Geplaatst door: Webwinkel Vakdagen

Slimstock brengt voorraden in balans: ‘Wij zijn best eigenwijs’

Slimstock staat straks op de Webwinkel Vakdagen als trotse winnaar van de Nederlandse Logistiek Prijs. ‘Een voorbeeld voor de sector’, zo oordeelde de jury over de experts in voorraadoptimalisatie. Aan de vooravond van de beurs vertellen Jan Kraaijeveld en Anne van der Weerd van Slimstock over de winst van de prestigieuze prijs, over de impact van corona en andere ontwikkelingen in de supply chain. ‘De verhaallijn was tien jaar lang dat de voorraad omlaag moest, nu is beschikbaarheid key. Het gaat altijd over de juiste balans.’

Met de winst van de Nederlandse Logistiek Prijs 2021 trad Slimstock afgelopen november in de voetsporen van een aantal iconen uit het Nederlandse bedrijfsleven, waaronder Fokker, Stork, Hema, Heineken, Philips en Coolblue. Een ‘verrassende winnaar’, aldus vakblad Logistiek, omdat Slimstock zich niet dagelijks bezighoudt met ‘hardcore logistiek’; het bedrijf uit Deventer is softwareleverancier annex voorraadbeheerspecialist.

Juist het feit dat de nadruk niet op de software ligt tekent de ‘innovatieve marktbenadering’ van Slimstock, aldus de jury: ‘Niet het softwarepakket Slim4 wordt centraal gezet, maar het verbeteren van het voorraadbeheer van de klant, klanttevredenheid en aantoonbare verbeteringen.’ Ook de focus op kennisontwikkeling en de wendbaarheid van de organisatie maken Slimstock tot de terechte winnaar van de prijs, zo motiveerde de jury.

Aanmoediging

‘Wij komen hier echt niet elke dag highfivend binnen, maar natuurlijk zijn we trots op de winst’, reageert Jan Kraaijeveld van Slimstock gekscherend. Hij vervolgt: ‘De onderscheiding is mede gebaseerd op referenties van klanten en een bezoek aan onze organisatie, er komt best wat bij kijken. We hebben intern een feestje gevierd, klanten op taart getrakteerd, we hebben contact met vorige winnaars en we noemen het ook op onze website en in presentaties. Dit is geen prijs omdat we iets concreets hebben afgerond, maar een aanmoediging om door te gaan met waar we goed in zijn. We zijn er voor iedereen met een vraagstuk over voorraad. We hebben een visie op voorraadbeheer en we zijn wie we zijn: best eigenwijs. We maken en implementeren alles zelf.

Sneller balans vinden

Kraaijeveld (‘Ik heb logistiek altijd heel leuk gevonden - tot mijn achttiende wilde ik vrachtwagenchauffeur worden’) werkt al ruim twaalf jaar bij Slimstock, dat in 1993 werd opgericht en inmiddels beschikt over een netwerk van 22 kantoren wereldwijd. Hij is commercieel verantwoordelijk voor nieuwe en bestaande klanten. Tot Slimstock’s portfolio behoren traditioneel veel groothandels, waaronder Destil, Kramp en Mediq, maar ook merken en e-commerce bedrijven die zich primair richten op consumenten, zoals Bax Music, fonQ, Rituals en Smulderstextiel.nl. ‘We doen B2B en B2C, en dat in een groot aantal sectoren, en we nemen tegenwoordig in elke tijdzone de telefoon op. De gemene deler is dat we bedrijven helpen bij het vinden van de juiste balans tussen voorraadhoogtes en beschikbaarheid. Wat moeten ze op de plank hebben liggen en wanneer? Dankzij ons kan de snelheid van handelen omhoog.’

