Geplaatst door: WWV

Duurzaamheid is meer dan een mooi praatje, je moet het ook echt uitdragen

Op de Webwinkel Vakdagen is duurzaamheid misschien wel een van de belangrijkste onderwerpen. Was het ooit een buzzword, anno 2024 kun je er als bedrijf niet meer omheen. De hoofdboodschap? Groene praatjes zijn hopeloos passé, groen doen is een pré. 

Wie op de beursvloer op zoek gaat naar duurzame initiatieven, hoeft eigenlijk niet ver te lopen. Dat duurzaamheid definitief een plekje op de radar van bedrijven heeft veroverd, is te zien aan de aanwezigheid van een keur aan aanbieders van duurzame verpakkingen, circulaire oplossingen voor afvalstromen of co2-neutrale logistiek. Van overheidswege wordt regelgeving omtrent CO2-reductie en duurzaamheid natuurlijk steeds strenger, maar dat is niet het volledige verhaal. 

Want ook de consument wordt steeds bewuster op dit gebied en maakt verantwoorde keuzes. Op de Webwinkel Vakdagen 2024 is lezingenzaal 10 volledig ingespeeld op dit thema. Grote bedrijven als Marktplaats, Dille & Kamille en Thuiswinkel.org delen hier hun visie op de verschillende aspecten van duurzaamheid. 

Op welke manier kunnen grote e-commercebedrijven samenwerken voor meer circulariteit? Wat bedoelt Dille & Kamille precies met het begrip slow e-commerce, waarbij meer respect en aandacht voor mens en natuur gecreëerd wordt? 

Het diverse programma van zaal 10 zorgt ervoor dat de meeste vraagstukken rond dit thema een passende lezing hebben. 

WWV Bezoekers luisteren naar bedrijfspresentatie

‘Duurzaamheid moet in je bedrijfs-dna zitten’
Maar weinig bedrijven zijn zo inherent circulair als Marktplaats, sinds jaar en dag hét online platform om een tweedehands koopje op de kop te tikken. Head of Sustainability Rick Verkuyl begint zijn lezing met een filmpje dat illustreert hoe het vooral niet moet: spelers van de voetbalclub Paris Saint German die in een deuk liggen om de suggestie van een journalist dat ze ook wel eens de trein zouden kunnen pakken in plaats van een privéjet. En dat terwijl dezelfde club op hun website beweert duurzaamheid hoog in het vaandel te hebben.

Een treffender voorbeeld van hoe duurzaamheid veel meer is dan slechts een mooi praatje, had Verkuyl bijna niet kunnen geven. De consument prikt daar makkelijk doorheen, en gaat vervolgens naar je concurrent. Maar hoe kan een bedrijf als Marktplaats zich blijven verbeteren? Verkuyl legt het uit: “In ons geval door goed naar de consument te luisteren, maar ook door de samenwerking te zoeken. Zo linkte IKEA onlangs in een van hun campagnes door naar marktplaatsartikelen, en werken we samen met gemeentes om hergebruik te bevorderen, onder meer door het promoten van kringloopwinkels of Marktplaats als mogelijkheid. Bijvoorbeeld wanneer inwoners een aanvraag doen om iets als grofvuil te laten ophalen dat misschien nog van waarde is voor iemand anders.”

Voor bedrijven die worstelen met duurzaamheid, heeft Verkuyl ook een nuttige tip. “Als je kijkt naar de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties, dan valt daar voor elke onderneming wel een of meerdere doelen uit te halen waar je op kunt focussen. Door hier vol op te focussen, de samenwerking op te zoeken en een goed duurzaamheidsplan op te stellen met duidelijke doelen, zorg je ervoor dat je niet alleen duurzaam praat, maar ook doet.”

Het mag duidelijk zijn. Verkuyl en de andere sprekers in Zaal 10 staan er met een missie: in een groeiende wereld als die van de e-commerce is het ontzettend belangrijk dat ieder bedrijf zijn steentje bijdraagt. Door hun verhaal te delen krijgen beursbezoekers nieuwe inzichten in de vele verschillende manieren om duurzaamheid te verankeren in de bedrijfsvisie. Dit wordt alleen maar belangrijker, dus ook op de volgende edities zal er op dit thema uitvoerig ingegaan worden. 

De volgende editie van de Webwinkel Vakdagen vindt plaats op woensdag 2 en donderdag 3 april 2025. 

 

WWV24

Reactie plaatsen