
Dit was de Webwinkel Vakdagen 2022!
Recap in 4 thema's
Duizenden e-commerce professionals kwamen eind juni naar de vijftiende Webwinkel Vakdagen, het grootste e-commerce event van de Benelux. In de Jaarbeurs konden ze hun licht opsteken bij honderden exposanten, en vele tientallen lezingen bezoeken om bijgespijkerd te worden en geïnspireerd te raken.
We blikken inhoudelijk terug op de Webwinkel Vakdagen 2022 aan de hand van vier actuele thema’s.
Meer met marketplaces
We leven in een platformeconomie. Veel online verkopers gebruiken marketplaces als kanaal om hun omzet te vergroten en hun merk onder de aandacht te brengen. Een groeiende groep ondernemers verkoopt (bijna) alleen via marketplaces, die toenemen in aantal en verscheidenheid. Hoe ziet het landschap van marketplaces eruit? Welke diensten bieden ze aan, en hoe zoeken ze groei? Welke voor- en nadelen bieden de platforms voor retailers, merken en handelaren? Hoe kun je er als verkoper op excelleren, en wie kan je daarbij helpen? Wanneer loont het om als online verkoper de poort voor anderen te openen en zelf een marketplace te worden?
In deze recap lees je alles over platformisering in e-commerce.
Van top-line naar bottom-line
Na een periode van onstuimige groei zijn veel webwinkeliers in ander vaarwater terecht gekomen. De online bestedingen lopen terug, het consumentenvertrouwen is broos als gevolg van oorlog en inflatie, en er is schaarste aan personeel en aan onderdelen. Voor een gezonde financiële toekomst zetten bedrijven de tering naar de nering, ze verleggen de focus van omzetgroei naar rendement onder de streep. Het vergt heroverwegingen op het gebied van onder andere inkoop en voorraadbeheer, en zeker ook op het gebied van marketing. En dat aan de vooravond van het cookieloze tijdperk. Welke keuzes kunnen ondernemers nu maken voor een duurzame financiële toekomst?
In deze recap lees je alles over financiële duurzaamheid.
Groene meters maken
Klanten stellen steeds hogere logistieke eisen aan online verkopers. Ze hebben graag de regie over hoe iets wordt geleverd, waar en wanneer. Daarnaast vinden ze duurzaamheid belangrijk. Ook online verkopers zijn gebaat bij schone magazijnen, slimme verpakkingen en emissieloze last miles. Niet alleen omdat consumenten dat willen, ook omdat regelgeving daartoe aanspoort, steeds vaker ook omdat het simpelweg rendeert. Denk maar eens aan het verminderen van de hoeveelheid lucht in pakjes. Hoe kunnen ondernemers duurzaam inspelen op het hoge logistieke verwachtingsniveau van de consument van tegenwoordig?
In deze recap lees je alles over logistiek en duurzame bezorging.
De ideale customer journey
Omnichannel, de klant centraal, we kennen de termen allemaal. Feit is dat klanten anno 2022 voortdurend switchen tussen kanalen. Voor verkopers is de uitdaging om naadloze overgangen te creëren tussen die kanalen, die in aantal groeien. Wie had er tien jaar geleden van conversational commerce gehoord, en wie vijf jaar geleden van het metaversum? De klant is overal: op websites, in winkels, op marketplaces, in apps, op social media en in virtuele werelden. Hoe bepaal je als online ondernemer in welke kanalen je wel of niet verschijnt? Hoe houd je het allemaal logisch voor de klant? En hoe zorg je ervoor dat hij zich overal en altijd optimaal en persoonlijk geholpen voelt?
In deze recap lees je alles over kanaalkeuzes en klantcontact.