Geplaatst door: WWV

Webwinkel Vakdagen 2024: een succesvolle, dynamische editie waarbij het delen van kennis centraal stond

Na een paar jaar op verschillende data gehouden te zijn werd het grootste E-commerce event van de Benelux als vanouds weer in januari georganiseerd. Het tweedaagse evenement trok dit jaar een totaal aantal van 13.081 bezoekers naar de Jaarbeurs. Met meer dan 250 stands en 200 sprekers was er bovendien voor iedere bezoeker wel wat wils. 

Als er één branche voortdurend in beweging is, dan is het de e-commerce wel. De Webwinkel Vakdagen is al sinds 2007 een begrip in het Nederlandse e-commercelandschap. Een korte, verkennende wandeling over de beursvloer laat zien waarom: het is een kruisbestuiving van grote en kleine spelers in de e-commerce, logistiek, B2B/B2C en techwereld, waar nieuwe technologie omarmd en met gezonde nieuwsgierigheid ontvangen wordt. 

Naast de vele lezingen en keynote sprekers valt er nog een hoop te zien en te beleven op de beursvloer. Van e-mail automation naar webdevelopers, verpakkingsspecialisten en multimediabedrijven: de beursbezoeker kan -al slenterend- een gerichte oplossing voor zijn of haar probleem vinden, of inspiratie opdoen om op een later moment toe te passen.

De opkomst van AI

De snelle opkomst van kunstmatige intelligentie kan met recht tot een van de grootste doorbraken van de recente jaren gerekend worden. Ook binnen de e-commerce worden de ontwikkelingen en mogelijke toepassingen nauwgezet gevolgd. De mogelijkheden zijn zeer divers, zo legt Monique van Zundert, Marketing Manager van Princess in haar lezing Hoe maken we effectief gebruik van CGI (rendering) & AI bij contentcreatie uit. “Binnen een korte tijd zijn er een hele hoop tools bijgekomen, waar je in je contentcreatie handig gebruik van kan maken.” 

Van Zundert legt uit dat terwijl AI ontzettend veel toepassingen kent, het belangrijk is om deze wel juist toe te passen en de huidige beperkingen te kennen. “Ik vergelijk het eigenlijk met het koken in een restaurant met een Michelinster: als chef heb je daar ontzettend veel tools tot je beschikking, maar ga je die ook allemaal gebruiken? Waarschijnlijk niet: je moet de juiste combinaties zien te vinden waarmee je je gerecht het meest effectief kan bereiden. Bovendien is AI nog niet overal goed in: met name in tekst in je gegenereerde afbeeldingen schort er nogal eens wat. Maar ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat dat is opgelost. Met iedere nieuwe AI-generatie zie je al grote verbeteringen.”

Lezingen 

De ruggengraat van de beurs vormen de inspirerende keynote sprekers: grote namen als PostNL, bol., MediaMarkt, EasyToys en Nespresso trokken volle zalen. Hoe maakt bol. duurzamer winkelen mogelijk? Of hoe ging Easytoys van Zolderkamer naar Multinational? Naast deze en andere keynotes, werden ook nog de kleinere zalen druk bezocht. Met meer dan 200 sprekers in 12  zalen was er een enorme keuze. Het delen van kennis stond daarbij centraal. 

Voortdurend wordt er in de digital commercebranche gezocht naar nieuwe mogelijkheden en combinaties voor data-analyses, voorraadbeheer, contentcreatie, supply chain beheer en nog veel meer. Het mooie is -en dat is op een beurs als deze goed te zien- dat bedrijven hun eureka-moment graag met anderen willen delen. Het delen van kennis, informatie en het aangaan van samenwerkingen of het netwerkaspect: als je als e-commercebedrijf wil overleven, is dit alles van cruciaal belang. 

Nieuwe hemelbestormers

Grote spelers zijn uiteraard weer aanwezig, maar ook nieuwe hemelbestormers claimen hun plek. Zowel in de keynote zaal als in de 11 kleinere lezingenzalen zijn een aantal opmerkelijk snel gegroeide bedrijven aan het woord: van het succesverhaal van Easytoys, naar de post-covid explosieve groei van supplementengigant XL Nutrition: eigenlijk blijft een verhaal altijd beter hangen wanneer het komt van iemand uit het vak. De inspiratie die daarmee opgedaan wordt, is van onschatbare waarde voor nieuwe ondernemers, start-ups en scale-ups. 

Voor bezoeker Iris van Iersel, zelf werkzaam in de horecadistributie, is die waardevolle kennis één van de belangrijkste redenen om naar de Jaarbeurs te komen. “Ik vind het mooi dat je gratis toegang krijgt tot al deze informatie die je direct in kunt zetten. Zo deed ik tijdens de lezing van Filling Pieces bijvoorbeeld meteen nieuwe ideeën voor onze e-mailmarketing op. Dit gaan we doorvoeren. Ook relevant voor mijn branche zijn de onderwerpen AI en duurzaamheid: hier ga ik dus zeker nog iets van meepikken.”

Over duurzaamheid gesproken

Dit onderwerp blijft een hot topic. En ook anno 2024 is duurzaamheid belangrijk. Sterker nog: als modern bedrijf kun je er eigenlijk niet meer omheen. Geen wonder dat ook veel bedrijven, sprekers en keynotes zich rond dit thema scharen. Maar terwijl het thema voor de meeste bedrijven hoog op de agenda staat, is er wel een kentering waar te nemen. De consument prikt tegenwoordig gemakkelijk door een neppe duurzaamheidsbelofte heen, en dit zal te merken zijn in je omzet. Daarnaast wordt duurzaamheid steeds belangrijker, zoals Marktplaats Head of Sustainability Rick Verkuyl in zijn lezing Duurzaamheid in je bedrijfs-DNA biedt nieuwe kansen onderstreept. De grootste concurrent van Marktplaats? “De rommelzolder: hier ligt namelijk vanalles te ‘verpieteren’ tot het niets meer waard is.”

Originele invalshoeken

Op de beurs aanwezig zijn is één, opvallen in de massa is twee. Maar een opvallende invalshoek bedenken is aan de e-commercebranche zeker besteed. Zo kon je op dinsdag live je website laten roasten: hier werd de deelnemers (en hun websites) op humoristische wijze het vuur aan de schenen gelegd en op verbeterpunten gewezen. Dat een originele, interactieve invalshoek gewaardeerd wordt, bleek ook aan de opkomst: lezingzaal 8 barstte bijna uit zijn voegen. 

Han Bosman, oprichter en directeur van OGZ, kijkt terug op een geslaagde editie van de Webwinkel Vakdagen. “De Webwinkel Vakdagen hebben wederom duizenden bezoekers
weten te informeren, te motiveren en te inspireren.Meer dan 30.000 keer zijn de stoelen verdeeld over 12 lezingenzalen gedurende twee dagen bezet geweest door contenthongerige bezoekers.” De Webwinkel Vakdagen is met recht een begrip sinds 2007. De locatie in het midden van het land en de professionele aankleding werken daar zeker aan mee. Maar de grootste kracht van een beurs als deze zit hem misschien wel in de grote diversiteit aan deelnemers. 

De e-commercemarkt is bij uitstek een markt die uitblinkt in innovatie en het snel eigen maken van nieuwe technieken. Die techniek staat niet stil. Integendeel: eigenlijk gaan ontwikkelingen alleen maar sneller. Dat maakt de Webwinkel Vakdagen relevanter dan ooit. 

De Webwinkel Vakdagen vindt volgend jaar plaats op 2 en 3 april 2025. 

Reactie plaatsen