Hoe optimaliseer je als e-commercebedrijf je logistieke processen zo efficiënt mogelijk?
Voor bijna ieder e-commercebedrijf is een gestroomlijnd logistiek proces van levensbelang. Zonder logistiek valt immers alles stil. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de logistiek de ruggengraat van onze economie vormt. Logisch dus dat dit thema op de Webwinkel Vakdagen veelvuldig behandeld wordt.
Zo zijn er op de beursvloer meerdere logistieke spelers te vinden die nieuwe technieken, producten of diensten aanbieden. Binnen de logistiek draait alles om efficiëntie, maar ook duurzaamheid is een steeds grotere factor. Grote bedrijven als DHL, PostNL en DPD, maar ook kleinere als Boekuwzending.com, Eurohermes en Parcel 4You presenteren zichzelf aan de bezoekers van de beurs.
Visie op logistiek
Het enorme belang van logistiek wordt niet alleen door de grote hoeveelheid exposanten uit de sector onderstreept, ook de lezingenzalen worden veelvuldig gebruikt om verschillende visies op logistiek te delen, nieuwe ontwikkelingen onder de aandacht te brengen en de discussie aan te gaan. Wat opvalt is dat het belang van samenwerking door veel sprekers onderstreept wordt in de huidige tijd.
Van impact tot actie
De reden daarvoor? De logistiek is gevoelig voor gebeurtenissen op het wereldtoneel, menig logistiek manager zal de afgelopen jaren wat slapeloze nachten hebben gehad, vertelt Sabine Zagers tijdens haar lezing Slim voorraadbeheer: de strategische aanpak van Zuiver op hun supply chain tijdens onzekere tijden. Door effectieve samenwerking op logistiek vlak en het stroomlijnen van processen kan veel narigheid voorkomen of ingedekt worden.
“Het grootste deel van onze warehouses bevindt zich in Azië, net als een aanzienlijk deel van de e-commercewereld. De coronacrisis, de oorlog in Oekraïne, maar ook een schip dat dwars lag in het Suezkanaal: allemaal hadden ze invloed op het logistieke proces. Voor ons waren dit achteraf gezien goede leermomenten. Hierdoor zijn we beter gaan kijken naar wat er in de wereld speelt en wat dit voor impact heeft: van impact tot actie overgaan.”
Geen ‘nee’ hoeven verkopen
Voor XXL Nutrition, kwam de snelle groei van het bedrijf met een geheel eigen set aan logistieke uitdagingen, zo vertelt CFO Brent van Hoof in zijn lezing XXL Nutrition: hoe je met slim voorraadbeheer winstgevend 70% groeit. Van Hoof legt uit: “Veel MKB-bedrijven hebben moeite met het verwerken van de beschikbare data en nemen daardoor verkeerde beslissingen, wat leidt tot overtollige voorraad. Ikzelf was ook een beetje huiverig voor een kleinere voorraad. Maar door de samenwerking aan te gaan met Optiply hebben we ervoor gezorgd dat we middels een online AI inkooptool het inkoopproces konden optimaliseren, waardoor ons voorraadbeheer veel slimmer ingericht werd. Zo blijft de voorraad in evenwicht en hoeven we geen ‘nee’ te verkopen.”
Een ander ‘slimmigheidje’ dat van Hoof met zijn publiek deelt is het scheiden van je b2b- en b2c-logistiek. “We kwamen erachter dat grootafnemers als supermarkten het logistieke proces verstoorden. Dat hebben we vrij simpel opgelost door een tweede bv op te richten, puur voor deze grote orders. Zo kunnen we zowel de b2c als b2b-markten efficiënt blijven bedienen.”
In een snel veranderende wereld is het optimaliseren van logistieke processen en het aangaan van nieuwe samenwerkingen die hieraan bij kunnen dragen misschien wel belangrijker dan ooit. De Webwinkel Vakdagen zijn ook daarvoor ieder jaar weer een belangrijke bron van inspiratie.
Volgend jaar ook bijwonen? De Webwinkel Vakdagen vindt plaats op woensdag 2 en donderdag 3 april 2025.
Reactie plaatsen