Geplaatst door: WWV

‘Met no-code zijn specialisten direct in charge’

Al sinds zijn elfde is Daniël Abrahamse online actief. Bij het bouwen van websites in WordPress en Joomla vond hij modules die hij eenvoudig kon inpassen in zijn ontwerpen. Het maakte diepgravende programmeerkennis overbodig. Een kind kan de was doen. ‘What you see is what you get, werd het toen vooral genoemd’, vertelt Abrahamse twintig jaar later. ’No-code klinkt misschien nieuw, maar eigenlijk is het niets anders.’ Op de Webwinkel Vakdagen zal hij uitgebreid ingaan op de vele voor- en de nadelen van no-code.

‘Om WordPress-sites echt mooi te maken had je PHP-kennis nodig’, blikt Abrahamse terug op zijn tienerjaren. ‘Maar die had ik niet. Ik ging gericht op zoek naar modules die me programmeerwerk uit handen namen. Je kunt zeggen dat ik toen een middeleeuwse versie van no-code gebruikte. Dat laatste is nu een buzzword, maar eigenlijk is het dus al best een oude manier om applicaties en websites te bouwen. Tegenwoordig kan dat in hele mooie user interfaces, met drag-and-drop-functionaliteit. Wix is een bekend platform daarvoor. Jotform, Bubble en Betty Block zijn andere voorbeelden.’

Abrahamse deed veel ervaring op met low-code en no-code bij zijn vorige werkgever Allianz. Hij werkt er ook nu volop mee bij Knab, de bank voor zzp’ers. ‘Het is een misverstand dat alleen starters of kleinere bedrijven er iets aan hebben’, verklaart de Product Owner Digital Channels. ‘Op de Webwinkel Vakdagen zal ik vertellen welke waarde het kan hebben voor verschillende bedrijven, met voorbeelden van kleine, middelgrote en grote organisaties. Ik wil dat exact laten zien, van begin tot eind, met praktische voorbeelden.’


Voordelen van no-code
Wat zijn dan zoal de voordelen van no-code? Abrahamse begint bij de toegankelijkheid. ‘Je hoeft er geen programmeertaal voor te kennen. Je kunt lekker slepen met building blocks, bijvoorbeeld voor headers, teksten of formulieren. Vergelijk het met Lego-blokjes die makkelijk in elkaar klikken.’ Met de toegankelijkheid komt onafhankelijkheid, vervolgt hij: ‘Als marketeer heb je andere afdelingen minder nodig om dingen te kunnen bouwen. Met no-code zijn specialisten dus direct in charge. Een ander voordeel is dat je er snel meters mee kunt maken: meteen doen, meteen zien, zonder dat je in een moeras van IT-rompslomp terecht komt. Marketeers kunnen direct campagnepagina’s en funnels bouwen, in plaats van eindeloze briefings maken.’

Schaalbaarheid is nog een voordeel van no-code, vervolgt Abrahamse: ‘Grotere organisaties kunnen de building blocks op maat door developers laten maken. Marketeers kunnen er vervolgens alle kanten mee op. Het zorgt ervoor dat iedereen vanuit zijn eigen expertise betrokken is bij het proces, dus doet waar ‘ie goed in is. Bij Knab zijn we bijvoorbeeld een headless CMS aan het bouwen, gekoppeld aan no-code applicaties. Ons team zorgt voor de bouwblokken.’

Ten slotte wil Abrahamse de time-to-market noemen. ‘Die gaat fors omlaag als je op de goede manier gebruik maakt van no-code. Hoe vaak blijven supergoeie ideeën niet op de plank liggen door gebrek aan middelen of ontwikkelcapaciteit? No-code is uitermate geschikt om een MVP (Minimum Viable Product, red.) te maken.’

Nadelen van no-code
Tegenover de voordelen staan ook nadelen van now-code. Ze treden vooral op als de inrichting van een bedrijf niet op orde is, ziet Abrahamse: ‘Je moet goed nadenken over je infrastructuur. Een datacentrische architectuur met gestandaardiseerde variabelen is natuurlijk het mooist. No-code tools praten daarmee via API’s die zijn aangesloten op een centrale databron, vaak met Zapier als verbinder. Plug-and-play. Ga je daarentegen zomaar no-code gebruiken, zonder een goed uitgedachte datastrategie, dan krijg je een applicatiecentrisch landschap. Data praten niet meer met elkaar, met alle gevolgen van dien. Je moet er dan ook scherp op zijn waar de data blijven, en of dat AVG-technisch allemaal door de beugel kan. Een ander nadeel is dat je met no-code zogenoemde shadow IT kunt creëren binnen organisaties, dat het ontbreekt aan inzicht over wie waar mee bezig is. Als laatste heb je natuurlijk bedrijven die alles op een no-code platform hebben staan, zonder back-up. In theorie kan zo’n platform van het toneel verdwijnen, dan heb je wel echt een probleem.’

Uit die stoel
Welke tip zou Abrahamse ondernemers willen meegeven die twijfelen over de inzet van no-code: ‘Gewoon doen! Kom uit die stoel en ga aan de slag, je zult zien hoe prettig het werkt en hoe snel het resultaat oplevert. Samen met een collega heb ik wel eens een prototype van een chatbot gebouwd in twee dagen met Landbot (‘AI Chatbot Generator for Conversational Experiences’, red.), dat werd een groot succes. Ik ben sowieso erg benieuwd naar de nieuwe mogelijkheden die AI gaat scheppen. Zo kan ik me voorstellen dat we in 2024 no-code builders gaan zien om AI-modellen in elkaar te zetten. Dat schept weer een hele hoop nieuwe mogelijkheden.’ 

Het begint bij de klant
Je moet natuurlijk wel blijven weten wat je doet als marketeer, sluit Abrahamse af. ‘Hoe eenvoudig je ook software kunt maken: het begint altijd met de klant. Hoe denkt hij, wat wil hij? En dus zul je marketingonderzoek moeten doen, digitale overtuigingsprincipes moeten toepassen et cetera. Het mooie van de Webwinkel Vakdagen is dat het daar allemaal te vinden is. Dus, zou ik willen zeggen: laat je informeren!’


Daniël Abrahamse (Knab) spreekt op dinsdag 23 januari om 16.15 uur over no-code op de Webwinkel Vakdagen.

Reactie plaatsen