Het Koopinfuus: Hoe we verslaafd worden gemaakt aan online bestellen

WOE 14:45 - 15:15

Dit is een presentatie van 2023

Personalisatie, conversie optimalisatie, neuromarketing technieken en data verzamelen. Adverteerders, online retailers en experts raken er maar niet over uitgepraat. Je hebt het in een gesprek over een bepaald type sneakers en even later zie je van precies die sneakers online een advertentie. Toeval? Natuurlijk niet.

Adverteerders en online retailers verzamelen op grote schaal data over consumenten die ze vervolgens weer inzetten om ons nóg meer te laten kopen. Ze gaan steeds verder in hun drang naar meer data en meer conversie – zonder zich de vraag te stellen of hun werkwijze wel ethisch verantwoord is. Online shoppen is een casino geworden waarbij alles erop is gericht om je door te laten spelen.

Uit onderzoek blijkt dat 97 procent van de meest gebruikte webshops een vorm van misleiding bevat, van artikelen die ongevraagd worden toegevoegd aan je winkelmandje tot accounts die bijna onmogelijk zijn te verwijderen. Er zit data- verzameling op hoog niveau achter, die heel bewust wordt ingezet om ons koopverslaafd te maken. En dat geldt niet alleen voor de bekende Big Tech-bedrijven zoals Google en Amazon: ook in Nederland worden we op grote schaal aan het koopinfuus gelegd.

Chantal Schinkels vertelt aan de hand van sprekende voorbeelden welke grenzen we precies overgaan en geeft een praktische aanzet voor een nieuwe ethische code voor de hele sector.