Ontdek hoe Petrol Industries haar marketplace omzet bijna verdubbelde in 2022.

WOE 14:45 - 15:15

Dit is een presentatie van 2023

ChannelEngine


Na jarenlang over heel Europa te groeien in de “stenen winkels” is Petrol afgelopen jaar begonnen met een versnelde Digitalisering via marktplaatsen en hun nieuwe webshop. Channel Engine is één van de key partners hierin, omdat de grootste groei komt, en nog verder gaat komen, uit nieuwe marktplaatsen en landen.

Petrol Industries bevindt zich in het casual middensegment herenkleding met een krachtige combinatie van kwalitatieve maar betaalbare producten, en een duidelijk gedefinieerde stijl: motorcentrisch DNA. Tegenwoordig is Petrol een pan-Europees merk dat een stevig repertoire biedt van jassen, broeken, t-shirts & shirts, ondergoed & sokken, loungewear, polo's en natuurlijk riemen.

Na succesvol de offline wereld te hebben “veroverd” met over 3000 verkooppunten, heeft Petrol nu ook zijn zinnen gezet op de online wereld. 
Afgelopen jaar zijn er meerdere marktplaatsen gelanceerd, en in het jaar 2023 komt er een acceleratie. Naast het verdubbelen van het aantal marketplaces waarmee Petrol live zal gaan, is er ook een replatforming van de webshop naar Shopify, een nieuwe digitale marketing strategie, en gaan er bij bestaande marktplaatsen, zoals Zalando, significant meer landen worden live gegooid. Dit allemaal tezamen met een drietal partners, waarbij Channel Engine instrumenteel is voor het marketplace gedeelte en er sprake is van een echte partnerschap. Dit uit zich in het feit dat er gezamenlijke doelen worden gesteld per marktplaats, uitdagingen samen worden aangegaan en snel overwonnen, en er ook samen gekeken wordt naar nieuwe omzetgebieden. Waar Petrol het meeste van geniet is dat zij nooit het gevoel hebben er alleen voor te staan in deze online journey, en gezien de groeiplannen voor de komende drie jaar is dat enorm belangrijk voor het bedrijf. 
Zo prioriteren zij momenteel  samen de markplaatsen waar Petrol naar toe wilt, bekijken zij samen hoe de bundling beter kan worden gebruikt, en zijn er optimalisaties aan de backend zodat er zoveel en zo snel mogelijk producten live komen op Zalando. Daarnaast is Petrol over aan het gaan op een nieuwe OMS en PIM, en ook daar verzorgt Channel Engine de juiste support in.
De goede performance van Channel Engine blijft natuurlijk niet onopgemerkt, en in die immense groei van Channel Engine zit ook het enige verbeterpunt: er is bijna geen ruimte meer voor custom oplossingen voor grote klanten. Dit belemmert Petrol soms in de snelle livegang van grote marktplaatsen met speciale eisen, en dat is iets waar zij beide aan willen gaan werken komend jaar.
But in short, dankzij de samenwerking tussen Channel Engine en Petrol, kan het modebedrijf met een “motorvaart” nu ook de digitale wereld gaan verkennen en veroveren. 

Thema('s):

Marketplaces Logistiek