Geplaatst door: Sana Commerce

Multichannel e-commerce vs. Omnichannel e-commerce: Wat is het verschil?

De pandemie heeft veel veranderd in onze wereld. Het veranderde de manier waarop we met anderen omgaan, hoe we werken, en ons koopgedrag. Als gevolg hiervan kochten miljoenen nieuwe mensen online, waar B2B ook onder valt. Steeds meer groothandelaren, distributeurs en fabrikanten startten een e-commerce kanaal om hun klanten beter te kunnen ondersteunen.

Het hebben van een B2B e-commerce-kanaal is belangrijker dan ooit.

Onderzoek van McKinsey toont aan dat wij tegenwoordig gemiddeld 10 verschillende kanalen gebruiken voordat we een product kopen. Hoe mensen aankopen doen is gelijkmatig verdeeld over digitale (online) en fysieke (offline) kanalen. Mensen maken even graag gebruik van online markplaatsen, social media, en webshops als fysiek winkelen en bestellen via de telefoon.

Dus, wat betekent dit? Dat je je als bedrijf niet moet richten op slechts één kanaal, maar op meerdere verschillende kanalen – ‘multichannel’. En om zo effectief mogelijk te zijn, een naadloze klantervaring creëren door middel van een omnichannel aanpak.

Wat is e-commerce en multichannel e-commerce?

E-commerce, of ‘electronic commerce’, is het online kopen of verkopen van producten en diensten. Dit houdt in alles van e-mail bestellingen, verkoop op Amazon, tot leveranciers die hun eigen webshop opzetten.

Multichannel e-commerce is het online verkopen van producten via meer dan maar één kanaal zoals via een eigen website, een mobiele app, sociale media en digitale marktplaatsen. Door meer plekken aan te bieden om te kopen, introduceren verkopers meerdere mogelijkheden om consumenten via allerlei touchpoints te bereiken.

Wat is omnichannel e-commerce?

Omnichannel e-commerce gaat een stapje verder. Omnichannel e-commerce is een geïntegreerde en uniforme koopervaring die via meerdere kanalen wordt opgebouwd. Ongeacht of een klant interactie heeft met een merk via sociale media, hun website, en een e-mailcampagne, zit er één boodschap achter. Deze boodschap bereikt de klant via verschillende kanalen, geoptimaliseerd op basis van haar voorkeuren.

Dit wordt natuurlijk niet gedaan zonder de gebruikersgegevens te verzamelen. Met deze gegevens wordt voor elke gebruiker een persoonlijke ervaring gecreëerd. Het stelt bedrijven in staat om op de persoonlijke interesse van klanten in te spelen met aanbevelingen, gepersonaliseerde prijzen en gerichte content.

Met een omnichannel aanpak, kunnen verkopers alle touchpoints die een klant met het merk heeft verbinden. Tegelijkertijd kan content worden gecreëerd die uniek is voor elk kanaal en die de klant een naadloze ervaring biedt.

Hoe zijn multichannel e-commerce en omnichannel verschillend?

Bedrijven die gebruik maken van multichannel e-commerce bieden hun klanten de mogelijkheid om meerdere producten te ontdekken en natuurlijk ook aankopen te doen.

Met multichannel e-commerce staat het product centraal. Elk kanaal werkt onafhankelijk van de andere, waardoor de marketingstrategie in silo’s staan. E-commerce silo’s belemmeren de samenwerking van een bedrijf. Als het e-mailmarketingteam, socialmediateam en webteam niet samenwerken, leidt deze aanpak tot verschillende – en soms tegenstrijdige – marketingstrategieën.

Bij omnichannel daarentegen, staat de klant centraal. Bij omnichannel streeft een bedrijf naar een naadloze, geïntegreerde ervaring via alle kanalen, ook in de winkel. Ben jij weleens tijdens het afrekenen in een winkel gevraagd of je een online profiel al hebt aangemaakt? Op basis van de gegevens van jouw klantprofiel, wordt jouw ervaring optimaliseert. Zo ervaar je dezelfde consistente marketingboodschap zowel in de winkel als op je telefoon.

