Geplaatst door: Webwinkel Vakdagen

Met Annemarie Buitelaar als CEO staat Martkplaats dichter bij haar klanten

Annemarie Buitelaar is nu een jaar CEO van Marktplaats. In haar debuutjaar heeft het bedrijf op verschillende manieren het platform ontwikkeld om de kans op succes voor iedere klant te vergroten. Op welke manieren het platform is gegroeid, kun je in dit interview teruglezen. 

‘’Schuif je ambitie niet onder stoelen of banken.’’

Eerst naar de vrouw achter Marktplaats. Buitelaar wordt gekenmerkt door een tomeloze ambitie. “Zo ben ik altijd geweest. Ik heb mijn ambitie om dingen te verbeteren nooit onder stoelen of banken gestoken.” 

Na een aantal jaren bij KPN in Nederland en België heeft Buitelaar in 2009 een marketingfunctie bij Marktplaats bekleed, toen al onderdeel van eBay. In 2013 heeft eBay ook de websites 2ehands.be en 2ememain.be in België overgenomen. “Toen naar de overname in België werd gekeken, kwam de vraag: kun jij 2dehands/2ememain gaan leiden? Het was een grote stap, maar ook iets waarvan ik heel veel kon leren.”

Na haar functie als General Manager van België werd ze Chief Commercial Officer bij Marktplaats en 2dehands/2ememain. Als CCO was ze de aangewezen persoon om op termijn de leiding te krijgen over Marktplaats/2ememain. “Ik heb altijd tegen mijn directeur gezegd dat ik uiteindelijk zijn baan wil. Ik geloof dat je transparant moet zijn in wat je wilt en waar je ambitie ligt. Het helpt mij om dit vervolgens aan zoveel mogelijk mensen kenbaar te maken. Als je ambitie niet bekend is kunnen mensen je ook niet helpen bij het vervullen van die ambitie.”

CEO van Marktplaats

Met Buitelaar aan het roer heeft Marktplaats een aantal stappen genomen om de behoeften en uitdagingen van de mensen die zich op Marktplaats begeven beter te begrijpen. Dagelijks zijn er namelijk miljoenen consumenten en tienduizenden ondernemers op zoek naar een goede deal. “Daarom hebben we veel tijd gestoken in het begrijpen van hun behoeften. Op basis van deze inzichten zijn we ons platform aan het ontwikkelen. Hiermee kunnen we direct bijdragen aan het succes van hun onderneming.”

Personeel, producten en ondernemers

Buitelaar vindt dat je altijd overal de maximale potentie uit moet proberen te halen. Dat geldt voor de mensen waar je mee werkt, iedereen heeft unieke talenten en door deze extra ruimte te geven ontstaan vaak prachtige dingen met betere resultaten voor bedrijf als gevolg. Hetzelfde geldt volgens de CEO van Marktplaats voor producten. “Als de oorspronkelijke eigenaar een product minder gebruikt, maakt dit het product nog niet waardeloos. Hetzelfde product kan voor iemand anders juist van enorme toegevoegde waarde zijn.”

De constante drive van ondernemers die op Marktplaats actief zijn, zorgt voor een compleet en divers aanbod, wat erg goed aansluit bij hetgeen dat consumenten willen/zoeken. Het podium dat Marktplaats deze ondernemers biedt zorgt er in dit geval voor dat het aanbod van makkelijk en goed gevonden wordt, waarmee niet alleen de ondernemer succesvol is, maar ook het leven van consumenten leuker of makkelijker wordt. Medewerkers, producten en ondernemers verdienen letterlijk het beste podium om boven de menigte uit te komen, hun verhaal te vertellen en gezien te worden.

Internationalisering leidt tot optimalisatie

Een manier waarop Marktplaats bijdraagt aan het succes van ondernemingen is door relevantie te creëren binnen een markt die alsmaar internationaliseert. Internationalisering zorgt namelijk voor een toenemende prijsdruk op producten. De eerste stap voor ondernemers is dan ook om hun afzetgebied binnen Nederland te optimaliseren. Maar om als ondernemer de volgende stap te kunnen zetten, is het belangrijk dat je relevant bent voor je klanten, bijvoorbeeld door de leveringssnelheid, service en kwaliteit te optimaliseren.