Focus op kennis en op helpen

Kraaijevelds collega Anne van der Weerd, dagelijks bezig met sales & business development bij Slimstock, stapte ruim zes jaar geleden binnen. ‘Ik kwam via via met het bedrijf in contact, direct na mijn studie. De sfeer en de mensen spraken me meteen aan. Ik ben begonnen als trainee in Slimstock’s programma voor young professionals. Zo kon ik meekijken met alle afdelingen en heb ik veel geleerd over Slim4. Wat me persoonlijk erg bevalt is de combinatie van de focus op kennis en het verder helpen van organisaties.’ Slimstock beschikt over een eigen Academy, waarmee klanten hun supply chain-kennis gratis naar een hoger niveau kunnen brengen.

Corona

De coronacrisis heeft voorraadbeheer veel sterker in de publieke aandacht gebracht. Doordat internationale productie- en distributieketens vastliepen en levertijden opliepen, is productbeschikbaarheid belangrijker geworden. Terwijl veel organisaties in de jaren voor de pandemie juist minder voorraad aan zijn gaan houden. Kraaijeveld: ‘Voorraad gaat over onzekerheid, daarin moet je altijd keuzes maken. Daarbij is het belangrijk dat je weet wanneer klanten wat nodig hebben, dat je stuurt op data. Je kunt wel heel veel voorraad in je magazijn wegleggen – in trouble you double zeggen ze wel eens – maar daarbij kun je ook echt je strategische doel voorbij schieten. Te veel voorraad is niet goed, of het nou slecht gaat met je bedrijfsvoering of juist heel goed; in het ene geval blijf je ermee zitten, in het andere drukt het op het werkkapitaal.’

Van producten naar processen

Als je honderd bedrijven de vraag stelt of voorraad belangrijk voor ze is, dan zullen ze allemaal bevestigend antwoorden, weten Kraaijeveld en Van der Weerd. ‘Ja, heel belangrijk, maar niet urgent’, aldus eerstgenoemde. ‘Hoe vaak we niet tegenkomen dat bedrijven producten uit hun top-100 van best lopende artikelen niet kunnen leveren, terwijl ze dat niet eens doorhebben... Wij kunnen organisaties daar op wijzen. We beschikken over steeds meer data en steeds meer rekenkracht, dankzij vergaande toepassingen van AI kunnen we klanten heel gericht helpen. Het gaat tegenwoordig minder om de losse producten en meer om de processen aan de achterkant: als zich iets voordoet, brengt dat iets anders in beweging, dat kun je verregaand automatiseren: If This Then That. Daarmee zijn supply chains tegenwoordig heel anders dan pakweg vijf jaar geleden. Ondertussen zijn spullen schaarser geworden, en goede mensen al helemaal.’

Duurzamer opereren

Ook duurzaamheid is een thema geworden, merkt Van der Weerd in gesprekken met klanten van Slimstock: ‘Bedrijven willen niet dat producten schaarse ruimte innemen en stof happen. En ze willen al helemaal niet dat ze die uiteindelijk weg moeten gooien. Software kan inkopers helpen om miskopen te voorkomen en duurzamer te opereren. Onze software, die voortdurend wordt doorontwikkeld, is een middel. Het zijn onze mensen die het verschil maken voor klanten; wij zijn geen IT’ers, maar bieden klanten inzicht in voorraadstromen. We laten zien welke progressie ze kunnen boeken door bepaalde paramaters aan te passen. Dat komt ook aan de orde in onze presentaties op de Webwinkel Vakdagen, waar we erg naar uitkijken: een echte vakbeurs om weer veel mensen te kunnen spreken en inspireren, en om geïnspireerd te raken.’

_____

Slimstock op de Webwinkel Vakdagen

Slimstock is met een eigen stand aanwezig op de Webwinkel Vakdagen. Deze is te vinden op nummer 81. Anne van der Weerd geeft twee zaalpresentaties met een klant van Slimstock. Op woensdag 29 juni spreekt zij om 13.15 uur samen met Ruben van Olst, Manager Supply Chain & Delivery bij Greetz, over geld verdienen met assortimentsbeheer. Een dag later spreekt zij aan de zijde van Kim de Jong, Demand & Supply Planner bij Fatboy, over grip houden op de supply chain.

slimstock voorraadbeheer voorraad ordermanagement supply chain Nederlandse Logistiek Prijs

Reactie plaatsen