Geplaatst door: Webwinkel Vakdagen

Wat hebben de vaste exposanten voor ons in petto?

De Webwinkel Vakdagen blijven zich ontwikkelen. Zo komen er ieder jaar nieuwe exposanten bij, maar er is ook een groot aantal vaste exposanten die, in sommige gevallen al vanaf de beginjaren, op de Webwinkel Vakdagen exposeren. Zij hebben het zien uitgroeien tot de meest toonaangevende e-commerce beurs van de Benelux. Natuurlijk tonen zij niet ieder jaar hetzelfde. Wat voor nieuws hebben zij voor de komende editie in petto? Wij vroegen het aan een aantal vaste krachten.

Bijzondere momenten

We hebben met de Webwinkel Vakdagen al heel wat bijzondere momenten ervaren. Laat dat dit jaar het thema zijn van PostNL. Vanaf jaar en dag doet dit bedrijf mee aan de Webwinkel Vakdagen. Komende editie heeft het bedrijf als hoofddoel om de nieuwe slogan te branden. Janneke Strebus, Marketeer E-commerce PostNL: “We bezorgen bijzondere momenten. Dit is op de hele stand terug te vinden.”  

Strebus legt het als volgt uit: “We leveren natuurlijk pakketten van A naar B, maar waar PostNL zich echt op wil profileren is wanneer we aan de deur komen. Dat is een bijzonder moment. Het kan een pakketje zijn waarop iemand heel lang wacht, of een pakketje dat je aan iemand anders wil geven. We bezorgen dus bijzondere momenten.” 

Dat resoneert als volgt op de stand van PostNL. Bezoekers kunnen zich een bezorgen wanen door op de fiets te stappen. Degene die het snelst fietst, winst een bijzonder moment, zoals kaartjes voor De Nacht Van Oranje, met onder andere Jan Smit. Ook kun je kaartjes voor Walibi winnen. Daarnaast kunnen bezoekers producten bestellen in de PostNL demoshop en die thuis laten bezorgen met verschillende bezorgopties, ook een bijzonder moment, voor zichzelf of voor een ander. 

Lancering Shopware 6

Waar Shopworks dit jaar volop op inzet, is de lancering van Shopware 6. Tomas Hesseling, Managing Director Shopworks: “Wij zijn dit jaar Shopware Enterprise partner geworden en daar zijn we trots op. Het Enterprise partnership is onder andere een bevestiging van onze ruime ervaring met Shopware, waarbij we ook bewezen hebben de technisch complexe projecten te beheersen. We willen dit tijdens de beurs kenbaar maken. Shopware zelf staat tegenover ons op de beursvloer. Dit is een bewuste keuze om ook hier de nauwe relatie tussen onze bedrijven te benadrukken. Wij willen onze bezoekers de potentie en de kracht van Shopware 6 laten ervaren.” 

Volgens Hesseling is Shopware 6 is een zeer flexibel en gebruiksvriendelijk Ecommerce Management Systeem. Naast reguliere webshopfunctionaliteit kan de beheerder zelf via een gebruiksvriendelijke interface rijke contentpagina’s kan maken. Denk aan pagina’s met video, afbeeldingen en tekst. Hesseling: “De meeste webshop systemen hebben weinig functionaliteit om ook aan die shopervaring te werken. Het vertrekpunt van Shopware 6 is een systeem waarmee je rijke content kunt inzetten om de webshop bezoeker te overtuigen tot aankoop over te gaan.”

De Shopworks stand is herkenbaar aan een krachtig design die matcht met de huisstijl. “Wat ons speciaal maakt is de vormgeving en inrichting van de stand. Deze komt overeen met ons kantoor. Denk aan het gebruik van de kenmerkende zeshoek, het kleurgebruik, overlegruimte en echte planten. Het is een persoonlijke en benaderbare stand, waar we het persoonlijke contact met de bezoeker op zoeken.”

Automatisch orders verwerken wordt steeds populairder

Waar sommigen ervoor kiezen om hun stand te behouden, kiezen anderen ervoor om alles compleet om te gooien, zo ook Cream. Marcel van Wijk, Operationeel Directeur Cream: “Wij komen dit jaar met een compleet nieuwe stand, maar uiteraard met de vertrouwde koeien! 2020 wordt het jaar waarin de laatste klanten de overstap zullen maken naar Magento 2, op basis van onze ervaringen zijn wij in staat om deze overstap te maken voor nieuwe klanten.” 

