Zoeken...

Nederlands

English Nederlands

Login exposanten

25 & 26 maart 2026

Voor bezoekers

Over deze editie

Over WWV

Programma

Sprekers

Exposantenlijst

Premium tickets

Terugblik

Bekijk editie 2025

Nieuw

Praktische informatie

Plattegrond

2025

Locatie & Openingstijden

WWV Connect App

Samenwerkingen

Sponsoren

Partners

Voor exposanten

Deelnemen aan de beurs

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Sponsor worden

Lezing geven

Stand reserveren

Praktische informatie

Bezoekersprofiel

Contact de specialisten

Locatie en openingstijden

Brochure aanvragen

Geïnteresseerd in deelname aan WWV? Vraag de brochure aan.

Sprekers

Over deze editie

Sprekers

2025

Lezing geven

Testimonial sprekers

Programma Blog & Kennis

Ontdek

Blogs

Podcasts

Uitgelicht

AI en E-commerce: hype of blijvertje?

Blog

Duurzame groei | SCAYLE

Podcast

Contact Exposant worden
25 & 26 maart 2026 Jaarbeurs Utrecht Exposant worden Voor bezoekers

Voor bezoekers

Over deze editie

Over WWV

Programma

Sprekers

Exposantenlijst

Premium tickets

Terugblik

Bekijk editie 2025

Nieuw

Praktische informatie

Plattegrond

2025

Locatie & Openingstijden

WWV Connect App

Samenwerkingen

Sponsoren

Partners

Voor exposanten

Voor exposanten

Deelnemen aan de beurs

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Sponsor worden

Lezing geven

Stand reserveren

Praktische informatie

Bezoekersprofiel

Contact de specialisten

Locatie en openingstijden

Brochure aanvragen

Geïnteresseerd in deelname aan WWV? Vraag de brochure aan.

Sprekers

Sprekers

Over deze editie

Sprekers

2025

Lezing geven

Testimonial sprekers

Programma Blog & Kennis

Blog & Kennis

Ontdek

Blogs

Podcasts

Uitgelicht

AI en E-commerce: hype of blijvertje?

Blog

Duurzame groei | SCAYLE

Podcast

Contact

Nederlands

nl

English

Nederlands

Login exposanten

Exposant worden
Digital transformation Lezingen

2 minuten lezen

Van traditionele groothandel naar omnichannel-speler: de transformatie van Makro

Makro, onderdeel van METRO AG, Europa’s grootste horecagroothandel, is sinds 1968 een vertrouwde naam binnen de horeca en het mkb in Nederland. De afgelopen jaren heeft Makro een ingrijpende transformatie ondergaan en evolueert het naar een moderne omnichannel-speler die klaar is voor de toekomst.

Van traditionele groothandel naar omnichannel-speler: de transformatie van Makro" height="56.5%" width="960" type="cover" height-mobile="66%" video="" mute >

Een vernieuwende omnichannel-strategie
Makro combineert de kracht van fysieke winkels met digitale oplossingen. Belangrijke stappen in deze ontwikkeling zijn de investeringen in een hernieuwde horecabezorgservice en de lancering van een marktplaats voor horecaproducten. Deze marktplaats biedt klanten toegang tot zowel het eigen assortiment van Makro als producten van zorgvuldig geselecteerde externe leveranciers. Dankzij deze hybride aanpak, waarbij fysieke winkels en digitale kanalen op elkaar aansluiten, kan Makro flexibel inspelen op marktontwikkelingen. Horecaondernemers profiteren zo van een verbeterde customer journey, zowel online als offline.

Voordelen en uitdagingen
Als onderdeel van METRO AG profiteert Makro van schaalvoordelen en innovatieve digitale oplossingen die in meerdere landen worden toegepast. Dit zorgt voor efficiënte processen en een krachtige infrastructuur op de marktplaats die Makro samen met andere landen heeft gelanceerd. Deze marktplaats biedt inmiddels meer dan 170.000 producten en wordt ondersteund door diverse klantgerichte digitale oplossingen, zoals de Makro App. Deze app wordt inmiddels maandelijks door meer dan 100.000 klanten gebruikt en biedt continu nieuwe functies die speciaal zijn ontwikkeld voor horecaondernemers.

De uitdaging van integratie
Hoewel centralisatie binnen meerdere landen veel voordelen biedt, brengt het ook uitdagingen met zich mee. Op dit moment bestaan er binnen Makro nog verschillende afzonderlijke digitale oplossingen. Zo heeft de website een aparte sectie met winkelproducten, terwijl de online bestelomgeving een losstaand systeem is. Dit kan leiden tot inconsistenties in de klantbeleving.

Om de gebruikerservaring te optimaliseren, werkt Makro aan de integratie van deze systemen tot één samenhangend platform. Gezien de wereldwijde activiteiten van METRO AG, is dit een complex proces. Toch zijn de eerste stappen al gezet, met als doel een gestroomlijnde en efficiënte omnichannel-oplossing te realiseren. 

WWV-blog-article-traditionele-groothandel-naar-omnichannel-tranfsormatie-makro-2

Zo hebben we in onze vestiging in Amsterdam een “webshop” afdeling gemaakt (te herkennen aan de webshop zuil). Waarin onze medewerkers samen met een klant een bestelling op de webshop kunnen doen.Dit geeft een aantal voordelen:

  • De webshop bezorgt aan de zaak. Dus geen gesleep met zware (horeca) producten.
  • De webshop heeft met tot wel 160.000 horeca gerelateerde producten een veel groter assortiment dan in de winkel.
  • Onze winkelexperts helpen de juiste keuze te maken op de webshop
  • Het is eenvoudig om grotere aantallen te bestellen via de webshop.

Benieuwd naar de inzichten en uitdagingen van deze transformatie? Bezoek de presentatie op donderdag 3 april (16.15 - 16.45 uur in lezingzaal 8) tijdens de Webwinkel Vakdagen en ontdek hoe Makro de stap zet naar de toekomst!

februari 18, 2025

WWV

De Webwinkel Vakdagen is het grootste digital commerce event van de Benelux. Hier vind je kennis, inspiratie en externe expertise die jou helpen om de volgende digitale stap te zetten.

Terug naar alle artikelen