Geplaatst door: bol.com

‘De uitdaging van partners is ook onze uitdaging’

Het is een uitdagend jaar voor ondernemers. Door goed samen te werken, speelt bol.com in op de veranderingen in de markt. En dat biedt ook weer nieuwe kansen. In dit interview deelt Robert Plender, Director Network Development bij bol.com, zijn inzichten en tips voor 2023.

Robert, welke veranderingen in het koopgedrag van consumenten zag jij in de laatste maanden van 2022?

‘Vooral grote bestedingen werden heroverwogen. Duurdere artikelen ter vervanging van artikelen die kapotgingen, werden nog goed verkocht. Hierdoor bleven consumenten hun weg naar bol.com gelukkig wel vinden. Artikelen in het wat lagere segment, zoals speelgoed, liepen goed en ook in de categorie duurzaamheid zagen we dat er veel gekocht werd. Er was daarbij zowel veel vraag naar duurzame merken als naar energiebesparende artikelen. Wat ook opvalt, is dat steeds meer mensen hun daily needs artikelen online kochten. Daarnaast hebben we gezien dat grote promotionele en thematische events, zoals Black Friday, Sinterklaas en Kerst, weer een groot succes waren.’

Hoe verwacht je dat dit zich in 2023 verder gaat ontwikkelen?

‘Gezien alle kostenstijgingen verwachten we dat consumenten in het begin van 2023 de hand nog wel een beetje op de knip houden als het gaat om grotere uitgaven. Veel productcategorieën zullen in zijn geheel niet heel hard groeien, maar er zijn online gelukkig nog heel veel kansen die we kunnen benutten. In de online verkoop van daily needs zitten bijvoorbeeld behoorlijke groeikansen – en zo zijn er nog veel meer categorieën waar verkoopkansen liggen. In de lijsten met white & grey spots die bol.com publiceert kunnen partners zien waar die gaten in het assortiment precies zitten.’

Wat doet bol.com om ondernemers te helpen?

‘We zijn er bij bol.com actief mee bezig meer mogelijkheden te bouwen om partners dit jaar te helpen. Zo realiseren we met Logistiek via bol.com en Adverteren via bol.com extra waarde voor onze verkooppartners; het helpt hen om sneller en efficiënter tot actie over te gaan. Door bijvoorbeeld de logistiek via bol.com te regelen, worden partners ontzorgd en behalen ze betere resultaten. En door te adverteren via bol.com en deel te nemen aan promoties krijgt de zichtbaarheid van artikelen een flinke boost. We zien dan ook dat steeds meer van onze partners gebruikmaken van dit soort diensten.’
 

'Je staat er niet alleen voor. Jouw uitdaging is onze uitdaging'

 

Heb je voor partners nog speciale tips voor 2023?

‘We gaan met z’n allen een uitdagend jaar tegemoet. En we moeten het echt samen gaan doen. Hierbij blijven we vanuit bol.com actief naar de beste mogelijkheden kijken om verkooppartners te helpen. We zullen met z’n allen een stapje harder moeten zetten. Het is daarbij heel waardevol om te weten waar de potentie zit. De functionaliteiten die bol.com biedt, kunnen ondernemers vertellen waar de kansen liggen. Het is aan de partner om daar vervolgens op in te springen.’

Last but not least: wat wil je ondernemers meegeven in dit nieuwe jaar?

‘Jullie staan er niet alleen voor. Jullie uitdaging, is onze uitdaging. En jullie succes, is ons succes. We willen het dit jaar meer dan ooit sámen doen. Er valt dit jaar voor de meesten nou eenmaal minder geld te verdienen, terwijl we wel meer geld moeten gaan uitgeven. Tegelijkertijd is er ook nog veel onbenut potentieel en liggen er voor elke ondernemer kansen, vooral online. Hier moeten we met z’n allen slim mee omgaan. Als er een jaar is waarin we goed samen moeten werken, is dat dit jaar. Wij blijven intussen in onze diensten investeren en gaan dit jaar nóg proactiever vertellen welke kansen en mogelijkheden er zijn. Dat zijn er namelijk een hele hoop.’

-

We zien je graag op de Webwinkel Vakdagen!

Ook dit jaar is stand 290 weer de bol.com-stand en hier staan we met een team van specialisten klaar om samen aan te pakken in deze uitdagende tijden!

Benieuwd naar meer kennis en inzichten die je verder helpen? Op woensdag vertelt Justin Sandee je om 13.15 uur alles over het gerichter aanspreken van je potentiële doelgroep via een optimale middelenmix. Of sluit donderdag om 12.00 uur aan bij de lezing van Sophie Nijhout en laat je bijpraten over de apps en diensten die zorgen voor optimalisatie en tijdsbesparing in elke stap van het retailproces! 

 

marketplaces logistiek advertising consumer behavior

Reactie plaatsen