Cream ziet dat het geautomatiseerd orders verwerken direct vanuit Magento steeds populairder wordt, de eigen oplossing die ze hiervoor al jaren hadden, wordt dan ook bij een groot deel van de klanten ingezet. Van Wijk: “Tijdens de webwinkel vakdagen kunnen wij hier uiteraard alles over vertellen. Verder zullen wij tijdens de webwinkel vakdagen een aantal nieuwe Magento 2 shops presenteren, zoals die van Blackstone, Lux-case en Hans van Wijk motoren.”

Lightspeed: winkel en webshop managen vanuit één systeem. 

Lightspeed focust zich dit jaar tijdens de Webwinkel Vakdagen hoofdzakelijk op hun e-commerce- en Omnichannel product. Hierbij probeert het bedrijf online en offline volledig te integreren. Hun motto tijdens de Webwinkel Vakdagen luidt dan ook: Winkel en webshop managen vanuit één systeem. 

Lightspeed gelooft namelijk dat ondernemen voor iedereen is. Noelie de Deurwaarder, Event Coordinator Lightspeed: “Daarom helpt onze e-commerce en Omnichannel software zelfstandige ondernemers om efficiënter te werken, datagedreven beslissingen te kunnen nemen en zo hun omzet te verhogen. De software biedt geavanceerd voorraadbeheer, inzichtelijke rapporten en de mogelijkheid om snel en overzichtelijk je betalingen en marketing te managen - allemaal vanuit één platform.”

Datagedreven aanpak als basis voor lange termijn winstformule

Zonder bezoekers is er geen kans op conversie. Het continu binnenhalen van nieuwe traffic is echter een stuk duurder dan het laten terugkeren van bestaande klanten. De kunst is dan ook om zowel nieuwe als bestaande klanten fan te maken en er voor te zorgen dat ze herhaaldelijk converteren. Dat is waar Yellowgrape zich in specialiseert.

Rik van den Wijngaard, Creative Director en Founder: “Veel e-commerce partijen proberen dit te tackelen met heractivatie- of VIP campagnes. Het probleem hierbij is dat deze doorgaans op onderbuikgevoel gebaseerd zijn en daarmee dus vrij generiek. Zo wordt bijvoorbeeld een VIP mailing met kortingsvoucher verstuurd na een vierde aankoop, of ontvangen klanten 90 dagen na de laatste bestelling een ‘We missen je’ e-mail. Maar wat is het nut hiervan als 95% van je klanten na 3 orders afgehaakt is? Of een tweede aankoop in praktijk al na 60 in plaats van 90 dagen plaatsvindt? Met andere woorden: hoe zorg je er voor dat je het maximale uit het spel haalt dat retentie heet?”

Bovenstaande vraagstukken komen tijdens de lezingen sessies van Yellowgrape uitvoerig aan bod. Aan de hand van interessante klantcases (Corendon Hotels & Resorts, sanitair specialist Tegeldepot en corporate startup Sightful) wordt er dieper ingegaan op de datagedreven aanpak die aan de basis staat van alles wat Yellowgrape voor haar klanten doet. Niet schieten met hagel, maar uitgebreide BI analyses helpen je je customer lifetime value te verhogen en efficiënt in te spelen op churn risk.

Sana helpt je overstappen

Voldoet je B2B e-commerce-oplossing niet aan je eisen? Wanneer moet je wisselen van je e-commerceplatform? Wat zijn de voornaamste redenen om te herplatformeren? Volgens Sana zijn er vier signalen die aantonen dat je over moet stappen op een nieuw b2b platform:

Voornaamste redenen om van B2B e-commerceplatform te wisselen:

  1. Hoge onderhoudskosten en lage efficiëntie

  2. Vast, onschaalbaar e-commerceplatform

  3. Slechte online klantervaring

  4. Gebrek aan B2B-features en functionaliteiten

Sana kan je daar tijdens de Webwinkel Vakdagen alles over vertellen. Zij helpen je in de gehele transitie naar een nieuw b2b e-commerce platform. Tijdens de Webwinkel Vakdagen voorziet Sana de bezoeker van advies en kunnen ze je alles vertellen over welke e-commerce platformen bij jou passen.

vaste exposanten PostNL Shopworks Cream Lightspeed Webwinkel Vakdagen

Reactie plaatsen