Geplaatst door: WWV

Samenwerken voor een duurzame toekomst: CMO Boukje Taphoorn vertelt! 

We zetten bij bol vol in op bewust winkelen. Met een helder doel: continu ons platform verbeteren voor een betere toekomst voor ons allemaal. Chief Marketing Officer Boukje Taphoorn vertelt over de stappen die we nu al kunnen zetten om dit doel te behalen.

Wat doet bol om een verschil te maken?
‘Wij kunnen dat verschil maken omdat we bij bij bol elke dag zo’n 2 miljoen bezoekers op ons platform zien. Onze impact is dus groot, en daar zijn we ons van bewust. We weten dus ook dat als we keuzes maken en verbeteringen doorvoeren, dat dat zwaart tilt. Daar willen we samen met onze partners dan ook aan werken. Sinds dit jaar is bol een B-corp. Dit houdt in dat bol niet alleen winst maakt als bedrijf, maar tegelijkertijd ook rekening houdt met haar
impact op onder andere mens en milieu. Daar zijn we natuurlijk trots op. We zijn dan ook continu bezig met verbetering, dit zit in ons DNA: elke kleine verbetering die wij doorvoeren, heeft grote impact. Helemaal op het gebied van duurzaamheid!’

Welke rol spelen partners in de stappen die bol zet? 
‘Een belangrijke reden voor het behalen van diverse B-Corp criteria, is de samenwerking met veel van onze partners. We hopen dat we partners nog beter kunnen helpen om ook te
verduurzamen, en te laten zien waar wij voor staan als bedrijf, dat we duurzame bedrijfsvoering belangrijk vinden, in de breedste zin van het woord. Om echt stappen te blijven zetten hebben we partners én merken nodig.’

Hoe dragen duurzame merken of partners bij aan een duurzamer assortiment op bol? 
‘Tegenwoordig zijn er al veel merken die een 100% duurzamer assortiment aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan merken als Naïf, Tony’s Chocolonely, Brabantia of Dopper. 
Als merken en partners met een duurzamer assortiment verkopen via bol, vergroot dat het duurzamer assortiment op bol. Dankzij deze merken hebben we bijvoorbeeld al meer dan tienduizend 100% duurzame producten in ons assortiment. We proberen duurzame producten ook beter uit te lichten met speciale pagina’s. Een duurzaam assortiment loont dus ook echt!’ 

Hoe maakt bol hier gebruik van om stappen te blijven zetten op het gebied van duurzaamheid?‘We willen partners stimuleren om een duurzamer assortiment aan te bieden. We kiezen er
daarom ook voor om merken en partners met een duurzamer assortiment, goed zichtbaar te laten zijn op het platform. Dit doen we door duurzamer assortiment beter uit te lichten met speciale pagina's en elke week een duurzaam merk uit te lichten. Ook proberen we klanten betere informatie te geven over waarom iets duurzamer is. We hopen op deze manier dus anderen ook te stimuleren om te verduurzamen.’

Wat is voor bol de grootste uitdaging op dit vlak? 
‘Als we nadenken over de volgende stappen, moeten we continu stilstaan bij: is wat we willen goed voor de business én voor de wereld? En hoe maken we het leven van klanten en partners makkelijker, met minder negatieve impact op het milieu? Tegen 2050 wil bol volledig circulair zijn, dat geldt ook voor winkelen. Daar willen we bij bol aan bijdragen. Dat kan een flinke uitdaging zijn. Maar ons doel is helder: continu ons platform verbeteren voor een betere toekomst voor ons allemaal. Dit herinnert ons continu aan nadenken over business én de wereld.’
 
Zijn er al duurzame initiatieven waar partners zich bij kunnen aansluiten?
‘Zeker. De eerste is heel simpel, zoals al even benoemd: partners met een duurzamer assortiment, maken we zichtbaarder op bol. Denk hierbij aan campagnes en duurzaamheidslabels in de zoekresultaten. Daarnaast bieden we klimaatneutrale verpakkingen aan. Zo kunnen partners hun artikelen duurzaam verpakken. Als partners daarnaast meer hulp nodig hebben bij het verduurzamen van hun bedrijfsvoering hebben we verschillende derde partijen aangesloten die daarbij kunnen helpen. Bijvoorbeeld met het in kaart brengen van uitstoot, het verduurzamen van assortiment of advies bij een B-corp traject.

Wat moeten partners absoluut weten? 
‘We hebben je nodig! Gedreven ondernemers zijn onmisbaar. Want alleen samen met jou
kunnen we onze keten verduurzamen en nog meer klanten tevreden stellen. Want onze klant wil ook verduurzamen. Des te belangrijker dat we het samen iedere dag een beetje beter
proberen te doen.

Zelf aan de slag met duurzaamheid? 
Waar je ook bent in je duurzaamheidsreis, alle beetjes helpen. Ga eens in gesprek met je leveranciers of producenten over het gebruik van duurzamer materiaal, denk na over je
verpakkingen of wellicht kan je je producten wel van dichterbij halen. Een beetje extra hulp nodig? We hebben een groot netwerk van partijen die je kunnen helpen.

Reactie plaatsen