Geplaatst door: WWV

B2b e-commerce: een enorme, levendige markt die veel groeimogelijkheden biedt.

De zakelijke markt heeft altijd een prominente rol gespeeld op de Webwinkel Vakdagen. Echter is dit ook een markt waar veel in- en verkopen nog old school worden afgehandeld: volop ruimte voor e-commerce en online verkoop om te groeien dus. Om van elkaar te leren, kennis te delen en de discussie aan te gaan, was er deze editie op de tweede dag zelfs een speciale zaal (lezingenzaal 9) ingericht op het thema b2b e-commerce.

De b2b-markt heeft op het eerste gezicht veel gemeen met de b2c-markt, maar wie wat verder inzoomt merkt dat er wel degelijk verschillen zijn. Zo is de b2b-markt veel groter dan de consumentenmarkt, en gaat er veel meer geld in om. Dat gegeven alleen al maakt b2b e-commerce zeer interessant. 

Maar dat is niet het meest interessante aan het verhaal: want waar de consument zijn weg naar de online verkoop al jaren goed weet te vinden, is de wereld van de b2b er nog eentje waar verkopen veelal via de telefoon afgehandeld worden. ‘Hoog tijd om daar verandering in te brengen’, lijkt dan ook de onderliggende gedachte in lezingenzaal 9. 

Zo is er het verhaal van IGO Promo, dat transformeerde van een offline speler tot een prijswinnaar in b2b e-commerce. Maar ook andere thema’s voor de b2b-ondernemer die graag de wondere wereld van de e-commerce binnen wil stappen komen aan bod. Hoe zorg je in onzekere tijden voor flexibel voorraadbeheer? Ook legt Sligro uit hoe zij AI gebruiken om een sterke site search te realiseren. 
 

Specialistische marketplaces
De b2b e-commercewereld is er ook een van specialistische marketplaces die zich vaak richten op één productcategorie. Een goed voorbeeld daarvan is de leverancier van voedselingrediënten 1-2-Taste. Dit b2b-bedrijf levert meer dan 3.000 ingrediënten 100 ingrediënten-producenten. Denk aan aroma's, suiker- en zoutvervangers, vezels, nutraceuticals, plantaardige eiwitten, en veel meer voor toepassingen in de bakkerij. Maar ook ijs, zoetwaren, dranken & zuivel of plantaardige alternatieven voor vlees of vis.

Een specifieke markt, die vraagt om een zeer specifieke aanpak, zo begint CMO & Co-founder Jan Klawer zijn lezing. “Van de ene kant laten marktveranderingen en innovaties als eiwittransitie en kweekvlees zien dat de b2b-foodmarkt enorm in beweging is, anderzijds worden producten nog altijd op de traditionele manier ingekocht.”
 

Traditioneel en digitale verkoopmethodes combineren
“Het gevolg daarvan, is dat innovatie stopt wanneer de klant een specifiek ingrediënt of product via de traditionele weg niet kan vinden”, vertelt Klawer. “1-2-Taste probeert hier een brug in te slaan, door het mogelijk te maken om meer foodproducten online te bestellen. Het ontwikkelen van een foodproduct is complex en vereist onder andere marktonderzoek en experimenteren met ingrediënten. Al met al duurt het dus wel even voordat iets in de schappen ligt. Voorheen moesten monsters telefonisch aangevraagd worden, maar bij ons kunnen ze online besteld worden. Dat versnelt dit proces enigszins.”

Maar terwijl Klawer in zijn lezing over zijn visie op b2b e-commerce vooral de nadruk legt op meer kansen voor online verkoop, gelooft hij niet dat de traditionele verkoopmethodes in de  b2b-markt geheel zullen verdwijnen. “Ik denk dat je als b2b-marketplace het beste je traditionele verkoopmethodes kunt combineren met een solide digitaal platform. Maak het gemakkelijk voor je klant om productinformatie op te zoeken, maar zorg ook dat je transparant en bereikbaar bent. In specifieke markten is dat nóg belangrijker, omdat je klanten met erg specifieke vragen komen. Jij als expert moet die vragen zo goed mogelijk behandelen. En of het nou om een monster gaat of om een hele pallet van een product: iedere klant is even belangrijk.”

Al met al is de b2b-ecommerce markt een interessante sector om in de gaten te houden. De grootte van deze markt in combinatie met de groeimogelijkheden maken dit met uitstek een plek waar de e-commerce nog een grote slag te winnen heeft. Tijdens de volgende editie van de Webwinkel vakdagen zal er dan ook weer uitgebreid aandacht besteed worden aan de nieuwe innovaties binnen de b2b e-commercewereld. 

Volgend jaar ook bijwonen? De Webwinkel Vakdagen vindt dan plaats op woensdag 2 en donderdag 3 april 2025.

 

Reactie plaatsen