Geplaatst door: WWV

Duurzaamheid: wegwijzers op het groene pad

Duurzaamheid is allang geen bijzaak meer. Het is een hoofdzaak geworden, een onderwerp dat alle online ondernemers aangaat. Niet alleen omdat nieuwe wetten en regels aansturen op planeetvriendelijker opereren, ook omdat consumenten dat zo langzamerhand verwachten. Duurzaamheid als kans. Op de Webwinkel Vakdagen vertellen tal van ondernemers en andere deskundige sprekers over duurzame aspecten van online business, in alle schakels van de keten. Onder andere op het hoofdpodium en de speciale duurzaamheidszaal. Wie zijn de wegwijzers op het groene pad?

In de afgelopen jaren is duurzaamheid een dominant thema geworden in digital commerce. Nieuwe wet- en regelgeving maken dat de vrijblijvendheid verdwijnt. Neem bijvoorbeeld de due dilligence-richtlijn uit Brussel, die voortschrijft dat bedrijven duurzaamheidsrisico’s in de hele keten identificeren en beperken. Of de recent aangenomen ecodesign-verordening, die het vernietigen van onverkochte kleding en schoeisel verbiedt en waarschijnlijk wordt uitgebreid naar andere productcategorieën. De nieuwe regels schrijven ook voor dat producten eenvoudiger te repareren, upgraden en recyclen zijn. ‘Duurzame producten worden de norm’, aldus het Europees Parlement.

Bestaande en nieuwe wetgeving
De genoemde regels gaan niet morgen in, maar ze werpen hun schaduw wel vooruit. Op de Webwinkel Vakdagen zal Wouter van der Laan van Thuiswinkel.org uitleggen welke bestaande wetgeving relevant is voor online verkopers in 2024 en met welke nieuwe wetgeving zij vast rekening kunnen houden. Wat zijn de juridische kaders van de (nabije) toekomst en wat moet je als organisatie doen om daarbinnen te blijven? Zijn collega Alicja van Ewijk komt in de Jaarbeurs te spreken over de duurzaamheidsstandaard die Thuiswinkel.org lanceert in april 2024. Deze standaard ondersteunt retailers en merken bij het groeien in duurzaamheid.

Je kunt duurzame beloftes in de praktijk brengen, maar je kunt ook ‘groene praatjes’ maken, in de woorden van de ACM. Stan Veldhuis en Corinna van der Spek komen op de Webwinkel Vakdagen vertellen over de Leidraad Duurzaamheidsclaims die de toezichthouder heeft opgesteld. Deze geeft handvatten aan bedrijven voor het formuleren en evalueren van duurzaamheidsclaims. Misleidende claims zorgen voor oneerlijke concurrentie, ze brengen schade toe aan de geloofwaardigheid van bedrijven en de sector en ze maken het consumenten lastiger om daadwerkelijke groene keuzes te maken.

Consumentenbewustzijn
Want dat consumenten duurzaamheid verwachten en waarderen, leidt geen twijfel. Zeven op de tien Nederlanders denken dat duurzaamheid en maatschappelijk ondernemen in 2028 standaarden zijn geworden, bleek uit GfK Consumentenonderzoek in het kader van ShoppingTomorrow. Uit hetzelfde onderzoek kwam naar voren dat 14 procent van de consumenten duurzaamheid niet belangrijk noemt. Zes op de zeven Nederlanders vinden het dus wél van belang; zij houden er in meer of mindere mate rekening mee in aankoopbeslissingen. Vanuit het perspectief van een goede klantrelatie is het dus ook interessant om met duurzaamheid aan de slag te gaan.

Duurzaam winkelen op marketplaces
Op de Webwinkel Vakdagen komen veel ervaringsdeskundige ondernemers vertellen over de groene stappen voorwaarts die zijn al hebben gezet of gaan zetten. In het oog springend zijn de keynote-presentaties namens bol en Amazon, dominante marketplaces die ieder grote en brede duurzame doelen hebben gesteld. Bol’s Boukje Taphoorn spreekt over het ‘glasheldere belang’ van de transitie naar circulair winkelen en de groeiende consumentenvraag naar duurzaam assortiment. De CMO zal uit de doeken doen hoe bol de B Corp-certificering heeft behaald en hoe het platform duurzaam winkelen samen met partners makkelijker wil maken. 

bol.

Ook Amazon wil helpen om Nederlanders duurzamer te laten shoppen, vertelde keynote speaker Roeland Donker al in de aanloop naar zijn presentatie. Het bedrijf kijkt naar verbeteringen op alle deelgebieden van zijn business en soms ook daarbuiten, van het opwekken van groene energie tot het omarmen van water- spoor- en elektrisch vervoer en van de overstap naar 100 procent recyclebare verpakkingen tot investeringen in de Nederlandse zeewiersector. Immers: ‘Success and scale bring broad responsibilty.’

