Van B2C naar Me2B: Een loyale klant vertelt het jou!

DON 16:15 - 16:45

Lezingenzaal 8

Thuiswinkel.org

Kom leren hoe MasterCard, cxLoyalty, digi.me samen met merken als De Bijenkorf, Pathe, Albert Heijn Online, Hunkemoller, Bol.com en vele anderen de kansen zien die Me2B biedt. En hoe eCommerce met Me2B de consument beter kan leren kennen, met waardevolle data, interesses en persoonlijke voorkeuren.

Consumentloyaliteit is dalende, ze voelen zich niet begrepen of niet voldoende gewaardeerd. En loyaliteit is niets meer dan een manier om korting te ontvangen van eCommerce. Vaak ook pas na een soortgelijke eerdere aankoop in plaats van op de daadwerkelijke behoefte en persoonlijke interesses. Het geven van meer data aan eCommerce stuit op wantrouwen gezien alle berichtgeving over privacy, data lekken en "hacks".
Het is een neerwaartse spiraal, waarbij eCommerce al minder te weten kan komen over de consument en de consument al minder data wil geven.

Een verschuiving in de eCommerce sector is nodig die het vertrouwen vergroot en waarde biedt voor iedereen! Me2B is een consumentgericht model dat uitgaat van een gelijkwaardige relatie tussen eCommerce en consumenten. Me2B is wat er gebeurt wanneer consumenten hun eigen gegevens gaan verzamelen, beheren en gebruiken vanuit hun eigen interesses en voorkeuren. In een Me2B-wereld kunnen consumenten al hun persoonlijke gegevens met vertrouwen delen om zo de meest relevante aanbiedingen en diensten te ontvangen met inzicht en grip over wat ze hebben gedeeld en met wie. Me2B helpt eCommerce om een aanbod te personaliseren en te voldoen aan de behoeften van de consument. Hoe dan? Door jouw consument toegang te geven tot al hun data, waardoor je een veel breder beeld hebt van wat een consument beweegt in de digitale wereld. En het biedt de kans voor eCommerce om samen te werken om een persoonlijker aanbod te ontwikkelen.

De expert groep heeft onderzocht hoe eCommerce kan profiteren van de Me2B-verschuiving waarbij waardevolle persoonlijke consumentendata met toestemming wordt gegeven, in ruil voor relevante, waardevolle en gepersonaliseerde diensten van eCommerce.

En wat betekent dat voor je klantloyaliteit? Kan een gelijkwaardige uitwisseling van consumentendata betere inzichten in interesses en behoeftes geven, zodat consumenten en merken beiden meer profiteren? Wat kan worden gedaan voor de overgang naar de beoogde Me2B en wat zijn goede best practice voorbeelden?

Deze lezing is onderdeel van het ShoppingTomorrow programma.