Geplaatst door: Webwinkel Vakdagen

Linda Foundation: armoede kan iedereen overkomen

Armoede is voor de meeste mensen in ons land -gelukkig- een abstract begrip. Echter voor een groot aantal gezinnen is het de dagelijkse realiteit, met alle nare gevolgen van dien. De Linda Foundation heeft als doel om armoede in Nederland terug te dringen. Directeur Jocelyn Nassenstein-Brouwer ging op woensdag 29 in dialoog over het bestrijden van armoede en hoe de Nederlandse retailbranche hierbij kan helpen. 

Éen op de negen kinderen groeit op in armoede

“Armoede in Nederland, hoe ziet dat er eigenlijk uit?” Jocelyn Nassenstein-Brouwer stelt deze open vraag aan de volle lezingzaal, en vervolgt meteen haar relaas: “Wist je dat er in Nederland maar liefst één op de negen kinderen in armoede opgroeit? In de grote steden wordt dat al gauw één op vier á vijf. Dat is een schrikbarend aantal en hoort niet in Nederland, een van de meest welvarende landen ter wereld.”

De LINDA Foundation is een initiatief uit 2013 van Linda de Mol om ervoor te zorgen dat de gezinnen die in armoede moeten leven een klein steuntje in de rug kunnen krijgen. Dit doet de stichting in de vorm van cadeaukaarten van bedrijven die meehelpen met de stichting. Dit kan bijvoorbeeld een kledingwinkel zijn, of een waardebon voor de Albert Heijn. Zo kunnen gezinnen, die bijvoorbeeld in de schuldsanering zitten, toch af en toe iets extra’s veroorloven of een klein appeltje voor de dorst bewaren. 

De invloed van armoede op het brein

De financiële waarde van de cadeaukaarten mag dan misschien niet zo heel groot zijn, voor de families kan het al veel verschil maken. Armoede werkt namelijk door op plekken waar je wellicht niet zo gauw bij stilstaat, zo legt Nassenstein-Brouwer uit: “Door armoede kom je in een soort permanente stress situatie terecht, waardoor mensen -en dus ook kinderen- niet meer helder na kunnen denken. Er zijn gezinnen in Nederland die aan het einde van iedere maand droog brood of pannenkoeken moeten eten. Als zij dan de beschikking hebben over een cadeaukaart om boodschappen mee te doen, hebben zij in ieder geval even wat rust.”

Ook is het probleem dat er -nog steeds- een groot stigma heerst op armoede, hetgeen al begint op jonge leeftijd: “Je ziet dat kinderen op school uitgesloten worden omdat ze oude of afgedragen kleding moeten dragen. Als één van de cadeaukaarten dan een bon is om een nieuwe winterjas uit te zoeken, dus geen tweedehandsje maar eentje die het kind zelf mooi vindt, dan wordt dat ontzettend dankbaar ontvangen.”

Een wensenlijstje voor de retailbranche

Naast haar verhaal over de LINDA Foundation en armoede in Nederland, staat Nassenstein-Brouwer ook op de Webwinkel Vakdagen met een missie: om in gesprek te gaan met Retail Nederland en om nieuwe ideeën op te doen. Wat zou zij bijvoorbeeld graag zien gebeuren vanuit de branche? “Als je internationaal gezien kijkt heb je bijvoorbeeld het Smile-programma van Amazon, waarbij bij iedere aankoop een klein bedrag gedoneerd kan worden, zou dit in Nederlandse webshops niet mogelijk zijn? Daarnaast zou ik graag zien dat retourzendingen van bijvoorbeeld kledingwinkels niet meer de kliko ingaan, maar gedoneerd kunnen worden.”

“Het is belangrijk dat we met elkaar in dialoog blijven”, zo sluit Nassenstein-Brouwer haar lezing af. “Armoede is iets wat iedereen kan overkomen, ongeacht je opleidingsniveau of financiële status. Vaak is het een kwestie van grote pech. En alleen door samen te werken kunnen we ervoor zorgen dat armoede in Nederland bestreden wordt en dat gezinnen die in financiële nood zitten weer even wat adempauze krijgen.”

LINDA.foundation Webwinkel Vakdagen lezing

Reactie plaatsen