Het belang van productinformatie
Duurzaamheid begint bij de producten die bedrijven in omloop brengen. Kika Buhrmann, de CEO van Nespresso in Nederland, kan erover meepraten. In haar presentatie op het hoofdpodium van de Webwinkel Vakdagen gaat ze in op de maatschappelijke uitdagingen van de koffie-industrie en op Nespresso’s toewijding om een positieve impact te maken met zuivere koffie. Het continu meten en inzichtelijk maken van de waardeketen is daarbij essentieel. Informeren dus. Het sluit aan op een bevinding uit het aangehaalde onderzoek van GfK: productinformatie heeft veruit de meeste invloed op de ervaren duurzaamheid. Daarbij gaat het onder meer over het productieproces, de levensduur en de herbruikbaarheid ofwel recyclebaarheid, maar bijvoorbeeld ook over verpakkingen en milieucertificeringen.

Slow commerce
Een exponent op het gebied van duurzaamheid is Dille & Kamille, dat net als bol B Corp-gecertificeerd is. In de speciale duurzaamheidszaal (lezingenzaal 10), een primeur op de Webwinkel Vakdagen, zal E-commerce Manager Maykel Willemsen spreken over het groene tegengeluid van de bijna vijftigjarige keten die duurzaamheid in het DNA heeft zitten. Hij zal vertellen hoe Dille & Kamille anno 2024 vorm geeft aan de term slow commerce, duidelijk makend dat er alternatieven zijn voor snel, sneller, snelst. 

In dezelfde zaal komt Sunny Cui van NextSmartShip te spreken over groene innovatietrends in de mondiale supply chains. Hoe kun je de internationale verzending van producten verduurzamen? Uiteraard geven exposanten op de vloer van de Webwinkel Vakdagen graag tekst en uitleg over allerlei mogelijkheden om duurzame stappen te zetten op de weg naar de klant, of het nu gaat over verpakkingen of over vervoersbewegingen.

Wat is afval?
Duurzame producten worden de norm, klonk het al uit Brussel. Voorbeeldbedrijven hebben de afgelopen jaren ervaring opgedaan met het verlengen van de levensduur van producten. ‘Wat is afval?’ is de fundamentele vraag die Sinem Tuncer in de duurzaamheidszaal zal beantwoorden. Ze is de oprichter van Arkive, dat de vernietiging van onverkochte cosmeticaproducten wil voorkomen. Met haar snel groeiende onderneming helpt ze merken overtollige voorraden inzichtelijk te maken en alsnog te verkopen, waarmee Tuncer niets minder dan een revolutie in beauty- en retailtech wil ontketenen. 

Bij Decathlon hebben ze inmiddels heel veel ervaring opgedaan met circulaire businessmodellen. De sportretailer geeft consumenten alternatieven voor het kopen van nieuwe producten: tweedehands, verhuur en reparatie. Marianne van Leeuwen deelt praktijkervaringen van het pionierswerk in de duurzaamheidszaal, waar ook PostNL, bol en Livera gedrieën zullen spreken over circulariteit richting 2023. Hoe kan een krachtenbundeling zorgen voor duurzamere e-commerce?

Circulariteit staat ook centraal in de presentatie van onderzoekers Nicole Stofberg (Haagse Hogeschool) en Jesse Weltevreden (Hogeschool van Amsterdam), die recente wetenschappelijke inzichten in circulair consumptiegedrag zullen delen, net als internationale best practices binnen de online retail. Ook presenteren zij een praktisch framework waarmee webwinkeliers circulair bedrag bij hun klanten kunnen stimuleren.

Ananda van Doorn en Jody Klaassen, respectievelijk CEO en COO bij Reliving, vertellen hoe ze meubelstukken van de afvalberg redden met hun platform Reliving. ‘Van afvalstroom naar inkomstenbron’, is de titel van hun presentatie, om de cirkel rond te maken.

Duurzaamheid op de Webwinkel Vakdagen
Niet eerder was het sprekersprogramma van de Webwinkel Vakdagen zo groen gekleurd. Ook bedrijven die de eerste duurzame schreden nog moeten zetten kunnen hun oren op dinsdag 23 en woensdag 24 januari te luisteren leggen in de Jaarbeurs. Zo neemt Rick Verkuyl, Head of Sustainability van Marktplaats, bezoekers mee in de stappen die het platform heeft gezet om duurzaamheid in alle lagen van de organisatie te omarmen. Wat heeft Marktplaats op dat pad geleerd, en hoe kunnen andere bedrijven beginnen met het integreren van duurzaamheid in hun bedrijfsvoering? Chantal Schinkels, bekend van en als ‘De IT girl’ ten slotte geeft bezoekers van haar presentatie drie inzichten om direct te beginnen met duurzaam gedreven werken in e-commerce.

Reactie plaatsen