Reflower, de duurzame bloemenbieb - het abonnement op kunstbloemen

16:15 - 16:45

Dit is een presentatie van 2023

In deze sessie krijg je inzicht in de hobbels op de weg naar een circulaire start-up aan de hand van de nieuwe R-ladder Reduce | Re-Use | Recycle |Return | Refund  | Refill | Reflower. Want het starten van een nieuw duurzaam alternatief voor de geliefde sierteelt industrie is Nederland, is niet alleen maar rozengeur en maneschijn. 

Reflower is een Flowers-as-a-Service, het abonnement op kunstbloemen. Product as a Service business modellen zijn geschikt om de verandering van de lineaire economie naar de circulaire economie te versnellen. In Nederland - het bekendste bloemenland ter wereld - is het uitdagend om een duurzamer alternatief voor de vervuilende sierteelt te lanceren. Founder Ellyne Bierman laat zien dat met een sterk merk, veel enthousiasme en een hele lange adem het lukt om Nederlanders te laten genieten van blijvende bloemen, zoals ze kunstbloemen liever noemt. In 2022 heeft Reflower 60.000 kg CO2 bespaard en 90.000 kg bloemenafval. Reduce - Re-use - Recycle

Het platform waar de members van de bloemenbieb de kunstbloemen samen delen is nog niet optimaal. De logistieke uitdaging om landelijk te leveren is groot. Het voor-financieren van de bloemen en vazen is kostbaar. En kunstbloemen hebben nog een superstoffig imago. 

Om de groei te versnellen verkoopt het bedrijf sinds kort blijvende bloemen en kunstplanten. Om 100% circulair en zero waste te blijven, worden de boeketten verkocht met statiegeld. Zodat klanten die toe zijn aan een nieuw boeket, de bloemen retourneren. De klant krijgt een refund, te besteden in de webshop, zodat de vaas gevuld blijft. Ingeleverde bloemen worden schoongemaakt en gebruikt in de bloemenbieb. Return - Refund - Refill. 

Thema('s):

Marketplaces