The story of RUMAG.

WED 13:15 - 13:45

Lecture hall 2

Ook het verhaal van RUMAG begint net als vele andere verhalen, met het beruchte ‘ergens in een zolderkamer’ sprookje. Want in 2014 begint Thijs van der heide ergens in Enkhuizen in zijn zolderkamer – oke, in zijn woonkamer – met het RUMAG. Niet wetende dat dit (eigenlijk niet zo) onschuldige idee zal uitgroeien tot een media-imperium en zijn leven en dat voor andere voorgoed zal veranderen. 

Hoe dit allemaal begon? Dat begon al bij Thijs, die de drang voelde om content te creeeren, zijn grootste passie en talent. En wat is er dan, voor een 25 jarige man, meer voor de hand liggend dan content gebaseerd op de stoute interesses van zijn leeftijdsgenootjes en hemzelf? Seks, drank, drugs, feesten, noem maar op. Content volledig gebaseerd op de visie waar het merk tegenwoordig nog steeds op steunt: Wij zeggen wat jij denkt, maar niet durft te zeggen. 

Al snel begon de creatie van quotes, en al snel begonnen de puntjes. Zo simpel, maar toch zo vruchtbaar. Het geheim? Herkenbaarheid en deelbaarheid. 

In enkele maanden ziet Thijs zijn prille merk een onvoorstelbare groei doormaken. Honderdduizenden mensen beginnen het merk te volgen. Eerst alleen op twitter, later ook op Facebook en Instagram, waar later de kern en kracht van het bedrijf blijkt te liggen. 

Op dat moment krijgt hij een mailtje binnen van een ene Danny Membre. De klik is daar en Thijs haalt Danny over om zijn eigen bedrijf te verkopen en de uitdaging samen aan te gaan om Nederland te gaan veroveren.

In slechts enkele maanden kreeg het merk voet aan wal in de mediawereld. Niet alleen het ‘gewone’ publiek, maar vele bn’ers hadden het erover. Wie zit erachter? Waar komt dit vandaan? Wanneer de eerste merchandise items worden geïntroduceerd barst het vuur echt los. De petten zijn overal te zien, maar moeilijk te verkrijgen. Deze exclusiviteit zorgt voor drang naar meer bij de volgers. Meer merchandise, meer RUMAG. 

En dan is het 4 jaar later. 

RUMAG. Is. Everywhere. 
Thijs staat er niet meer alleen voor. RUMAG is inmiddels een bedrijf met minstens 20 mensen onder zich. Samen met zijn compagnon Danny Membre heeft Thijs jarenlang gestreden om het merk steeds verder uit te bouwen. Danny verantwoordelijk voor de organisatie van het bedrijf en o.a. evenementen, Thijs voor het creatieve stuk  van het bedrijf. 

Het merk is uitgegroeid tot een imperium dat zijn sporen heeft uitgezet in alle vlakken van de media. Youtube, TV, Instagram, Facebook, Influencers, Webshop. Noem. Maar. Op. Merken willen samenwerken, influencers willen samenwerken. Stiekem wil iedereen zijn naam koppelen aan het uitdagende imago. 

De webshop is inmiddels uitgegroeid tot een gigantisch onderdeel van het bedrijf met een mooie verzameling aan merchandise en fashion items. Een jaar geleden dacht men nog dat het plafond in volgers was bereikt. Op dit moment is de groei in het aantal volgers niet meer bij te houden, en zal het bedrijf als een van de eerste bedrijven in Nederland een gigantische mijlpaal gaan behalen. 1 miljoen volgers op Instagram.

Wat er in de toekomst nog gaat komen is nog niet bekend. We hebben gezien wat voor stappen er in een paar jaar tijd gezet kunnen worden, dus het is nog maar de vraag wat er nog zal komen. RUMAG Is nog lang niet klaar.