Zelfde zoekopdracht, ander resultaat! Het effect van gepersonaliseerde Site search bij Topdrinks.nl

DON 13:15 - 13:45

Lezingenzaal 4

Site search is de ultieme tool om achter de (koop)intentie van de bezoekers te komen. Ze vertellen ons namelijk waar ze naar op zoek zijn. Door de bezoekbeleving te optimaliseren kun je zorgen dat mensen al snel het gewenste product vinden en overgaan tot aankoop. Sooqr heeft al sinds 2015 vele klanten geholpen met hun zoekoplossing en hiermee significante stijging van de conversie weten te bereiken.

Maar wat als je al weet wat iemand lekker, belangrijk of interessant vindt vóór dat hij/zij gaat zoeken? Hiermee kun je nog sneller het juiste resultaat tonen en wordt de beleving van de klant (nog) positiever. Door de voorkeuren van de klant mee te wegen in de zoekresultaten kun je zorgen dan voorkeursmerken, soorten, maat, type, etc. van je producten eerder worden getoond en daarmee de kans op een directe conversie aanzienlijk toeneemt.

Binnen site search is het gebruik van zogenaamde ranking rules essentieel om de volgorde van producten te kunnen optimaliseren. Het zoekalgoritme zoekt op een slimme manier naar naar alle producten die passen bij het zoekwoord en samen met de de ranking rules worden deze in de optimale volgorde geplaatst. Denk bijvoorbeeld aan het naar onder plaatsen van artikelen die niet op voorraad zijn, of juist artikelen die goed passen bij het seizoen omhoog plaatsen. Het is nu mogelijk om naast producteigenschappen, ook persoonlijke voorkeuren mee te nemen en zodoende een persoonlijke ranking te maken van de producten voor de individuele gebruiker.

Sooqr heeft samen met ShoppingMinds een nieuw product ontwikkeld: personalised search. De slimme personalisatie software van ShoppingMinds bepaalt de gebruikersvoorkeuren op basis van het gedrag op de site en de orderhistorie. Deze voorkeuren worden toegekend aan productattributen zoals merk, soort, type, etc. Sooqr herkent de gebruiker en haalt de voorkeuren in realtime voor deze gebruiker op. Deze worden meegenomen in de zoekfunctie en de resultaten worden aangepast op basis van de persoonlijke voorkeuren van de gebruiker. Zo krijgt een liefhebber van rokerige Schotse whiskys eerst whiskys uit zijn geliefde Schotland te zien en zijn buurman juist Ierse whiskey.

TopDrinks was op zoek naar een geoptimaliseerde site search oplossing voor hun site topdrinks.nl, want een groot deel van hun gebruikers start hun bezoek met een zoekopdracht. Ze kwamen al snel bij Sooqr en ShoppingMinds terecht. Ze hebben gekozen voor personalised search omdat ze hiermee optimaal gebruik maken van de reeds bestaande personalisatie opties van ShoppingMinds op al hun kanalen zowel on site als offsite (bijv. e-mail). Sooqr werd gekozen vanwege het gemak van integratie en de rijke set aan functionaliteiten op search, maar ook voor product aanbevelingen en merchandising. Milo van Faassen van Topdrinks en Lucas Freriks nemen je in deze presentatie mee in de case en de eerste resultaten van personalised search op topdrinks.nl. We zien je graag op 30 juni om 13:15 in zaal 4.