De internationalisering heeft ook invloed op een platform als Marktplaats. Buitelaar: “Mensen zeggen wel eens tegen mij dat Marktplaats geen concurrentie heeft, maar niets is minder waar. Zowel nationaal als internationaal is er veel interesse van bedrijven in online handelsplaatsen.”

Volgens Buitelaar sterkt de concurrentie Marktplaats nog meer in het streven om al hun bezoekers succesvol te maken. Om dat te realiseren, wordt het handelen op Marktplaats niet alleen elke dag eenvoudiger en leuker gemaakt, maar gaan ze ook met ondernemers rond de tafel zitten om van elkaar te kunnen leren en hen te helpen bij de volgende stap in hun online verkoop.

Grootste uitdagingen voor online retailers

Tijdens de contactmomenten met ondernemers komen hun grootste uitdagingen op tafel. Buitelaar vertelt dat deze in lijn zijn met haar eigen ambitie om ondernemers te helpen naar hun maximale potentieel te presteren. “Je kunt niet van een ondernemer verwachten dat zij of hij overal een expert in is. Je kunt een geweldige ondernemer zijn, maar weinig kaas hebben gegeten van online marketing. Dan is het aan ons om daarbij te helpen en ervoor te zorgen dat jouw bedrijf het podium krijgt dat het verdient. Een platform zoals het onze maakt van Nederland een groot marktplein waar je in je eigen kraam jouw producten of diensten aantrekkelijk kunt presenteren met jouw eigen unieke verhaal. Wij zorgen er vervolgens voor dat de juiste mensen langs jouw kraam lopen.”

De toekomst van Marktplaats

Marktplaats is van iedereen. Nederlanders zijn letterlijk gehecht aan ‘hun Marktplaats’. Dus het is volgens Buitelaar belangrijk dat het platform herkenbaar blijft voor alle miljoenen bezoekers. Tegelijkertijd zal het platform zich ook razendsnel blijven ontwikkelen. 

Buitelaar: “Ons doel is om jou te helpen om binnen vijf minuten alles wat je wilt te kunnen kopen of verkopen. En dat je dit doet met een grote glimlach. Dat betekent dat we jou als consument of ondernemer bijna als vanzelf koppelen aan de juiste koper. En dat jullie vervolgens moeiteloos tot een goede deal kunnen komen en alles snel kunnen afhandelen. Ik zie Marktplaats als de perfecte verbinder.” Het resultaat van de handel tussen kopers en verkopers zorgt ervoor dat Marktplaats voor miljoenen mensen dromen bereikbaar maakt en zij hun leven kunnen inrichten zoals zij dat het liefst zouden willen. 

Geen speld in een hooiberg

Wat er ook gezocht wordt of wat iemand ook te koop aanbiedt, Buitelaar gelooft heilig dat er voor elk product of service een verkoper of koper is. De kunst is volgens haar alleen hoe je in elke situatie juiste verbinding kunt leggen tussen beide. Daar speelt Marktplaats een cruciale rol. 

Buitelaar: “Wij voorkomen dat jouw zoektocht eindigt in het verhaal van de speld in hooiberg. Vergelijk het met een blind date op een drukke plek. Hoe herken je degene die je nog niet kent en die ergens in de menigte staat. De simpele truc is door te zorgen dat de juiste persoon opvalt tussen alle mensen. Misschien door een opvallend kledingstuk of simpelweg door op een krukje te gaan staan zodat je boven de rest van de menigte uitkomt. Dat is precies wat Marktplaats elke dag doet: mensen en producten op laten vallen zodat de juiste mensen elkaar vinden en samen tot een goede deal kunnen komen.”

Buitelaar geeft op donderdag 30 januari een keynote van 12:00 tot 12:45 uur. Meer weten over deze presentatie? Klik dan hier 

Marktplaats.nl Annemarie Buitelaar platformeconomie Webwinkel Vakdagen

Reactie plaatsen