De stappen die je moet zetten om maximaal te profiteren van het groeipotentieel dat B2B e-commerce biedt

WOE 16:15 - 16:45

Lezingenzaal 7

Thuiswinkel.org

B2B e-commerce zal de komende jaren exponentieel groeien. De ontwikkelingen in de B2C markt laten zien dat retailers en bedrijven die vol inzetten op online verkoop, enorm gegroeid zijn. De impact van veranderende verkoopkanalen wordt steeds beter voelbaar voor B2B georiënteerde branches als groothandels. Dit brengt grote successen maar ook vele uitdagingen met zich mee. Hoe profiteer je maximaal van het groeipotentieel dat B2B e-commerce biedt? En welke stappen moet je daarvoor zetten?

Met de expertgroep 'Next level B2B e-commerce', voorgezeten door De Nieuwe Zaak, gehost door PostNL en met 19 experts uit diverse B2B branches zijn we in dit onderwerp gedoken. We hebben onderzocht hoe je als B2B bedrijf deze digitale transformatie succesvol kan maken en welke innovaties daarbij van invloed zijn.

  • Dit hebben we gedaan aan de hand van het transformatiemodel van De Nieuwe Zaak waarbij we in verschillende expertsessies de volgende onderwerpen hebben behandeld:
  • Strategie: Wat is de beste strategie voor B2B e-commerce in jouw branche? Wat voor een scenario's zien we op de lange termijn? Hoe beweeg je daar naar toe?
  • Klantinzicht: Hoe werk je toe naar een organisatie waarin jouw e-commerce klant centraal staat en de optimale klantervaring ervaart?
  • Technologie en IT: Welke trends zien we voor B2B in het systeemlandschap? Hoe zorg je als business en IT er gezamenlijk voor dat je optimaal bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen?
  • Merk en Marketing: Hoe positioneer je jouw webshop / platform in de B2B markt? Wat is de waarde van je merk? Welke marketingkanalen zet je in?
  • Data: Op basis van welke data stuur je en wat is hiervoor nodig? Wat zijn succesvolle voorbeelden van onder meer data gedreven marketing in de B2B?
  • Organisatie en logistiek: Wat is de impact van B2B e-commerce op je organisatie? Denk hierbij aan maturity level, je processen, personeel, klantenservice, financieel, logistiek. Met welke externe partners wil je samenwerken? Welke invloed heeft de gekozen logistiek op de efficiency van je proces?


Tijdens de presentatie op de Webwinkel Vakdagen neemt Bart Zegers (directeur van Wiltec), één van de experts uit onze groep, je graag mee in de inzichten die we hebben verkregen. Leuk als je komt!

Deze lezing is onderdeel van het ShoppingTomorrow programma.

  • Thema
    B2B E-commerce

    De relatie tussen de B2B verkoper en zijn klant is gebaseerd op veelvuldig en intensief contact tussen beide partijen. B2B klanten zijn bedrijven die beslissingen maken op rationele gronden. Daarom is het van belang dat de transacties efficiënt en frictieloos verlopen.