Geplaatst door: WWV

B2b is booming: 9 hot topics

De zakelijke online bestedingen nemen hard toe, en het einde van de groei is nog lang niet in zicht. Op de Webwinkel Vakdagen is er dan ook volop aandacht voor b2b e-commerce. Ervaringsdeskundigen delen lessons learned, do’s & don’ts en tips & tricks voor zowel beginnende als gevorderde zakelijke online verkopers. Op de tweede dag is er zelfs een speciale zaal (lezingenzaal 9) voor ingericht Wat komt er zoal aan de orde in de Jaarbeurs?

B2b e-commerce biedt enorme kansen, maar nog lang niet alle aanbieders op de zakelijke markt zijn op de rijdende trein gesprongen. Het CBS rapporteerde medio dat 46 procent van de Nederlandse groothandels en handelsbemiddelaars de mogelijkheid geeft om online te bestellen, te boeken of reserveren. De meerderheid doet dat dus (nog) niet. Bij de bedrijven die wel actief zijn met e-commerce leveren de online orders gemiddeld ‘slechts’ 14 procent van de omzet op.

Ruim vijf keer zo groot als b2c e-commerce
Wie denkt dat b2b e-commerce daarmee maar weinig om het lijf heeft, zit mis. Hoewel minder in de publieke aandacht is de zakelijke markt gigantisch, veel en veel groter dan de consumentenmarkt. Bij het relatief kleine aandeel in die reusachtige b2b-markt horen krachtige geldstromen. Statista becijferde bijvoorbeeld dat de mondiale b2b e-commerce markt in 2021 al ruim vijf keer zo groot was als de b2c-markt.

17 tot 18 procent groei per jaar
Sindsdien zijn de zakelijke online bestedingen blijven toenemen, en dat zullen ze volgens onderzoeksbureaus en analisten ook blijven doen. Het gemiddelde jaarlijkse groeipercentage wordt – afhankelijk van wie je het vraagt – geraamd op 17 procent tot 2027of 18 procent tot 2030, als er tientallen biljoenen zullen omgaan in b2b e-commerce. Anders gezegd: de zakelijke online bestedingen verdubbelen zo’n beetje elke vier jaar.

Multiplier-effect
B2b e-commerce is een van de vijf succesfactoren van groeibriljanten op de zakelijke markt, schreef McKinsey over de resultaten van zijn laatste B2B Pulse survey (‘The multiplier effect:How B2B winners grow’). Da’s niet zo gek als je weet dat beslissers op de zakelijke markt het liefst online kopen; volgens het consultancybureau heeft dat de voorkeur boven persoonlijke verkoop en al helemaal boven verkopen via e-mail en telefonische verkoop. McKinsey voegt toe dat bedrijven die flink marktaandeel winnen niet alleen eigen digitale verkoopkanalen faciliteren, maar vaak ook actief zijn op industriespecifieke marketplaces.

Hot topics
Genoeg reden dus om je vakkennis over b2b e-commerce te laten groeien op de Webwinkel Vakdagen. Hieronder vind je tien relevante onderwerpen die op dinsdag 23 en woensdag 24 januari aan de orde komen in de Jaarbeurs.

1. Digitale transformatie
Verschillende Nederlandse bedrijven komen vertellen hoe ze hun business succesvol naar het digitale tijdperk hebben gebracht. Neem het verhaal van Eshuis, een drukkerij die werd opgericht in 1891 en die ambacht en innovatie hand in hand laat gaat.

Of de lessen van IGO Promo, dat transformeerde van een offline speler tot een prijswinnaar in b2b e-commerce. Computerhardwareverkoper Azerty, wél online geboren, zit midden in een digitaal transformatieproces waarin pragmatisme en persoonlijke aandacht centraal staan. Een concreet groeiplan wordt aangedragen in een presentatie over digitaal doorbreken in b2b: in 7 stappen naar marktleider.

2. Silo’s doorbreken
In een rondetafelsessie over procesoptimalisatie staat de vraag centraal of je b2b e-commerce kunt laten groeien zónder je te laten tegenhouden door IT. En zo ja, hoe dan? Behalve voor techniek en processen vergt digitaal opschalen ook aandacht voor de organisatie, de mensen. Basiq Dental kan erover meepraten. De groothandel weet uit ervaring dat klanten nadelige gevolgen kunnen ondervinden van strubbelingen tussen (in dit geval) de afdelingen voor marketing en de supply chain. Hoe beëindig of voorkom je zulke interne discussies en zorg je ervoor dat de klant altijd voorop staat?