Het grootste verschil tussen multi- en omnichannel e-commerce is dat bij omnichannel e-commerce, data en strategie samenkomen. De klantgegevens worden geïntegreerd in de aanpak om tot een persoonlijke ervaring te komen. Bij multichannel e-commerce krijgen klanten niet altijd dezelfde informatie, omdat elk kanaal verschillende diensten levert en los van de rest werkt.

Kiest een bedrijf een omnichannelaanpak, kunnen ze een gepersonaliseerde strategie implementeren. Dit geeft klanten het gevoel geeft van vertrouwen met een merk en uiteindelijk resulteert in betere sales en loyaliteit.

Het groeiende belang van omnichannel marketing en e-commerce

Tegenwoordig is een sterke digitale aanwezigheid is niet genoeg om competitief te blijven. Ten minste één e-commerce kanaal is essentieel, aangezien dit een steeds groter deel van de verkoop uitmaakt. Zonder e-commerce mist een bedrijf een grote kans op een voorsprong op de concurrenten.

Als e-commerce essentieel is, dan maakt omnichannel het onderscheid die een bedrijf een voorsprong geeft op zijn concurrenten. Omnichannel zorgt voor betere verkoopresultaten; dit zegt 94 procent van de B2B-beslissers, volgens McKinsey & Company.

Naar omnichannel groeien

Hoe maakt een bedrijf de sprong van multichannel naar omnichannel? Geïntegreerde B2B helpt bedrijven daarbij. Hier zijn enkele factoren die bedrijven helpen de sprong succesvol te maken:

• Maak beslissingen op basis van data.

Klantgegevens zijn overal. Het zit in website analytics, mobiele apps en in support call logs. Gebruik deze gegevens om meer te leren over individuele gebruikers - de producten die ze leuk vinden, wat ze kopen, en wanneer. Door te investeren in data-infrastructuur kan je gebruikmaken van klantgegevens om vervolgens beslissingen aan te passen aan de behoeftes van je klanten.

• Plan de hele ervaring van de klant.

Moderne klanten hebben veel hogere verwachtingen van hun winkelervaring en doorlopen complexere trajecten. Echte klantenfocus vereist planning. Probeer inzicht te krijgen in het gedrag van klanten via alle kanalen. Maak op basis van die gegevens een gedetailleerde omnichannel e-commerce strategie die gebruikers tussen touchpoints kan leiden.

• Selecteer de juiste technologie.

Niet alle e-commerce platforms zijn gelijk. Het juiste e-commerce platform kan ervoor zorgen dat jouw omnichannel strategie uiteindelijk succesvol is. Maak het je gemakkelijk door een platform te gebruiken dat rechtstreeks integreert met jouw ERP, zodat de productgegevens die je e-commercekanalen voeden in real-time worden bijgewerkt.

Het juiste omnichannel platform vinden

Omnichannel e-commerce is de toekomst. Het onderscheidt bedrijven van concurrenten door een naadloze ervaring te creëren waar klanten van houden, en ook onthouden. Het zorgt voor meer gerichte marketing en leidt uiteindelijk tot een hogere omzet. En met 87 procent van de B2B-leveranciers die zeggen dat investeringen in omnichannel cruciaal zijn, is dit het moment om te investeren om competitief te blijven.

De eerste stap is het selecteren van een omnichannel e-commerce platform. Sana Commerce Cloud is de enige e-commerce oplossing die rechtstreeks integreert met jouw ERP. Het is ontworpen om mee te evolueren met jouw bedrijf, zodat je altijd een stap voor blijft. En het biedt een eenvoudige ervaring waar jouw klanten van zullen houden.

multichannel e-commerce omnichannel e-commerce B2B

Reactie plaatsen