Geplaatst door: Webwinkel Vakdagen

Eerste dag WWV 2022 voelde als vanouds!

Een grote bezoekersstroom, goedgevulde lezingenzalen en volop enthousiasme: de eerste dag van de Webwinkel Vakdagen voelde weer als vanouds. Zoals Jeroen Magnus van bol.com (en tevens spreker tijdens dag 1) al zei: "Wat fijn dat dit weer kan op de normale manier."

Het was enorm druk op deze eerste beursdag in de Jaarbeurs in Utrecht. Diverse ondernemers, managers en andere professionals binnen de e-commerce branche gingen langs de stands, bezochten lezingen en keynotes én gingen in gesprek met vakgenoten. Deze unieke combinatie van kennis en inspiratie opdoen en netwerken maken de Webwinkel Vakdagen tot een beurs die ondernemers van alles te bieden heeft. De elf themazalen staan in het teken van ‘learnings’, bij de keynotes bieden vooral toegevoegde waarde op het gebied van strategie en groeipaden van ondernemingen.

De ervaring van een fysieke winkel, maar dan online

Bij digital commerce staat de klant centraal. Omoda is een bedrijf dat om die reden enorm veel energie steekt in de customer journey, en dan met name de vertaling van de ondersteuning van medewerkers in een fysieke winkel naar de online kanalen. Dit vertelt ook Jan Baan tijdens zijn keynote. Inspiratie is een woord dat vaak valt: "De klant wil de inspiratie en beleving uit een winkel ook voelen tijdens het online shoppen. " Wanneer je schoenen koopt in een winkel, zie je hoe deze staan op een outfit. In de webshop van Omoda krijg je inspiratie welke outfits en kleuren matchen met de schoenen. Deze kleding kun je direct aanschaffen bij hen, en zo shop je de hele look!

Zeg je online ondernemen, dan valt tegenwoordig ook steeds vaker het woord 'duurzaamheid'. De consument houdt rekening met waar een product vandaan komt en wordt steeds kieskeuriger wat hij of zij koopt. Kledingmerk State of Art speelt hierop in door te allen tijde transparant te zijn. Martijn Mateman (Operations Director bij State of Art) vertelt: "Wij willen laten zien wat we doen. Waar komt een kledingstuk vandaan, hoe ziet het transport eruit, et cetera. Dit ontdek je door een QR-code (die in onze kleding zit) te scannen." Ook zorgt State of Art voor transparantie in het verzendproces en geeft het bedrijf online aan welke opties op dit vlak het meest duurzaam zijn. Achter de optie om je pakketje bij een servicepunt af te geven, staat een groen v-tje om aan te tonen dat dit een milieuvriendelijke mogelijkheid is. Hiermee wordt een stukje bewustwording bij de consument gecreëerd, iets wat deze kledingzaak hoog in het vaandel heeft staan.

De marketplace, de toekomst?

Marketplaces zien we steeds meer terug in het e-commerce landschap. Ze nemen meer en meer een prominente plek in binnen de branche. Een van de beste, zo niet het allerbeste voorbeeld hiervan, is bol.com. Jeroen Magnus (Director Strategy & Business Developement) van deze grootmacht verwacht dat deze trend in de toekomst zal doorzetten, “al heb ik geen glazen bol”. Volgens hem staat een marketplace vooral in het teken van experimenteren. Met marketing (o.a. SEO en SEA), maar ook de prijzen en producten en productcategorieën. Als marketplace is bol.com vooral bezig met zijn eigen strategie te volgen. Maar, zo zegt Jeroen: “Wij hebben enkel succes als onze partners succesvol zijn.” Niet voor niets is deze webwinkelgigant zo zuinig op hen!

Zo hebben al een heleboel interessante, relevante thema's de revue gepasseerd. Met morgen nog lezingen van onder meer Roeland Donker (Country manager bij Amazon Nederland), Martijn van Geelen (CCO bij Marktplaats) en Linda van der Mark (Technical Partner Manager bij PostNL) belooft ook dag 2 weer bol te staan van de inspirerende content.

Reactie plaatsen