Geplaatst door: Webwinkel Vakdagen

Brownies&downieS vergroot impact door het gat op de arbeidsmarkt te verkleinen

Brownies&downieS is een begrip in Nederland. Het bedrijf heeft inmiddels 57 lunchrestaurants geopend, waarvan zelfs een in Kaapstad. In dit interview met Sander Leesberg, verantwoordelijk voor Marketing en Multimediadesign, wordt het succesverhaal en het belang van onlinecommunicatie besproken. 

Thijs Swinkels, founder en mede-eigenaar, is 9 jaar geleden begonnen met Brownies&downieS, in Veghel wel te verstaan. Dat kwam voort uit de opleiding die hij volgde op het CIOS een sportopleiding. Tijdens zijn studie liep hij stage waar hij mensen met een beperking sportles moest geven. 

Leesberg: “Op zijn eerste stagedag was de klik er direct: zijn leerlingen kwamen de les binnengelopen met hun schoenen aan de verkeerde voet en hun shirt binnenstebuiten. Je weet hoe het gaat: ze waren alleen al een half uur bezig om te kunnen beginnen. Tot zijn eigen verbazing werd Thijs hier erg gelukkig van.” 

Uiteindelijk hebben zijn ouders en vriendin hem aangespoord om daar iets mee te gaan doen. Swinkels wilde deze passie gaan combineren met de baan die hij destijds bij Hutten - een bedrijfscateraar - had. Vanuit daar is hij de eerste Brownies&donwieS begonnen als lunchrestaurant. Dit is nog steeds de core business en inmiddels is het positief uit de hand gelopen: ze hebben nu 57 vestigingen in 3 landen: Nederland, België en Zuid-Afrika. 

Kaapstad

Kaapstad klinkt in eerste instantie niet als een logische keus om naar uit te breiden, maar daar zit natuurlijk een duidelijke keuze achter. “Mensen met down hebben in Zuid-Afrika een erg lage overlevingskans, waarbij ze meestal leven in townships. De Brownies&downieS die in Kaapstad zit, levert hen een werkplek. Zij worden opgehaald en naar een veilige werkomgeving gebracht.” 

Het concept is anders dan in Nederland: “Geen commercieel lunchrestaurant, maar echt een veilige werkplek voor de mensen met een beperking. Het maatschappelijk belang is daar heel groot.” Volgens Leesberg is het belangrijk dat zij ook een veilige werkomgeving hebben.

Kracht van Brownies&downieS

De zaak in Kaapstad is enerzijds exemplarisch voor de kracht van Brownies&downieS. Dit zit in het betrekken van mensen met het downsyndroom in het werkveld, in dit geval de horeca. Leesberg: “Anderzijds is het commerciële aspect van ons concept erg belangrijk. We proberen te concurreren met lunchrooms waarvan de werknemers geen afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Dat lukt ook goed, wij kunnen op dezelfde locaties rendement draaien, maar ook op communicatievlak kunnen wij ons steeds meer aan hen meten.”

“Het ultieme doel is om onze medewerkers door te laten groeien naar een reguliere betaalde baan. Brownies&downieS creëert impact door het gat op de arbeidsmarkt te verkleinen. Wij zien onszelf als springplank voor onze bijzondere medewerkers tussen het speciaal onderwijs en de reguliere arbeidsmarkt. Volgens ons principe zou ieder bedrijf in Nederland samen kunnen werken met onze bijzondere medewerkers. Belangrijkste wat hiervoor moet gebeuren is de denkwijze van bedrijven, we moeten hierin echt gaan denken in kansen en niet in beperkingen.”

Belangrijkste onlinekanalen

Op dit moment heeft Brownies&downieS geen app, maar als het bedrijf naar haar online-ontwikkelingen kijkt, ligt dat zeker in het verschiet. Leerberg: “Wij zijn de mogelijkheden van een app aan het onderzoeken. We denken namelijk dat dit de loyaliteit van de al bestaande doelgroep kan vergroten, maar we denken ook dat we hier weer een nieuwe doelgroep kunnen aantrekken.”

Dat is dus nog even toekomstmuziek. Op dit moment is de website heel belangrijk. Daar wordt alles heel nauwkeurig op bijgehouden. Daarnaast zijn Facebook en Instagram hun belangrijkste social mediakanalen. Leesberg: “Waar je bij andere bedrijven echt de verschuiving van Facebook naar Instagram ziet, is dat bij ons minder het geval. Facebook loopt bij ons wel terug, maar desondanks merken we dat onze grootste doelgroep nog steeds op dat medium zit.” Als reden noemt Leesberg dat hun doelgroep redelijk oud is. Zij voelen zich meer vertrouwd op Facebook. 

Brownies&downieSvlog

Naast de vertrouwde kanalen is Brownies&downieS een nieuwe weg ingeslagen. Vloggen is nu een onderdeel van hun nieuwe online marketingstrategie. Met ontwapenende vlogs waar personeelsleden op stap gaan met vlogster Brechje van Empel wil Brownies&downieS een inkijk geven in de dagelijkse gang van zaken en alle fantastische dingen die wij meemaken. Hoe het heet? PosiTV, gebaseerd op de positieve energie waarmee we bij Brownies&downieS dagelijks werken. Leesberg: “Tweewekelijks zetten wij daar een aflevering van online. Brechje gaat met onze medewerkers op pad om een spraakmakend verhaal op te nemen.”Op deze manier probeert het bedrijf een jongere doelgroep aan te trekken. Ze merken echter ook dat hun reguliere doelgroep hier eigenlijk ook goed op reageren. Leesberg: “Ik denk dat de trend van video uitgegroeid is tot een ontzettend belangrijk medium.” 

 

 

“Offline marketing is vaak enorm prijzig, vooral landelijk. Dat is voor ons niet aantrekkelijk. Dus wij richten ons op leuke, noemenswaardige en ludieke video’s. Daar zit onze kracht en ik denk dat wij daar een hele mooie doelgroep voor hebben in ons medewerkersbestand. Onze bijzondere medewerkers kenmerken zich daar vrolijkheid, oprechtheid en authenticiteit. Door dit te laten zien aan de buitenwereld kunnen we hele leuke video’s creëren, waarmee we al diverse keren ‘viral’ zijn gegaan. Daar ligt onze kracht en zal het altijd blijven liggen. Het zijn hartstikke vrolijke en blije mensen waar we hele leuke video’s mee op kunnen nemen. Daar ligt onze kracht en daar zal het blijven liggen.” 

Sterk verhaal in een nieuw jasje

Tijdens hun lezing op de Webwinkel Vakdagen zal Thijs Swinkels uitgebreid ingaan op het Brownies&downieS verhaal, ondersteund door anekdotes, verhalen en gebeurtenissen op de werkvloer. Daar zitten erg komische en warme verhalen tussen. Daarnaast zullen de kernwaarden, missie en visie gedeeld worden. 

Leesberg zal op zijn beurt ingaan op de Branding en Marketing. Hier alvast een tipje van de sluier: “Het afgelopen jaar zijn we ontzettend druk geweest met een rebranding, we zijn van huisstijl veranderd en onze uitingen zijn aangepast. Zo zijn we veel meer met beeld gaan werken. Ik ga de waarom daarachter met het publiek delen, en waarom het nu veel leuker en beter is voor de consument.”

 

Op woensdag 29 januari van 13:00 tot 13:45 uur geven Thijs Swinkels, Sander Leesberg en Jeroen van den Bosch een presentatie in lezingenzaal 4. Meer weten over deze presentatie? Klink dan hier. 

 

Webwinkel Vakdagen lezing Brownies&downieS content & branding

Reactie plaatsen