Geplaatst door: bol.com

‘Met advertising kom je dichter bij het aankoopmoment’

Tijdens de pandemie zijn de digitale plannen bij veel organisaties in een stroomversnelling geraakt – en daardoor is ook de concurrentie binnen e-commerce toegenomen. Hoe onderscheid je je dan nog van al die andere aanbieders? En hoe bereik je optimale zichtbaarheid op een marketplace? Eén ding is zeker: ondernemers die slim en gericht adverteren via bol.com zijn relevant, zichtbaar en succesvoller. Meer hierover hoor je op 29 juni in de bol.com lezing ‘Het belang van optimale zichtbaarheid’ tijdens de Webwinkel Vakdagen! Om alvast een tipje van de sluier op te lichten, spreken we in aanloop naar de beurs met Justin Sandee, Head of Retail Media Management bij bol.com.

Hoe kan een ondernemer het maximale uit zijn verkopen via bol.com halen?
‘Om te beginnen is het van belang dat de ondernemer de basis op orde heeft en beschikt over bijvoorbeeld volledige productinformatie, klantreviews en goede productfoto’s. Daarnaast is het van belang om voorraad en logistieke processen goed te organiseren. Wanneer dit goed staat, is advertising de logische volgende stap. Het extra verkeer naar je productpagina dat adverteren oplevert, zorgt er vervolgens voor dat je hoger uitkomt in de organische zoekresultaten en het zorgt simpelweg voor zichtbaarheid bij de juiste doelgroepen.’

Het aantal platformondernemers is enorm toegenomen, hoe zorg je er als ondernemer voor dat je goed bereik en traffic realiseert?
‘Het platform brengt vraag en aanbod bij elkaar. Als je een goed en uniek artikel hebt dan val je al snel op, mits je product bekend is bij de consument. Het is dan ook belangrijk ervoor te zorgen dat je artikel in het hoofd van de potentiële koper zit. Als dat het geval is, is het vervolgens belangrijk dat je de zoekende klant ook kansen geeft om je artikel te zien. Je zet dan enerzijds in op bepaalde zoekwoorden en anderzijds op bijvoorbeeld banners of displays op de juiste locaties. Op basis van data kunnen we zien waar mensen naar zoeken, daar kun je vervolgens gericht op adverteren.’

‘Op basis van data is bekend waar mensen naar zoeken – daar kun je gericht op adverteren’
 

Hoe onderscheidt bol.com zich van andere platforms en aanbieders?
‘Zeker in Advertising onderscheiden we ons met onze data over de bezoekers van bol.com. Daarnaast hebben we bereik van maar liefst 13 miljoen klanten in Nederland én België, in combinatie met een grote diversiteit aan productgroepen. Dat maakt ons interessant voor een grote groep adverteerders. Tot slot kunnen we, omdat we zo veel verschillende soorten artikelen aanbieden, een uitgebreid profiel van potentiële kopers maken en daar gericht op adverteren.’

Raakt een platform niet verzadigd door de hoeveelheid advertenties?
‘Bij bol.com in ieder geval niet. Ten eerste omdat Sponsored Products gebaseerd is op een veilingsysteem. Er is een begrensd aantal advertentieplekken beschikbaar, waar ondernemers op kunnen bieden. En we maken gebruik van zogenaamde “native” ads. Dit zijn advertenties in de stijl van bol.com zelf, die ondernemers dus in kunnen kopen. Daarnaast is het voor ons van belang om de balans tussen de hoeveelheid advertenties en het effect op de consument te bewaken. Als de consument afhaakt, dan is dat namelijk nadelig voor iedereen. Vanuit de Retail Media-afdeling dragen we hieraan bij door advertenties te koppelen aan data. Hiermee maken we de advertentie relevant voor de consument.’

Hoe zorgt bol.com ervoor dat de samenwerking voor alle partijen eerlijk is?
‘Simpelweg door de advertentiemogelijkheden voor iedere partner beschikbaar te stellen. We zijn transparant in wat het kost en wat het oplevert. Alle ondernemers kunnen bij ons aankloppen. Graag zelfs!’

Wat is jouw gouden tip voor een ondernemer die beter wil opvallen?
‘Je moet zijn waar de consument is. Adverteren helpt hierbij een handje. Maak, als je partner bent van bol.com, dan ook gebruik van de mogelijkheden die Adverteren via bol.com biedt. Start daarbij met Sponsored Products, zodat je de risico’s beperkt, altijd in control bent en direct ziet wat het oplevert. Adverteren is en blijft immers een investering.’

‘Je moet zijn waar de consument is. Adverteren helpt hierbij een handje’
 

Het belang van optimale zichtbaarheid
Tijdens de Webwinkel Vakdagen vertelt bol.com’er Kas Seijkens in de lezing ‘Het belang van optimale zichtbaarheid’ meer over online zichtbaar zijn én blijven. Hij is Advertising Performance Specialist en dus verantwoordelijk voor het succesvol laten groeien van partners op het advertentieplatform van bol.com. Mis het niet en kom naar de lezing van Kas op 29 juni, om 11.15 uur.

marketplaces platformeconomie advertising bol.com

Reactie plaatsen