Geplaatst door: WWV

Online marketing specialist en webbouwer bundelen krachten voor eindklant

 

Tijdens de Webwinkel Vakdagen in 2023 legde online marketing bureau Stramark het eerste contact tussen hun klant Koeman Flowerbulbs en Logic4 alles-in-één webshop & bedrijfssoftware. Al snel ontstond er een intensieve samenwerking om de markt van Koeman Flowerbulbs te vergroten met online marketingtools zoals, Google Ads, SEO en e-mailmarketing. Een belangrijke basis voor succes was een nieuwe webshop.

“Voor ons is deze case echt een scale-up verhaal”, geeft Wouter Blom (Stramark) aan. “Voor Koeman Flowerbulbs zijn we eigenlijk heel basic begonnen met eenvoudige webshops waarop we bloembollen verkochten; vooral aan klanten uit het Verenigd Koninkrijk. Inmiddels zijn we actief in Duitsland, Frankrijk, Nederland, Italië, Oostenrijk en Zwitserland.”

Koeman Flowerbulbs: online speler in een traditionele branche
Al 15 jaar werken Stramark en Koeman Flowerbulbs met elkaar samen. Koeman Flowerbulbs startte in 2008 met de verkoop van bloembollen via een website. “Je zou kunnen stellen dat dat voor die tijd revolutionair was”, vertelt Wouter die er al vanaf het prille begin bij is. 

“De branche is heel traditioneel; de verkoop liep vaak via de papieren catalogus, zoals bijvoorbeeld bij het bekende Bakker Hillegom. Samen met Koeman Flowerbulbs waren we eigenlijk één van de eerste partijen die full online player waren. Als bedrijf zijn wij met de klant meegegroeid. Met onze kennis van online marketing konden we elke keer dat volgende stapje voor Koeman zetten.”

Opschalen
Stramark, opgericht in 2008, ging in het begin voor de meest uiteenlopende klanten aan de slag. In eerste instantie ondersteunde het online marketingbureau hun klanten met Google Ads. Al snel kwam daar SEO, copywriting en e-mailmarketing bij. “We hebben eigenlijk een ‘full service’ ontwikkeld met een specialisatie in search”, licht Wouter toe als hij de route aanstipt waarmee het bedrijf van start-up naar scale-up groeide. 

“Sinds twee jaar hebben we ons gespecialiseerd in scale-ups met meer dan 10 medewerkers met serieuze groeidoelstellingen op het terrein van online search. Voor ons is het belangrijk dat de primaire vraag vanuit de eindklant komt. Die moet op zoek zijn naar iets waar onze klant de oplossing voor moet hebben. Wij helpen onze klant zodat ze die oplossing kunnen bieden.”

En die brandende vraag én de gewenste oplossing kunnen van alles zijn, want het digital commerce landschap is breed en dynamisch. Stramark streeft dan ook naar maatwerkoplossingen voor haar klanten. Of het vraagstuk nu te maken heeft met veiligheid en plugins, conversie of replatforming; Stramark duikt zowel met interne specialisten als externe partners in de oplossing en legde voor de case van Koeman via de Webwinkel Vakdagen contact met Logic4, een organisatie die gespecialiseerd is in webshops en bedrijfssoftware. 

Maatwerk voor verouderde webshops
“In de tijd dat Sieger Koeman begon als online verkoper, waren er nog weinig gestandaardiseerde webshops. Destijds hebben we een website van de webbouwer van een andere shop gekopieerd en gevuld met onze eerste 40 producten. Na twee weken gingen we live. Langzaam hebben we dat uitgebouwd naar webshops met meer dan 4.000 producten in vijf talen, beschikbaar in acht landen.”

Onder andere door deze periode van groei en uitbreiding, heeft de klant volgens Wouter duidelijk het scale-up niveau bereikt. “Een scale-up heeft ten opzichte van een start-up een markt gevonden en al uitgevonden wat voor hen werkt. Doordat ze verder willen groeien, willen ze ook een grotere markt hebben. Dat is eigenlijk ook onvermijdelijk.”

En die groeiambitie leidt vervolgens tot diverse vragen: “hoe groot is mijn markt, waar kan ik uitbreiden en hoe kan ik dat organiseren?”, stelt Wouter. “Koeman Flowerbulbs heeft duidelijke core values en kent haar USP’s. Die wil ze gaan toepassen op een grotere, internationale markt.”

In 2020 werd dan ook besloten tot een replatforming van de inmiddels verouderde webshops van de leverancier van bloembollen, tuinplanten en tuinzaden. De bouw van de nieuwe webshops duurde lang en na livegang in 2022 bleken de gevolgen desastreus: een dalende omzet, onverklaarbare 404 foutmeldingen en een schokkende conversiedaling. De webshops bleken onvolledig in functionaliteit; pogingen om zaken te repareren leidden tot nieuwe problemen.

Krachten bundelen
Koeman Flowerbulbs moest op zoek naar de juiste webshop software om haar beoogde groeidoelstellingen te behalen. Daarvoor gingen Stramark en Logic4 na hun eerste ontmoeting op de Webwinkel Vakdagen al snel rond de tafel om de uitdagingen van het complexe software landschap van de klant te ontrafelen. Kort daarop presenteerde Logic4 haar oplossing. 

Inmiddels staan de webshops een aantal maanden live en luidden de eerste positieve bevindingen als volgt:

- goede conversie percentages;
- stijgende omzet;
- Logic4 is een stabiel platform waarin geen extra maatwerk nodig was, omdat alle functionaliteiten al in het systeem zitten. 
- Alle benodigde e-commerce functionaliteiten, zoals voorraadbeheer, ordermanagement, artikelbeheer, boekhouding en meer, zitten in het platform. 
- Gebruiksvriendelijk tegen schappelijke kosten. 

Wil je meer weten over deze case en de learnings die geleid hebben tot deze oplossing voor Koeman Flowerbulbs?

Op dinsdag 23 januari om 14:45u (zaal 5) spreken Wouter Blom (Stramark), Jorgos Thravalos (Logic4) en Sieger Koeman (Koeman Flowerbulbs) uitgebreid over hun samenwerking, de behaalde resultaten en de plannen voor de toekomst. Meer weten? Bekijk de lezing.

Wil jij erbij zijn? Bestel je gratis tickets en ontdek het uitgebreide lezingenprogramma en meer dan 250 exposanten tijdens de Webwinkel Vakdagen. 

 

Reactie plaatsen