Geplaatst door: Webwinkel Vakdagen

‘Ook je merk kan groeien op een platform’

Bol.com is een geliefde koopplek voor vele miljoenen shoppers uit Nederland en België. Behalve het aantal kopers neemt ook het aantal verkooppartners op het platform sterk toe. Hoe val je op te midden van al het aanbod? Met Adverteren via bol.com kunnen verkooppartners hun producten in de schijnwerpers zetten, waarmee ze ook organisch beter vindbaar worden. Zo kunnen ze een impuls geven aan hun verkopen. Maar er is meer: ‘We helpen verkooppartners niet alleen bij het realiseren van omzetdoelstellingen, maar ook van merkdoelstellingen. Brands kunnen groeien via bol.com.’

Dat zegt Kas Seijkens, Retail Advertising Consultant bij bol.com, in de aanloop naar zijn presentatie op de Webwinkel Vakdagen. ‘Wij helpen verkooppartners zo snel mogelijk zo succesvol mogelijk te zijn, middels advertising’, definieert hij zijn werk. ‘Die activiteiten zijn grotendeels omzetgedreven – en steeds vaker ook merkgedreven.’

Het belang van zichtbaarheid
Seijkens zal in de Jaarbeurs spreken over het belang van zichtbaarheid, niet te onderschatten op een e-commerce platform met meer dan veertig miljoen artikelen, aangeboden door zo’n 49 duizend verschillende verkooppartners. Veel klanten gebruiken de zoekmachine op bol.com om het voor hen beste product te helpen vinden. ‘De kans dat je als beginnende verkooppartner verschijnt op de eerste zoekresultatenpagina is bijzonder klein. Een significant deel van de bezoekers kijkt echter niet verder dan de eerste pagina. De producten die daarop staan zijn dan ook goed voor het gros van de conversies. Met Sponsored Products, beschikbaar voor alle verkooppartners, bieden we de mogelijkheid om wél op die eerste pagina te komen.’

De basis voor advertising bij bol.com
Sponsored Products is gebaseerd op een digitaal veilingsysteem. Per pagina is een beperkt aantal gesponsorde posities beschikbaar en de advertenties verschijnen in de stijl van bol.com zelf. Het afrekenmodel is cost per click: verkooppartners betalen alleen als klanten daadwerkelijk op een gesponsord artikel hebben geklikt, en ze kunnen zelf campagne- en bijvoorbeeld dagbudgetten instellen. ‘Sponsored Products is veelal de basis voor verkooppartners die beginnen met Adverteren via bol.com’, zegt Seijkens: ‘Daarmee tracht je zo goed mogelijk zichtbaar te worden voor mensen die “in-market” zijn voor jouw producten, zoals we dat noemen, of die soortgelijke producten bekijken. Het is schaalbaar en selfservice. Geen rocket science, maar je moet als verkooppartner wel begrijpen wat je doet. Met e-learnings, tutorials, webinars en whitepapers, onder andere beschikbaar via het Partnerplatform, helpen we om het effect van de advertenties te vergroten. Welke producten lenen zich er goed voor, wat is de juiste timing, waar moet je verder op letten?’

Door Sponsored Products in te zetten, zorgen verkooppartners ervoor dat ze met de betreffende artikelen beter zichtbaar en dus vindbaar zijn. Dit levert meer kliks, meer verkopen en meer reviews op. Het zorgt er op de langere termijn voor dat verkooppartners met deze producten ook organisch beter gaat ranken.

Kwaliteit staat voorop, benadrukt Seijkens, zowel bij de organische resultaten als bij Sponsored Products: 'Maatgevend is niet wat er wordt geboden voor een klik, maar de relevantiescore. Die relevantie wordt onder andere afgemeten aan de prijs ten opzichte van de concurrentie, aan de kwaliteit en volledigheid van de copy en content en aan de leveringspropositie. Bij de gesponsorde posities wegen de geboden klikprijzen mee in de toewijzing, als één van de factoren. Relevantie is key, en wordt beloond.’

Marketing- en communicatiedoelstellingen
Er zitten grenzen aan wat je met Sponsored Products kunt bereiken, zegt Seijkens over de schaalbaarheid: ‘Als verkooppartner ben je afhankelijk van het zoekvolume in de productcategorieën waarin je actief bent. Sommige categorieën hebben zeer veel zoekvolume op dagbasis, bij andere is dat minder. Sponsored Products biedt uitgelezen mogelijkheden om mensen te bereiken die al in de markt zijn voor je producten. Verkooppartners kunnen zien wat een advertentie-euro hun aan extra omzet oplevert. Maar behalve aan omzetdoelstellingen kunnen marketplaces ook bijdragen aan marketing- en communicatiedoelstellingen, denk aan het vergroten van de merkbekendheid of aan de situatie waarin je als verkooppartner een nieuw product wil introduceren. Dat kan heel goed bij bol.com, met 152 miljoen bezoeken per maand in Nederland en België. Een substantieel deel daarvan bezoekt de site zonder concrete koopintentie. Zij komen niet direct om iets aan te schaffen, maar om inspiratie op te doen.’

En dus biedt bol.com ook andere advertentieoplossingen, die verkooppartners kunnen inzetten voor het vergroten van hun product- of merkzichtbaarheid, of om verkeer te genereren. Seijkens: ‘Daarmee kun je gericht consumenten aanspreken die niet direct op zoek zijn naar jouw producten. Die wil je immers ook in aanraking laten komen met jouw nieuw gelanceerde oordoppen, of met die nieuwe loungeset bij mooi weer.’

Display advertising en social advertising
Seijkens benoemt twee verschillende formats, beschikbaar voor grotere verkooppartners, naast Sponsored Products: ‘Met display advertising kun je relevante doelgroepen binnen én buiten bol.com bereiken, door de inzet van banners. Zo realiseer je een maximaal meetbaar bereik bij een breed potentieel koperspubliek. Met social advertising kun je via bol.com publiek aanspreken op Facebook en Instagram, op basis van hun interesses en intenties, om zo meer de interactie met deze potentiële kopers aan te gaan. Door display en social advertising in te zetten kun je dus je pool groter maken, en ook in andere relevante vijvers vissen. Voor beide geldt dat we samen met verkooppartners zoeken naar de juiste doelgroepen, om die vervolgens gericht te benaderen met de juiste boodschap. Verder geldt dat je binnen deze formats veel meer kunt vertellen over je product. We zien dat verkooppartners deze mogelijkheden steeds vaker gaan gebruiken: omzetgedreven wordt ook meer merkgedreven. Uiteindelijk is het doel op de langere termijn om de investeringen in zichtbaarheid om te zetten in blijvend meer omzet.’

Volgens Seijkens geldt in alle gevallen dat adverteerders hun voordeel kunnen doen met de kennis die bol.com in huis heeft over online kopers in de lage landen. ‘Dankzij onze omvang beschikken we over ontzettend veel datapunten. Daardoor weten we welke klantgroepen voor jou als verkooppartner relevant zijn, waar ze naar kijken en wanneer ze dat doen. We helpen je impact maken op basis van je doelstelling.’

_____

Het belang van optimale zichtbaarheid
Kas Seijkens spreekt op de Webwinkel Vakdagen over het belang van optimale zichtbaarheid. De Retail Advertising Consultant van bol.com vertelt hoe verkooppartners zichtbaar kunnen worden én blijven. Kas’ lezing staat gepland op woensdag 29 juni, om 11.15 uur, in zaal 6.

advertising display advertising social advertising bol.com platformeconomie

Reactie plaatsen