Geplaatst door: Webwinkel Vakdagen

Afound: een circulair fashion platform als onderdeel van H&M

De modebranche staat niet bepaald bekend om haar duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. Maar ook in deze bedrijfstak wordt de roep tot duurzaam produceren en minder verspilling steeds vaker gehoord. De Zweedse modegigant H&M doet dit met het het nieuwe, onafhankelijke platform Afound. 

Kimmo Jukuri, Growth and business development manager bij Afound staat op de tweede ochtend van de Webwinkel Vakdagen klaar om over de totstandkoming van dit nieuwe businessmodel te vertellen. Maar wat is Afound precies? Als onafhankelijk onderdeel van H&M koopt het platform overvoorraden van andere kledingbedrijven op en verkoopt die zowel online als in fysieke winkels. Vanaf 28 februari opent Afound haar eerste winkel buiten Zweden, in Utrecht. 

Geheel nieuw concept

Binnen de traditionele modewereld is Afound dus een geheel nieuw concept dat in de twee jaar dat het nu bestaat al flink wat succes boekte. Is het volgens Jukkuri -die onder andere de B2B kant verzorgt- niet lastig om concurrerende bedrijven te benaderen om hun voorraden te verkopen aan een (weliswaar onafhankelijke) tak van H&M? 

“Wat je ziet is dat de naam van H&M deuren opent. Afound verkoopt producten van bijvoorbeeld Nike en Adidas, die je op sommige gebieden als directe concurrent zou kunnen zien. Echter heerst er ook binnen de modewereld steeds meer het gevoel dat men het niet alleen kan redden. In allerlei opslagloodsen liggen zoveel overvoorraden, waarom zou je daar niets mee doen? Hoewel een platform als Afound naar alle waarschijnlijkheid nog geen eind aan die overproductie betekent, is het zeker een stap in de goede richting.” 

Roep om meer duurzaamheid

Een grote trend die de afgelopen jaren vlucht nam is duurzaamheid; de consument wil dat modebedrijven ‘groener’ gaan worden, hetgeen volgens Jukkuri prioriteit heeft bij H&M. “Wij hebben hier een team van 200 professionals die zich constant bezighouden met meer duurzaamheid en circulariteit. Deze twee trends hebben we gecombineerd in Afound: een off-brand modeplatform dat zelf niets produceert, maar bestaande (over)voorraden opkoopt en die tegen gereduceerde prijzen verkoopt.” 

Een tweede ontwikkeling die geleid heeft tot de totstandkoming van Afound heeft te maken met het veranderende klantgedrag. Jukkuri: “Wat we de afgelopen jaren merkten is dat klanten steeds meer promotiegericht werden, in plaats van trouw aan een merk (H&M). Oftewel: men is vooral op zoek naar goede deals.”

En zo past Afound weer binnen een grotere, globale trend die zich niet alleen beperkt tot de mode industrie: die van de platformeconomie. In plaats van aanbod gestuurd verkopen is platformisering gericht op vraag gestuurd verkopen, waarbij de behoeften van de klant gematcht worden met het bestaande aanbod. In het geval van Afound betekent dat: goede, goedkope kleding die middels een circulair -en dus duurzaam- proces aan de klant aangeboden wordt. 

Van Zweden naar Nederland

Afound is een redelijk nieuw concept dat pas in 2018 op de Zweedse markt verscheen. Nadat het daar een succes bleek, maakte men de overstap naar Nederland. Eerst met een internetwinkel, maar vanaf 28 februari zal ook de eerste fysieke Afound-winkel haar deuren openen, in Hoog Catharijne. Maar waarom juist in Nederland? Dat heeft volgens Jukkuri een paar redenen.

“Allereerst zijn de markten in Zweden en Nederland redelijk gelijk in de zin dat men hier ook heel erg van koopjes houdt. En niet onbelangrijk: ook de Engelse taal wordt hier goed beheerst, wat de overstap van bijvoorbeeld het digitale aanbod via de Afound website wat minder gecompliceerd maakte.” 

‘Wij zijn een techbedrijf dat toevallig in de mode-industrie werkzaam is’ 

Tot slot legt Jukkuri desgevraagd nog uit waarom het ook voor grote bedrijven als H&M belangrijk blijft om aanwezig te zijn op evenementen als de Webwinkel Vakbeurs, die niet per se gericht zijn op de mode-industrie. “Het is belangrijk om ook hier te laten zien waar wij als bedrijf voor staan. Want wij zijn niet puur een modebedrijf meer, maar -zoals we het zelf geherdefinieerd hebben- nu een techbedrijf dat toevallig in de mode-industrie werkzaam is. Op evenementen als deze doe je nieuwe inspiratie voor partnerschappen op en speel je jezelf tegelijkertijd als nieuw merk in de kijker. Het is dus een mooie combinatie van netwerken en branding.”

Reactie plaatsen