Hoe jij start, overleeft en floreert als super specialist!

WOE 13:15 - 14:00

Keynote

Kun je je nog herinneren dat je vroeger aan de ontbijttafel zat en dat er een grote pot pindakaas op tafel stond? Om het broodje pindakaas wat lekkerder te maken deed je zusje hagelslag erop, smeerde je vader er een sambal overheen en maakte je moeder er een echt feestje van met plakjes banaan.

Michiel maakt samen met zijn team de lekkerste pindakaas van Nederland te maken, in 10 verschillende smaken. Zij zetten pindakaas op het voetstuk dat het verdient! Pindakaas is namelijk niet alleen heel lekker en gezond. De pindaplant geeft stikstof terug aan de aarde waardoor hij de grond rijker maakt.

In deze presentatie krijg je onze 3 succesfactoren te horen aan de hand van voorbeelden en anekdotes uit verschillende perioden van het bedrijf; start, overleven en floreren.

De reis begint klein; van huis uit is Michiel biologisch boer en zijn verhaal is letterlijk aan de keukentafel begonnen met als plan om de lekkerste pindakaas van Nederland te maken. Pindakaas in verschillende smaken bestond nog niet, dus ging hij zittend aan de keukentafel experimenteren. Michiel neemt je hierbij mee in hoe je zelf ook klein kunt starten! Naast de verschillende smaken hebben ze bij De Pindakaaswinkel al een heleboel leuke dingen gedaan zoals Nationale Pindakaasdag en hebben ze de eerste pindakaas van Nederlandse bodem gemaakt. Mede dankzij de benaderbare 'tone of voice' en het sympathieke product hebben ze meer dan 36.000 trouwe volgers op Instagram.

Onderweg zijn er naast ups ook downs. De downs zijn de hobbels in de weg, hoe harder je gaat hoe heftiger de hobbel is, als je niet goed op let is het feest zo afgelopen. Michiel geeft je tips om hiermee om te gaan.

Nu, 7 jaar na de oprichting, rollen er ongeveer 15.000 potten per week uit hun eigen makerij en floreert het bedrijf. Hiermee verbazen ze vriend en vijand. Maar de jongens van De Pindakaaswinkel gaan vrolijk verder en het bedrijf blijft groeien. Ze hebben ervoor gekozen om hun pindakaas niet via de supermarkt te verkopen. Daardoor hebben ze nu 12 eigen winkels, ruim 800 verkooppunten en een online webshop. De pindakaas wordt energieneutraal geproduceerd door het gebruik van zonnepanelen op het dak van hun makerij in Aalsmeer en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt worden met open armen ontvangen.

Hoe je kunt gaan en blijven floreren is het laatste deel. Michiel neemt je mee naar de toekomst en welke twee zaken hiervoor essentieel zijn. Voor De Pindakaaswinkel is het hoofdthema groei! Daarin blijft de focus op pindakaas en in de eerste plaats in Nederland, grote kansen die we zien is de markt van hotels en bedrijfskantines, die gaan af van plastic cups en wij hebben de oplossing. En daarnaast het buitenland, we krijgen veel aanvragen van Noorwegen tot Dubai om ons product te gaan verkopen.

Voor de beste pindakaas zijn bij De Pindakaaswinkel 3 kenmerken essentieel: goed voor jou, goed voor de aarde en bovenal moet hij enorm lekker zijn. Het motto luidt dan ook: eet jij pindakaas? Dan ben je lekker bezig, Pindabaas!

Thema('s):

Business modellen