Het belang van een goede leverbelofte
Waar draait het om bij een goede leverbelofte? Laten we eens kijken naar wat klanten eigenlijk willen in termen van logistiek: snelle, betrouwbare, en flexibele levering. Wat levert het op als je deze 3 punten waarmaakt en hoe zorg je voor de beste leverbelofte?
1. Snelle levering
Tegenwoordig is de belofte "Vandaag besteld, morgen in huis" standaard geworden voor klanten. Als je later belooft, ben je minder aantrekkelijk dan de concurrentie. Dit is op zich een mooie leverbelofte, maar als je 's avonds niet werkt, mis je de boot voor de volgende dag. De beste leverbelofte is daarom “Voor 23.59, morgen in huis”. Klanten winkelen graag tot laat in de avond bij bol. Zo'n 42 procent van de klanten bezoekt bol na 17.00 uur, en 24 procent zelfs na 20.00 uur.
2. Betrouwbare levering
Klanten willen simpelweg kunnen vertrouwen op dat hun pakketje dat op de afgesproken tijd aankomt. En nog zoiets belangrijks: klanten willen hun pakketje kunnen volgen. Op de bezorgdag willen ze precies weten wanneer de bezorger voor de deur staat. Inzicht in de bezorgstatus is dus erg belangrijk.
3. Flexibele levering
Klanten willen keuzes krijgen in levering, zoals bepalen waar en wanneer hun bestelling wordt bezorgd. Klanten krijgen graag leveropties, zoals Same Day, avond- en zondaglevering. Het afstemmen van de levering op hun agenda geeft klanten de zeggenschap en verhoogt zo de klanttevredenheid.
Voordelen van een snelle, betrouwbare en flexibele leverbelofte
Hogere conversie
De belofte "Vandaag besteld, morgen in huis" op ons platform brengt een conversiestijging van ongeveer 37 procent met zich mee ten opzichte van "Overmorgen in huis". Dit kan natuurlijk per partner en product verschillen. Daarnaast zijn ook andere factoren van invloed op dit percentage, zoals: prijs, reviewscores en afhandeling van klantvragen.
Meer kans op hoge organische zoekposities
Een snelle leverbelofte vergroot de kans op het koopblok, oftewel de hoogste organische zoekposities op ons platform. Deze posities worden deels beïnvloed door snelle levertijden.
Grotere klanttevredenheid
Een betere betrouwbaarheid en snellere levertijd leiden vaak tot een betere klanttevredenheidsscore (Net Promoter Score). Klanten hechten waarde aan betrouwbaarheid en een tijdige levering, wat zich vertaalt naar een positievere beoordeling en meer tevredenheid.
Hoe zorg je voor een goede leverbelofte?
In plaats van zelf pakketten te verwerken en continu te werken om een goede leverbelofte te garanderen, kun je het ook uitbesteden! Ongeveer 800 bollers werken dagelijks aan het optimaliseren van onze logistieke diensten om een sterke leverbelofte voor de klant waar te maken, zowel met Logistiek via bol als Verzenden via bol. Deze diensten dragen bij aan een snelle, betrouwbare en flexibele leverbelofte en daarmee aan groei van jouw winkel. Een extra voordeel: je bent niet langer verantwoordelijk voor de prestaties van de vervoerder.
Benieuwd hoe je kunt profiteren van de voordelen van een goede leverbelofte?
Kom dan langs bij de stand van bol tijdens de Webwinkel Vakdagen.
Reactie plaatsen