Geplaatst door: Webwinkel Vakdagen

Groeikansen in een groene toekomst

Door de snelle opwarming van de aarde is duurzaamheid een dominant thema geworden. Overheden proberen bedrijven met regels te bewegen om milieubewuster te opereren. Ondertussen wordt duurzaamheid voor consumenten bepalender om wel of juist niet bij een webwinkel te kopen. Er valt in de hele keten nog een groene wereld te winnen, maar er liggen ook veel nieuwe kansen voor ondernemers.

CO₂-heffingen, verpakkingstaksen en andere belastingen waar online ondernemers – direct of indirect – mee te maken krijgen moeten de druk op het milieu doen afnemen. Gelet op het alarmerende laatste klimaatrapport van de VN mogen we van de overheid nog wel meer maatregelen verwachten de komende jaren.

Bewust in het leven

Maar een beter milieu begint niet per se in Den Haag of Brussel. Duurzaam ben je als ondernemer niet alleen omdat het moet volgens de wet en omdat het goed is voor mens, dier en planeet, maar ook omdat de consument het verwacht. Millennials en jongere generaties stellen andere eisen aan merken en retailers, ze staan bewust in het leven. Voor hen is duurzaamheid een belangrijk selectiecriterium, naast prijs, kwaliteit en gemak. Het kan een hygiënefactor zijn, maar ook een unique selling point. Mede dankzij Tesla is de geur van geitenwollensokken verdreven; duurzaamheid is hip geworden, en het belang dat consumenten eraan hechten zal niet minder worden. Integendeel.

Productieketens

In de afgelopen decennia zijn we het normaal gaan vinden dat spullen van ver komen. Lange tijd hoorden consumenten maar weinig over de herkomst van producten en de omstandigheden waaronder ze worden geproduceerd. Zelfs de betrokken merken bleken daar niet altijd van op de hoogte. Toen de ogen zijn geopend, hebben bedrijven afspraken gemaakt om de situatie in met name Azië te verbeteren, zoals in het Bangladesh-akkoord over veilige kledingproductie. Maar wat transparantie betreft is er in veel supplychains nog verbetering te boeken.

Terwijl overheden en NGO’s pogingen ondernemen om de ‘echte prijs’ van goedkope spullen bij de kassa tot uitdrukking te laten komen, wordt lokale productie populairder onder consumenten. De coronacrisis heeft die lokale focus nog versterkt. Wat nu met producten gebeurt, zien we al wat langer bij voedsel: lokaal is het helemaal, kijk maar eens naar de hoeveelheid streekproducten in restaurants en de groei van lokale online versverkopers. Bezorgplatform Local Heroes, aanwezig op het podium van de Webwinkel Vakdagen, kan er bij uitstek over meepraten. Juist wat je van dichtbij haalt is lekker.

Minder lucht in pakjes

Is productie in lagelonenlanden financieel vaak nog het interessantst, dat geldt niet voor de manier waarop artikelen naar consumenten worden verzonden: te grote dozen vergen onnodig veel papier én onnodig veel ruimte in bezorgvoertuigen, waardoor die minder pakjes kunnen meenemen op hun route. Steeds meer webwinkeliers steken geld in machines die producten op maat verpakken, een investering die bij enige schaal al snel kan worden terugverdiend. Bol.com, dat CO₂-neutraal wil opereren in 2025, claimde afgelopen najaar een wereldprimeur met een inpakmachine die meerdere producten volautomatisch op maat kan verpakken in één doos. Ondertussen probeert de grootste e-commerce speler van de Benelux minder zogenoemde ‘omdozen’ te gebruiken, waardoor in 2020 al voor 12% aan karton werd bespaard. Al deze ontwikkelingen, net als e-commerce ready packaging van fabrikanten en het toenemende gebruik van zakken naast dozen, kunnen behalve milieuwinst ook operationele en financiële voordelen opleveren.

Oplossingen voor de last mile

Nederlandse webwinkeliers kunnen misschien nog wel het meeste verschil maken door klanten groene bezorgopties aan te bieden. De afgelopen jaren is een waaier aan elektrische vervoersmiddelen de weg op gestuurd voor de zogenoemde last mile naar de klant. De smalle busjes van Picnic, de elektrische bakfietsen van Coolblue en de bepakte fietskoeriers van flitsbezorgers kleuren de stad. Voor wie de logistiek heeft uitbesteed, zijn er heel veel duurzame alternatieven bijgekomen, zowel van de bekende pakketleveranciers als van nieuwere logistieke partijen als Fietskoeriers.

Alternatieve bezorg- en afhaalpuntennetwerken zetten in op first time right delivery, terwijl klanten steeds meer mogelijkheden krijgen om aan te geven wat er met een pakket moet gebeuren als de bezorger voor een dichte deur staat. Sowieso valt er voor klanten meer te kiezen; bij steeds meer webwinkeliers kunnen ze zelf een bezorgmethode selecteren, zoals ze dat al langer gewend zijn bij betaalmethoden. Een groene optie mag tegenwoordig niet ontbreken.

Met Bewust Bezorgd, een rekentool van Thuiswinkel.org, kunnen webwinkeliers en consumenten inzage krijgen in de hoeveelheid CO₂-uitstoot die bij een bestelling komt kijken.

Retouren

Ook op het gebied van retouren is er nog veel milieuwinst te boeken. Door vooraf complete en duidelijke informatie te bieden op websites, en consumenten producten bijvoorbeeld virtueel te laten uitproberen via augmented reality, kan het aantal terugzendingen worden teruggedrongen. Ook de optie om orders tot bijvoorbeeld een uur na bestelling te kunnen herroepen, wat nu doorgaans niet kan, zou veel retouren kunnen schelen. Producten die toch retour komen, worden steeds vaker opnieuw aangeboden, bijvoorbeeld als ‘tweedekansje’. Amazon lanceerde onlangs Renewed in Nederland, een verzamelplaats voor ‘refurbished, pre-owned en open-box producten van hoge kwaliteit’. Countrymanager Roeland Donker, keynote speaker op de Webwinkel Vakdagen, kan vertellen waarom Amazon de circulaire economie omarmt.

Duurzaamheid op de Webwinkel Vakdagen

Op de Webwinkel Vakdagen zijn veel leveranciers van duurzame oplossingen te vinden, of het nu gaat om verpakkingen of bezorging. Op het sprekersprogramma staan verschillende bedrijven die komen vertellen over ‘groene groei’, waaronder Plantsome, dat streeft naar ‘een lang en groen plantenleven’, PlantB, een start-up in bevroren plantgebaseerde maaltijden, Boombrush (‘Jouw laatste tandenborstel ooit’) en de ecologische beddengoedaanbieder Yumeko: ‘Zacht voor jou, zacht voor de wereld’.

duurzaamheid sustainability retouren packaging bezorging

Reactie plaatsen