Geplaatst door: Webwinkel Vakdagen

Webwinkel Vakdagen dag 1: Van propositie miskleunen tot disruptie in chocoladeland

Dikke stromen bezoekers, volle zalen én een uitstekende sfeer. De eerste dag van de Webwinkel Vakdagen editie 2020 was er een vol beleving, ervaren ondernemers aan het woord, een nuchtere kijk op proposities van mobiele websites, disruptie in chocoladeland én heel veel druk bezochte en thema-gerelateerde sessies.

De eerste beursdag was druk, een succes. Wat daarnaast opvalt is dat de Webwinkel Vakdagen - georganiseerd door Organisatie Groep Zuid (OGZ) - één van de weinige beurzen is waar bedrijven ook echt naartoe komen om in te kopen, niet alleen om te netwerken. De elf themazalen leveren de ‘learnings’, bij de keynotes staan vooral strategie en groeipaden van ondernemingen centraal.

Bricks niet wegconcurreren

Hoewel bij de Webwinkel Vakdagen de nadruk logischerwijs ligt op online winkelen, geldt voor veel ondernemers nog steeds dat ze een webwinkel zijn gestart vanuit een situatie waarin ‘bricks’ de boventoon voerden. Zo ook bij Roland Kahn, ondernemer, directeur en eigenaar van diverse bedrijven waaronder America Today, MS Mode en Sapph. Kahn geeft volmondig toe dat hij zelf een digibeet is. “Toch verwacht ik niet dat de Amazon’s van deze wereld de overige fashionmarkt gaan wegconcurreren. Ik zie retailers die heel klantgericht werken of service verlenen én webwinkels in de toekomst prima samenwerken.”

‘Tech heeft de toekomst, zeg ik als digibeet’

Kahn denkt dat de grootste klappen in de winkelstraat wel achter de rug zijn. “Er komt een nieuwe generatie winkeliers aan. Die zullen aanvullend aan de stenen winkels zeker meer gebruik maken van platformen, maar eigenlijk zijn de partijen tot elkaar veroordeeld.” De opmerking van Kahn valt samen met een artikel op AD.nl, waarin twee retailexperts ingaan op de strijd tussen web en bakstenen. In die nieuwe winkels zal volgens de ondernemer wel snel meer ruimte ontstaan voor technologie als augmented reality, bijvoorbeeld toegepast in spiegels. “Hoewel ik mezelf dus als digibeet zie, ben ik er wel van overtuigd dat technologie de toekomst heeft. En dus moet je die tech omarmen.” 

Koppelen van betalingen en loyaliteitsprogramma’s

Adyen was tot voor kort – vóór de beursgang van de onderneming die miljoenen betalingen verwerkt – zelfs in Nederland relatief onbekend. Met de beursgang nam de bekendheid toe, maar ook doordat de onderneming voor bedrijven als Spotify, Action, Van Moof, Groupon, Nike, Facebook en Ebay ging werken. Het doel van Adyen is volgens Chief Commercial Officer Roelant Prins even simpel als bij de start: “We wilden en willen complexiteit eenvoudiger maken met behulp van technologie. En toevallig liggen daarvoor heel veel kansen op het vlak van betalingen.” Prins zegt dat Adyen in het gat is gesprongen dat banken hebben laten liggen. “Payments heeft daar geen prioriteit omdat er geen geld mee te verdienen is. Daarbij zijn de banksystemen dertig, veertig jaar oud. In de komende jaren zie ik heel veel kansen voor het verbeteren van loyalty programma’s, bijvoorbeeld door automatisch punten toe te kennen op het moment dat een klant een betaling verricht.”

'Proposition first’

Jurjen Jongejan, Online Marketing Director van ISM eCompany, legde in zijn keynote een sterke nadruk op de kansen die veel webwinkels laten liggen op het vlak van conversie. “Veel retailers vragen zich nog af waarom de conversiegraad op hun mobiele website lager is dan als mensen de webwinkel op een desktop bekijken. Het antwoord is simpel: de propositie van het bedrijf op de mobiele website deugd niet.” Hij gaf een hele serie tips waar ondernemers op zouden moeten letten. “Het is zo enorm belangrijk dat je boodschap honderd procent duidelijk is, consistent in begrijpelijke taal en liefst natuurlijk uniek. Voor retailers moet het echt ‘proposition first’ zijn’”

Jumbo: online maaltijden

Dat Jumbo aan de weg timmert bewijzen jaarlijks terugkerende marktaandeeloverzichten. Ook in 2019 knibbelde de supermarktorganisatie weer marktaandeel af van de concurrentie. Inmiddels komt vier procent van de omzet  uit ‘online’. Met de bekende zeven zekerheden liep Jumbo in 1996 flink vooruit op de markt, vandaag de dag staan ze nog als een huis, zo vertelt Colette Cloosterman-Van Eerd, Chief Customer Officer bij het bedrijf. “Heel veel service en lage prijzen gingen destijds niet samen, meenden experts.” Voor 2020 staat volgens de CCO onder andere een verdere uitrol in België op het programma én de online verkoop van klaargemaakt eten. “Ook aan zakelijke klanten en sportclubs.

‘We willen júist dat anderen ons kopiëren’

De afsluitende keynote was van Tony’s Chocolonely, opgericht om slavernij in de cacaoverwerkende industrie tegen te gaan. Dat doet het bedrijf door heel bewust duizenden cacaoboeren wél een vergoeding te geven waarmee ze kunnen rondkomen. Choco Evangelist Ynzo van Zanten: “Al bijna negentien jaar geleden lanceerden twee Amerikanen een protocol, alle producenten ondertekenden het en vervolgens hield niemand zich eraan omdat het niet bindend was. Wij hopen dat we, door als een mug in een kamer te blijven zoemen, de sector in beweging te krijgen.” Waar veel ondernemers er een broertje dood aan hebben om te worden gekopieerd, wil Tony’s dat juist wel. “Heel simpel, we willen inspireren en als de markt onze werkwijze kopieert is dat fantastisch.”

Keynote Jumbo Supermarkten Tony's Chocolonely Roland Kahn ISM Adyen

Reactie plaatsen

Webwinkel Vakdagen Summer edition

7 & 8 juli 2021 Jaarbeurs Utrecht

Leading in Digital Commerce

Ga naar de website