3. Composable commerce
Een veelbesproken onderwerp binnen b2b e-commerce is composable commerce. Daarbij maken bedrijven gebruik van modulaire en aanpasbare componenten om een flexibele en gepersonaliseerde online winkelervaring te creëren. Wat zijn de voordelen van een e-commerce platform dat is opgetrokken uit verschillende onafhankelijke bouwstenen? Wat is de impact van composable commerce? Wie zijn technische basis als zakelijke verkoper tegen het licht wil houden kan ook terecht bij een paneldiscussie over replatforming, specifiek voor b2b e-commerce.

4. 3D-configuratie
Vooruitstrevende b2b-aanbieders gaan verder dan het leveren van producten. Zij denken mee over hoe hun afnemers die producten vervolgens aan de man kunnen brengen. Delihome vertelt over zijn geavanceerde trapconfigurator, die eindgebruikers in staat stelt om hun eigen traprenovatieprojecten te creëren, realtime in 3D. Eduard komt uitleggen hoe een productconfigurator de aanbieder van aanhangwagens in staat stelt om zijn productgamma uit te breiden en nieuwe dealers te werven.

 

delihome trap

5. Flexibel voorraadbeheer
Vooraadbeschikbaarheid is sinds de coronacrisis sterk in de aandacht gekomen. Kampten veel groothandels tijdens de pandemie met te weinig voorraad door leveringsproblemen, daarna bleven voorraden juist liggen, stof happend en drukkend op het werkkapitaal in tijden van inflatie en afnemende vraag. Behalve Basiq Dental komt ook IGEPA, leverancier voor de grafische branche, op de Webwinkel Vakdagen spreken over de kunst van voorraadbeheer, in een presentatie vol met praktische inzichten en tips.

6. Frictieloze betalingen
Zakelijke bestellers waarderen gemak en keuze in betalingen. Flexibiliteit aan de voorkant brengt doorgaans echter complexiteit aan de achterkant met zich mee. In het besef dat millennials andere betaalgewoonten hebben dan eerdere generaties – ook op hun werk – en dat frictieloze betalingen een aanzienlijke impact hebben op de winst heeft Chefstore de nodige optimalisaties doorgevoerd. De groothandel in cateringapparatuur deelt de geleerde lessen. Materialengroothandel RL Sales komt vertellen hoe betalingen op factuur de conversie en klanttevredenheid hebben gestuwd.

7. Artificial intelligence
AI is overal in e-commerce, dat geldt voor b2b e-commerce net zo goed als voor b2c e-commerce. Sligro doet zijn recept voor sterke site search uit de doeken, waarmee de groothandel het fundament legt om in de toekomst te excelleren met AI. Rian Faaij van Bieze Food Group gaat in gesprek met AI-expert Henry Bol om in groter verband te kijken naar de impact van kunstmatige intelligentie op b2b e-commerce.

8. Rolwisselingen in de keten
Sinds de opkomst van e-commerce zijn steeds meer b2b-ondernemingen direct aan consumenten gaan verkopen, ook wel aangeduid met de afkorting d2c (direct-to-consumer). Dat het ook andersom kan bewijst Hollandlamp, begonnen als webwinkeltje in ledlampverkopen, uitgebreid naar projectverlichting en inmiddels uitgegroeid tot een elektrisch installatiebedrijf en groothandel. Verpakkingsspecialist Decowraps zette vorig jaar een belangrijke nieuwe stap met de lancering van het eigen merk Naru, met bijbehorende webshop. Actief in zowel b2b als b2c? Flexas.com, een online platform in kantoorverhuur,
bespreekt relevante verschillen in effectieve zoekmachinemarketing (seo).

9. Specialistische marketplaces
Iedereen kent grote marketplaces als bol en Amazon, beide vertegenwoordigd op het hoofdpodium van de Webwinkel Vakdagen. De laatste jaren winnen echter vooral verticale marketplaces terrein, die zich richten op één bepaalde productcategorie. Die specialisatie zien we bij uitstek in b2b, zoals McKinsey al schetste, waar nieuwkomers met platformstrategieën bestaande markten proberen te ontwrichten. Twee exponenten daarvan, het professionele houtplatform VonWood en voedselingrediëntenmarktplaats 1-2-Taste doen hun inspirerende verhaal in Utrecht.

 

Reactie plaatsen