Geplaatst door: Webwinkel Vakdagen

Dag 2 van het keynote-programma: Platformeconomie, strategie en conversational commerce

Zonder keynote programma is er geen Webwinkel Vakdagen. Ieder jaar spreken de grootsten uit de (e-)commerce (uitsluitend C-level) over hun bedrijfsstrategie en hun visie op de ontwikkelingen binnen de digital commerce. Dit jaar is het podium wederom gevuld door inspirerende sprekers. In deel twee van de tweedelige blog geven we je een overzicht van het keynote-programma. Dit kan je verwachten op dag twee van de Webwinkel Vakdagen. Alles over dag één kun je hier vinden

43 miljoen volgers en 15.000 atleten

433 is niet een willekeurige reeks getallen. Het representeert ook geen jaartal. Het refereert aan een aanvallende voetbalopstelling die onder andere in Nederland veel gebruikt wordt. Tegelijkertijd verwijst de naam van een van de meest succesvolle mediabedrijven van de laatste jaren. Met 43 miljoen volgers en maarliefst 5 miljard impressies per dag (!), is dit het grootste online voetbalplatform ter wereld – en het komt gewoon uit Amsterdam. 

Juul Manders, CEO van onder andere 433, vertelt alles over de groei en het succes van 433. Hij is niet alleen CEO van het platform, hij is ook oprichter en CEO van Balr., het modemerk dat in samenwerking met Demy de Zeeuw en Ralph de Geus is opgericht. Het modebedrijf maakt haar collectie om het leven van een professioneel voetballer toegankelijk te maken voor iedereen – iedereen ziet er uit als een professioneel voetballer in Balr. kleding.

Het lijkt wel of alles van Juul Manders aanraakt in goud verandert. Hoe hij dat doet en hoe hij bedrijven zo succesvol weet te maken, vertelt hij tijdens zijn keynote om 10:45 uur vertellen. 

Producten mogen niet verstoffen

Bijna elke Nederlander kent Marktplaats.nl. Een groot deel daarvan heeft vast ook wel eens via dit platform iets aangeboden of gekocht. Met … bereik is marktplaats het grootste platform in Nederland waar mensen hun oude spullen kunnen aanbieden. Sinds één jaar staat Annemarie Buitelaar aan het roer van Marktplaats.nl en vaart het bedrijf een nieuwe koers.

Volgens de CEO hoort geen enkel product en geen enkele ondernemer stil te staan. Want elk product is op ieder moment van enorme waarde voor iemand – er is altijd een volgende geïnteresseerde. Het is haar doel om nog dichter om als organisatie nog bij de klanten te staan. Lees hier alvast het interview met Annemarie Buitelaar om je meer in te lezen in de vrouw achter Marktplaats.nl en bezoek haar keynote om 12:00 uur

Conversational Commerce komt eraan 

Dankzij het internet is bijna iedereen met elkaar in verbinding via verschillende communicatiekanalen. Hoe kan je als bedrijf deze middelen inzetten? Dat is iets wat steeds meer bedrijven zich afvragen. Het is namelijk een zeer efficiënte en laagdrempelige manier om de doelgroep op het juiste moment met de juiste boodschap te bereiken. Conversational Commerce is dan ook een niet te vermijden ontwikkeling. Volgens CM ben je met Conversational Commerce precies daar waar je klanten zich bevinden. Je communiceert met je klant via alle populaire Messaging kanalen, en combineert dit met klantdata en betaaloplossingen voor een optimale klantervaring.

Hoe bereid je je als bedrijf voorbereidt op een dergelijke omslag, zal Jan Saan, CTO CM, zijn tijdens zijn Keynote om 13:15 uur uitleggen. Hij vertelt meer over de toekomst van klantinteractie en geeft antwoord op de vragen; Welke nieuwe Next Gen Messaging kanalen gebruikt je klant? Welke betaalmethoden moet je aanbieden? Waarom moet je apps afzweren? Wat zijn Rich Features? En hoe zien interactieve custom-made berichten eruit? Saan vertelt het allemaal tijdens zijn lezing.

One-stop-shop 

De platformeconomie is booming en krijgt een steeds belangrijkere positie binnen e-commerce. De verwachting is dat het aantal platformen zal afnemen en dat er uiteindelijk maar een handvol de dienst uit gaat maken. 

Bol.com is volop in transitie van retailer naar een platform-first model. Het beoogde doel is om een one-stop-shop te zijn waar de consument alles kan kopen wat het nodig heeft. Waar staat bol.com inmiddels en waar wil bol.com zich in de toekomst naartoe bewegen? Vanuit de transformatie naar een platform is bol.com in de toekomst namelijk slechts één van de winkels op het platform. Wat betekent die verandering voor de organisatie zelf, de consument en voor partners?

Namens bol.com geeft CEO Huub Vermeulen antwoord op deze vragen. Daarnaast gaat hij dieper in op de keuze voor de strategie om platform-first te zijn. Zijn keynote-presentatie is om 14:30. Vind hier alvast meer informatie over zijn lezing. 

New Retail: complete digitalisering

Een winkel waar je automatisch incheckt wanneer je binnenkomt en synchroniseert met je online account van de winkel, kan betalen middels gezichtsherkenning, of zelf tijdens het gamen coupons kan winnen die je in de winkel uit kan geven – uiteraard automatisch geactiveerd zodra je de winkel binnenloopt. Dat is wat Alibaba New Retail noemt. Het is de complete integratie van online en offline. In China is dit al een eind op weg. 

Dit klinkt misschien als omnichannel, maar volgens Alibaba gaat het verder dan omnichannel of online/offline. Het is volgens Jack Peters, Business Development Director UK, Nordics And The Netherlands Alibaba, de complete digitalisering van de volledige waardeketen – alles van productie tot marketing en van fulfillment tot bezorging. Tijdens zijn keynote-presentatie van 15:45 uur zal hij alles over de strategie van Alibaba vertellen. 

Met uiteenlopende thema’s en bedrijven is elk van deze keynote sessies even inspirerend. Bekijk het hele lezingen programma hier.

CM Alibaba bol.com Marktplaats.nl Balr 433

Reactie plaatsen