Geplaatst door: WWV

Spotler: ‘Succesvolle e-commerce begint met data’

Spotler is een vertrouwde naam op de beursvloer van de Webwinkel Vakdagen. De aanbieder van marketing software is prominenter dan ooit aanwezig op de 17e editie van het event in de Jaarbeurs. ‘We hebben twee keer zoveel ruimte als de vorige keer en bezoekers kunnen ons vanaf alle kanten benaderen. Zeg maar 360 graden, toepasselijk toch? Ook gaan we vijf sprekerssessies verzorgen, samen met onder andere Shuz en Auping.’

Aan het woord is Stefan Roelen, sales director van Spotler Nederland. De grote aanwezigheid op de aanstaande Webwinkel Vakdagen past bij de groei die het bedrijf doormaakt. Door de fusie met Flowmailer en Tripolis, afgelopen voorjaar, ontstond een krachtige Nederlandse e-mail service provider voor webwinkels en groothandels. ‘Voor ons was het logisch om verschillende e-mailoplossingen in ons land samen te brengen’, aldus Roelen. ‘Als Spotler Nederland bieden we nu echt alles wat je met e-mail kunt doen. Het is een belangrijke eerste stap in onze toekomstvisie: een onestopshop worden voor de datagedreven marketeer.’

Onestopshop
Niet alleen Spotler Nederland is in 2023 gegroeid, ook de overkoepelende Spotler Group werd dit jaar flink uitgebreid, mede dankzij een reeks overnames op aanpalende deelgebieden. Roelen: ‘We groeien steeds meer toe naar die onestopshop, dat centrale aanspreekpunt. Voor datagedreven marketeers in Nederland, maar ook in veel andere Europese landen. We zitten al in Engeland, in Spanje en in Zweden. We hebben een sterke positie opgebouwd bij pragmatische marketeers in de midmarket, maar we bedienen ook steeds vaker bedrijven aan de top van de markt, of net daaronder.’ 

Dat doet de onderneming met een SwaS-model, zoals Roelen het noemt: ‘Software with a Service’. Spotler ontzorgt bedrijven met software én support, benadrukt hij: ‘We bieden onze klanten veel ondersteuning, om te beginnen bij de onboarding. We helpen bij het inrichten van accounts en bij integraties met andere software. Verder geven we gerichte trainingen en krijgen klanten toegang tot onze academy, vol met kennisdocumenten, e-courses en webinars. We willen hen inspireren en succesvol laten zijn.’

Customer Data Platform als bron
Spotler Nederland voorziet al in integraties met onder meer het Customer Data Platform Squeezely inclusief de on-site search-tool van Sooqr, lokale marktspelers die eerder werden ingelijfd. Roelen: ‘Dit platform is inmiddels de core van een echte Spotler Solution Suite voor e-commerce, van waaruit marketingkanalen als e-mail, website-personalisatie en WhatsApp worden aangestuurd.’ De sales director wijst daarbij op de grote meerwaarde van de integraties tussen alle Spotler-producten en componenten binnen de Group. ‘De combinatie van bijvoorbeeld e-mailmarketing en een CDP maakt dat je klantdata slimmer kunt inzetten voor vergaande personalisatie in de inbox van je klant. Succesvolle e-commerce begint met data.’

Een klantcase met Shuz, die Spotler presenteert op de Webwinkel Vakdagen, illustreert dat volgens Roelen. ‘Shuz is al meer dan honderd jaar een bekende verkoper van topschoenen in het luxesegment. Dankzij data uit het CDP kan het bedrijf nu een nieuwbrief op maat bieden, meer binding met klanten creëren en een brug slaan tussen de winkels en online.’

D2C-groei met Auping
Op de Webwinkel Vakdagen brengt Spotler Nederland nog twee klantcases op de planken, vervolgt Roelen: ‘Auping, ook een Nederlands merk dat al ruim honderd jaar bestaat, komt samen met ons vertellen over de groei die het in D2C heeft doorgemaakt.’ Traditiegetrouw verkocht het merk alleen aan resellers, maar sinds een jaar of vier slijt de koninklijke beddenfabrikant zijn producten ook rechtstreeks aan consumenten. De uitgestippelde marketingstrategie werpt zijn vruchten af volgens Roelen, want de directe verkopen brengen inmiddels jaarlijks miljoenen euro’s aan omzet in het laatje.
‘In een derde klantcase vertellen we met Filmhallen en het Nederlands Filmfonds hoe we de bezoekersbeleving hebben bevorderd door personalisatie in e-mailcommunicatie. In een van de andere twee presentaties zoomen we in op neuromarketing - weer eens iets heel anders. We laten aan de hand van wetenschappelijke inzichten zien welke conversiewinst daarmee te boeken is, tot wel 70 procent. Ten slotte gebruiken we een presentatie om te vertellen hoe bezoekers hun online business naar een hoger niveau kunnen tillen door gebruik te maken van onze solution suite voor e-commerce. Dat wordt een heel strak verhaal zul je begrijpen, haha.’

Interactieve e-mails
Welke belangrijke ontwikkeling ziet Roelen voor het komende jaar op zijn vakgebied, los van AI waarover hij zich eerder al uitsprak? ‘E-mails worden steeds interactiever. Lange tijd werd de creativiteit beperkt door de e-mail clients, die de aflevering natuurlijk voorop stellen, maar er komt nu meer ruimte om interactiviteit in de templates te bouwen. Denk aan het invullen van formulieren of het doorbladeren van brochures binnen e-mail. Geen walk in the park trouwens, maar het kan, technisch wordt er ook steeds meer mogelijk. Shoppen begint al in e-mails.’

CDP-first denken
De koppeling met een CDP zorgt ervoor dat shoppers in die mails steeds persoonlijker worden aangesproken, vervolgt Roelen: ‘Dat is een hele belangrijke. Binnen Spotler hebben we geleerd om CDP-first te denken, zoals we dat noemen. Het begint met de data, daarna kijk je naar de kanalen die het meest geschikt zijn. E-mail is een kanaal, net zoals de website of bijvoorbeeld WhatsApp dat kunnen zijn.’ Gekscherend: ‘Nou wil het toeval dat we daar binnen onze groep allemaal oplossingen voor hebben.’

Spotler Nederland is Platinum Sponsor van de Webwinkel Vakdagen 2024. Stefan Roelen en zijn collega’s zijn op dinsdag 23 en woensdag 24 januari te vinden op standnummer 207.

 

 

Reactie plaatsen