Duurzame e-commerce als bedrijfsstrategie

DON 14:45 - 15:15

Lezingenzaal 2

Kwaliteit, design, purpose, verantwoord ondernemen en e-commerce gaan hand in hand bij de succesvolle social enterprise Yumeko.

In deze WebWinkel Vakdagen lezing verteld oprichter en CEO Rob van den Dool het inspirerende verhaal over de missie van Yumeko: 'Change the World Sleeping". Onder zijn leiding groeide Yumeko uit tot een toonaangevende online speler en marktleider in duurzaam beddengoed. En dit alles vooral met een focus op e-commerce in Nederland, België en Duitsland.

Het Amsterdamse woonmerk ontwerpt en maakt beddengoed en badtextiel vervaardigd van hoogwaardige en tegelijkertijd duurzame kwaliteit. Yumeko heeft als een van de weinige bedrijven in Nederland zowel het keurmerk van de Global Organic Textile Standard (GOTS) en het Fairtrade keurmerk ontvangen.

Het succes van Yumeko toont aan dat een duurzaam businessmodel rendabel kan zijn. Hoe je als bedrijf succesvol kan zijn zonder dat dit negatieve consequenties heeft voor de duurzaamheid. Rob van den Dool neemt je mee aan de hand en toont je nieuwe perspectieven op het landschap van ondernemerschap, duurzaamheid en e-commerce; en zal je inspireren om zelf óók duurzamer te ondernemen.

Yumeko vindt dat het bedrijfsleven een leidende rol moet nemen in de verduurzaming van de samenleving; en is ervan overtuigd dat positieve maatschappelijke veranderingen in gang gezet kunnen worden door bedrijven en hun klanten. Bedrijven hebben in hun productieketens een maatschappelijke verplichting; de zorg voor de natuur, het voorkomen van overbelasting van de aarde, zorg voor dierenwelzijn en zorg voor de mensen die voor hen werken.

Het ‘Theory of Change’ model van Yumeko vormt een belangrijk uitgangspunt voor het handelen van het bedrijf. Het model helpt bewust na te denken over de maatschappelijke bijdrage van activiteiten; welke verandering streven we na en hoe kunnen we nog meer impact bereiken? En ieder jaar publiceert Yumeko een Impact Report over de bereikte resultaten (én tegenslagen).

Yumeko won verschillende duurzaamheidsprijzen en design awards, de Beste Webwinkel Award, diverse Gazellen Awards; en werd de laatste twee jaar genomineerd in de CrossBorder top 30: de lijst met de snelstgroeiende Nederlandse bedrijven in de e-commerce branche in het buitenland. Maar vooral groeide het klantenbestand van Yumeko (‘schone slapers’ zoals ze het zelf noemen), met tienduizenden klanten per jaar.

 

Wil jij deze en meer inspirerende lezingen volgen? Schrijf je gratis in voor de Webwinkel Vakdagen op 26 & 27 januari 2022 in Jaarbeurs Utrecht.