Geplaatst door: Webwinkel Vadagen

Webwinkel Vakdagen 2023 beter bezocht dan ooit

OGZ kijkt terug op een bruisende editie van de Webwinkel Vakdagen. Het grootste digital
commerce event van de Benelux trok eind maart 14.121 bezoekers naar Utrecht, een
record. Wat een energie op de vloer van de Jaarbeurs! De volgende editie van de
Webwinkel Vakdagen staat gepland op dinsdag 23 en woensdag 24 januari 2024.

De Webwinkel Vakdagen zijn helemaal terug. Terug van zeker niet weggeweest, maar wel
terug na jaren waarin corona roet in het eten gooide en aanpassingen nodig waren.

Het voelde vertrouwd om eind maart weer duizenden digital commerce professionals bij
elkaar te zien in de Jaarbeurs, zonder restricties. Het ‘pre-corona’ bezoekersniveau van de
Webwinkel Vakdagen werd niet alleen benaderd, maar zelfs overtroffen. De teller bleef deze
zinderende zestiende editie steken op 14.121 geregistreerde bezoekers. Ze kwamen af op de
ruim tweehonderd lezingen in twaalf verschillende zalen en de 250 exposanten met
oplossingen op de beursvloer. Uiteraard kwamen ze ook naar de Jaarbeurs om met elkaar te
praten: vakgenoten ontmoeten elkaar al sinds 2007 op de Webwinkel Vakdagen.

Roerige tijden
Han Bosman, oprichter en directeur van OGZ, is er trots op dat zoveel digital commerce
professionals de weg naar de Webwinkel Vakdagen hebben weten te vinden: ‘Het zijn
roerige tijden, met druk op consumentenbestedingen, inflatie en allerlei andere uitdagingen
voor ondernemers. Toch is het niet eerder zo druk geweest op de Webwinkel Vakdagen. Ik
denk dat de beurs ook inhoudelijk is gegroeid, met de markt mee. Bezoekers kunnen zich
verrijken met relevante kennis en ervaringen op allerlei deelgebieden.’

Sharon Hilgers
Tien inspirerende keynote speakers deelden inzichten en ondernemerslessen op de
Webwinkel Vakdagen 2023. Sharon Hilgers, oprichter van My Jewellery, was de eerste. Zij
haalde ooit zelf inspiratie uit de Webwinkel Vakdagen, als bezoeker. Op het hoofdpodium
vertelde ze over de bouw van haar sieradenimperium, in een pleidooi voor lef, focus en hard
werken. ‘Er is altijd ruimte in de markt, ook nu’, hield ze de bomvolle zaal voor. ‘Stel hoge
doelen, en vier het als je ze haalt.’

Constantijn van Oranje
Een dag later wees ook Constantijn van Oranje, misschien wel de bekendste ambassadeur
van de Nederlandse techsector, op het verband tussen input en output. Bij de buitenwereld
leeft volgens hem misschien het idee dat start-ups en scale-ups vooral ‘achterover leunen en
koffie met havermelk drinken’, maar de handen moeten uit de mouwen. Volgens de speciale
gezant van Techleap.nl kenmerken succesvolle bedrijven zich door structuur en een focus op
uitvoering. ‘Ik heb een allergie voor ideeën. Ideeën zijn ruis. Ze werken alleen als er een plan
achter zit voor executie.’

De digitale praktijk
Keynotes van onder meer Stoov, BCC, Sunweb en Tommy Hilfiger vertelden op het
hoofdpodium hoe zij de theorie in de digitale praktijk hebben gebracht. Ondertussen
spraken Catawiki, Decathlon, Dille & Kamille, Kaartje2Go, Omoda, Zeeman en vele tientallen
andere bedrijven elders over hun digitale successen en uitdagingen. Veel terugkerende
thema’s: duurzaamheid, data, internationalisering, talentontwikkeling en het verkennen van
nieuwe kanalen als de metaverse. Lezingen met tips over de inzet van ChatGPT en TikTok
trokken ook veel bekijks.

Beurstours
Op de beursvloer konden bezoekers terecht voor concrete oplossingen voor hun
vraagstukken, op alle denkbare deelgebieden van digital commerce. Om een duidelijk
overzicht te krijgen van mogelijkheden en exposanten konden bezoekers voor het eerst
deelnemen aan thematische beurstours: rondleidingen op basis van hun interessegebied.

Energie en zin om te ondernemen
Online verkopers zoeken en vinden inspiratie en oplossingen op de Webwinkel Vakdagen,
misschien wel meer dan ooit. Han Bosman: ‘Belangrijk is dat we bezoekers nieuwe energie
geven, en zin om te ondernemen. Dat geeft OGZ weer energie. We kijken ernaar uit om
begin 2024 opnieuw een bruisende beurs neer te zetten.’

Webwinkel Vakdagen 2024
De zeventiende editie van de Webwinkel Vakdagen zal als vanouds plaatsvinden in januari,
zoals ook voor corona het geval was. Wel schuift de vakbeurs een dag naar voren in de
week: OGZ ziet je graag op dinsdag 23 en woensdag 24 januari 2024 in de Jaarbeurs.

Exposeren?
Op onze website kun je vrijblijvend de exposantenbrochure of een 1-op-1-gesprek aanvragen.

Reactie plaatsen