Geplaatst door: WWV

AI en E-commerce: hype of blijvertje?

Als er een begrip is dat het wereldnieuws het afgelopen jaar in zijn greep had, is het wel kunstmatige intelligentie (AI). Binnen de e-commerce wordt deze ontwikkeling ook gevolgd en inmiddels veelvuldig gebruikt. De toepassingen zijn bijna eindeloos, maar zijn ze ook nuttig? 

Het spreekt dus vanzelf dat op de Webwinkel Vakdagen 2024 AI een belangrijk thema is. Dat uit zich vooral in het aantal lezingen dat zich met dit thema bezighoudt. Dat AI in een korte tijd een plek heeft weten te veroveren in de toolbox van marketeers, operations managers, supply chain managers en nog vele anderen, mag geen verrassing meer zijn. De manier waarop er van AI gebruik wordt gemaakt, verschilt echter per bedrijf.

Sprekers willen graag hun visie op het thema presenteren, en aangezien de Webwinkel Vakdagen voor een groot deel draait om het delen van informatie, is de Jaarbeurs op 23 en 24 januari hiervoor de aangewezen plek . 

AI en contentcreatie
Een belangrijke manier waarop AI gebruikt kan worden, is in de vorm van contentcreatie. We kennen allemaal wel de beelden van de paus in een iets te hippe jas, die met behulp van AI-gecreëerd werden. Terwijl dat natuurlijk een mooie gimmick is die onderschrijft hoe krachtig AI is, kan de techniek ook voor enorm veel marketing gerelateerde doelen gebruikt worden. In haar lezing Hoe maakt Princess gebruik van AI bij contentcreatie?, geeft marketingmanager bij Princess, Monique van Zundert, een kijkje in haar AI-trukendoos. 

En die boodschap is eigenlijk vanaf moment één duidelijk, vertelt Van Zundert in een volle zaal 8. “Je kunt er ontzettend veel mee. Van een vertaalde brief voor een leverancier in China, tot aan complete marketingteksten en computer-gegenereerde beelden. Wel is het belangrijk om iemand in je team te hebben die ook snapt hoe te prompten, oftewel het AI-programma de juiste instructies te geven. Onze eigen promptmaster zorgt hier intern voor.”

Willem-Alexander met een airfryer
Van Zundert en haar team gebruiken AI voor een keur aan mogelijkheden. Ze somt de belangrijkste binnen haar vakgebied -contentcreatie- op. “Zo kunnen we voor onze receptenwebsite heel gemakkelijk beelden van gerechten creëren. Ook woningen, huizen en landschappen krijg je er heel makkelijk uit. Zijn we op zoek naar een nieuwe keukenmachine en willen we graag inspiratie opdoen voor het design? Ook dat is mogelijk.” 

Terwijl Monique van Zundert en haar team dankbaar gebruik maken van AI bij contentcreatie, waarschuwt ze ook voor de beperkingen van de techniek. Als voorbeeld haalt ze een afbeelding naar voren van een prompt waarin koning Willem-Alexander een airfryer zou moeten gebruiken. Echter lijkt Willem-Alexander hier verdacht veel op de Amerikaans ex-president Trump. 

Niet bepaald de bedoeling, en ook geen uitzondering, vertelt Van Zundert. “AI heeft nog moeite met het genereren van mensen, met name meerdere personen in één beeld is lastig. Hoewel de techniek razendsnel gaat en de nieuwe versies je -bij wijze van spreken- om de oren vliegen, is het geen absoluut wondermiddel. Er zal altijd een menselijke marketeer aan de basis moeten blijven staan. Ik vergelijk het maar met een chefkok in een Michelin restaurant. Die heeft in zijn keuken allerlei tools staan die hij kan gebruiken om een perfect gerecht te creëren. En ik denk dat de content marketeers van nu dezelfde uitdagingen hebben.”

Andere AI-toepassingen
Dat AI een blijvertje is, mag duidelijk zijn. Een groot aantal lezingen gaat dan ook over dit onderwerp. Want AI is veel meer dan alleen teksten of plaatjes genereren. Zo zorgde Fitwinkel er door slim gebruik van AI-forecasting voor dat hun voorraad in zes maanden tijd met 40 procent verlaagd kon worden. In hun lezing AI voor marketeers: zet je online marketing op z’n kop met AI gingen Rick en Remco Zuidbroek van marketingbureau Doublesmart in op de do’s en don’ts van het gebruik van deze veelzijdige techniek.

Dat AI een techniek is die tegelijkertijd veelvuldig gebruikt wordt en tegelijkertijd nog heel erg tot de verbeelding spreekt, wordt ook duidelijk aan de forse toeloop bij de lezingzaal waar dit thema behandeld wordt. Dikwijls zitten de zalen tot de nok gevuld. Welke e-commerce AI-toepassingen er het komende jaar allemaal bij gaan komen zal zich moeten uitwijzen. Maar aan één voorspelling durven wij ons vast te wagen: kunstmatige intelligentie zal ook tijdens de volgende editie van de Webwinkel Vakdagen een belangrijk thema zijn. 

De volgende editie van de Webwinkel Vakdagen vindt plaats op woensdag 2 en donderdag 3 april 2025. 

 

WWV24

Reactie plaatsen