Geplaatst door: WWV

Cross-border groeikansen pakken in 2024

Bijna alle Nederlandse consumenten kopen tegenwoordig online, en met vele tienduizenden webwinkeliers is de vaderlandse e-commercemarkt inmiddels volwassen geworden. Hoewel er ook hier nog ruimte is voor groei, liggen de meeste mogelijkheden buiten onze landsgrenzen. Internationale expansie biedt volop kansen voor online ondernemers en het is dan ook een belangrijk thema op de Webwinkel Vakdagen. Waarom mag je die kansen in 2024 niet laten lopen? Hieronder vind je 7 redenen.

1. De wereld is groter
Een open deur, maar toch goed om even goed bij stil te staan: Nederland telt 18 miljoen inwoners, daarbuiten wonen meer dan 8 miljard mensen. Anders gezegd: 99,8 procent van de potentiële (b2c) afzetmarkt bevindt zich buiten onze landsgrenzen. Veel webwinkeliers bedienen ook de Nederlandstalige zuiderburen in Vlaanderen, een logische eerste internationale uitbreiding. Bol heeft er bijvoorbeeld een zeer sterke positie verworven. De afgelopen jaren hebben ook veel ondernemingen de stap gewaagd naar onze oosterburen – Coolblue en Picnic, om er een paar te noemen – waar ruim bijna vijf keer zoveel mensen wonen als bij ons. 

Op de Webwinkel Vakdagen geeft Andreas Giese van Dexport een presentatie over de groeikansen en -uitdagingen in de DACH-regio, waar behalve Duitsland ook Oostenrijk en Zwitserland toe behoren (woensdag 24 januari om 10.30 uur in zaal 1). 

Sifra Geijtenbeek, oprichter en eigenaar van Ukje.com, vertelt over haar ervaringen met het aanboren van een veel verder gelegen markt: hoe brengt zij Ukje’s wipstoelhoezen aan de Amerikaanse man (woensdag 24 januari om 15.30 uur in zaal 3)?

2. Steeds meer webshoppers over de grens
Uiteraard koopt nog lang niet de hele wereldbevolking online. De lage penetratie in veel overzeese gebiedsdelen biedt groeikansen op de wat langere termijn, als de infrastructuur beter op orde is. Op ons continent, ‘by far the most prepared region for e-commerce’ volgens de Verenigde Naties, is internetkopen goed ingeburgerd; 75 procent van de Europeanen kocht vorig jaar online, aldus statistiekenbureau Eurostat. Dat is 20 procentpunten meer dan tien jaar daarvoor. Toch is het aantal regelmatige webshoppers lang niet in alle Europese lidstaten even groot, zo leert onderstaand staafdiagram, onlangs door het CBS gepubliceerd op basis van Eurostat-cijfers. Ons land leidt de online winkeldans:

consumenten online aankopen

In de meeste landen zal de online penetratie de komende jaren toenemen, zoals dat de afgelopen jaren ook het geval was (op een enkele uitzindering na). Er komen dus nog hordes aan webshoppers bij op ons continent. Anders gezegd: ook in Europa valt nog een wereld te winnen.

3. Wacht niet tot anderen de markt hebben verdeeld
Om aanspraak te maken op de groeiende online bestedingen in het buitenland moet je er wel aanwezig zijn; wie achterover leunt, zal zien hoe andere ondernemers met een internationale koopmansgeest de taartstukken verdelen. Nog maar zo’n één op de drie Nederlandse ondernemingen (vanaf tien werkzame personen) verkoopt online aan klanten buiten ons land. Het leeuwendeel van de bedrijven, BC2 en B2B, is dus nog niet internationaal actief. Waarom wachten? De ervaringen in de competitieve thuismarkt maken dat Nederlandse webwinkeliers goed zijn voorgesorteerd om potten te breken over de grens. Daarnaast kan internationale aanwezigheid ook in eigen land merkversterkend werken en bieden ervaringen in het buitenland vaak bruikbare inzichten om ook de binnenlandse operatie te verbeteren.

4. Marketplaces bieden een springplank
Wie niet direct veel kosten wil maken aan (vertaalde of dedicated) websites en aan online marketing, kan zo’n beetje overal een teen in het lokale water steken op marketplaces. Ze bieden een laagdrempelig internationaal podium annex springplank. De platformen bieden online verkooppartners bij uitstek de kans om te testen en te leren in nieuwe markten. Steeds meer marketplaces bieden verkopers naast schapruimte ook reclameruimte aan; door te adverteren, ook weer op basis van test & learn, kunnen ze beter in beeld komen bij een nieuw koperspubliek. Behalve generieke marketplaces timmeren steeds meer gespecialiseerde marketplaces aan de weg. Het biedt online verkopers de kans om zich specifiek te richten op internationale kopers in hun categorie. 

5. Drempels voor betalen en verzenden geslonken
Overnames, technische integraties en expansiedrift hebben gezorgd voor een veld vol professionele e-commerce leveranciers die internationaal uit de voeten kunnen. Zo is het eenvoudiger dan ooit om shoppers uit andere landen te laten afrekenen, via internationale betaalopties als PayPal of Klarna of juist via de lokale betaalwijze van hun voorkeur. Ondertussen zijn pakketvervoerders steeds meer gaan samenwerken in grensoverschrijdende netwerken, zijn er internationale fulfilmentpartijen ontstaan en zijn er slimme oplossingen gekomen om voorraden in den vreemde af te stemmen op de lokale vraag. Amazon heeft de drempels voor internationaal voorraadbeheer en verzending drastisch verlaagd met Fulfilment by Amazon.

Op de Webwinkel Vakdagen hoor je onder meer hoe MR MARVIS internationaal aan de weg timmert met de multi-warehouse oplossing van Active Ants (woensdag 24 januari om 10.30 uur in zaal 7).

6. Makkelijker btw-aangifte doen
Zie je internationale groeikansen in Europa, maar zie je op tegen de administratieve rompslomp die dat met zich meebrengt, bijvoorbeeld waar het gaat over de btw? Met de komst van het éénloketsysteem (One Stop Shop) heeft Brussel de omzetafdracht niet per se heel veel leuker kunnen maken, wél makkelijker. Verdere vereenvoudiging van de btw-aangifte voor Nederlandse ondernemers die in andere EU-landen verkopen, staat hoog op de lobbyagenda van Thuiswinkel.org. Samen met verenigingen in andere lidstaten streeft de belangenbehartiger naar de invoering van één btw-nummer voor de hele EU, waarmee bedrijven de overdracht van voorraden naar andere lidstaten kunnen melden. Allicht gaat de administratieve last daarmee verder omlaag, maar zover is het nog niet.

7. AI helpt een handje
Waar webwinkeliers met internationale ambities al volop mee uit de voeten kunnen is AI, dat veelvuldig aan bod komt op de Webwinkel Vakdagen. De kunstmatige intelligentie maakte het bijvoorbeeld al mogelijk om internationale voorraadvoorspellingen te optimaliseren en chatbots te laten draaien. Sinds generatieve AI (ChatGPT) zijn grote entree heeft gemaakt, is het bieden van content, shopassistentie en klantcontact in de moerstaal van buitenlandse shoppers grenzeloos veel eenvoudiger geworden.

Satine Ogandzhanyan van Bugaboo en Charlene Azie van Textmatser vertellen op de Webwinkel Vakdagen hoe AI kan helpen bij de ontwikkeling van een internationale lokalisatiestrategie (dinsdag 23 januari om 11.15 uur in zaal 5).
 

Reactie plaatsen