De impact van de JA-JA sticker: Hoe kun je als adverteerder jouw doelgroep tóch bereiken?

14:00 - 14:30

Dit is een presentatie van 2023

Voor veel consumenten zijn de folders die wekelijks op de deurmat vallen een welkome manier om te achterhalen waar nog interessante aanbiedingen, kortingen of producten te verkrijgen zijn. Veel mensen bladeren de folders door onder het genot van bijvoorbeeld een lekker bakje koffie of kopje thee en doen zo hun kennis en inspiratie op.

In +- 25 gemeenten (o.a. Amsterdam, Utrecht en Den Haag) is er voor gekozen om mensen te verplichten zich via een opt-in aan te melden voor papieren folders door middel van een JA-JA sticker. In deze gemeenten wonen in totaal bijna 4 miljoen mensen.

Wanneer er geen JA-JA sticker aanwezig is betekent dit automatisch dat er geen ongeadresseerd reclamedrukwerk (waaronder folders) op de deurmat zullen vallen. Net als in alle andere gemeenten werd ook hier voorheen gebruik gemaakt van een NEE-NEE sticker, maar vanwege onder andere duurzaamheidsredenen is ervoor gekozen hierin ander beleid te voeren zodat mensen een bewuste keuze maken om wel of geen reclamefolders te ontvangen.

In een notendop beschreven betekent dit dat voor veel bedrijven het bereik dat zij creëren met hun papieren folders aanzienlijk lager uit zal vallen omdat mensen deze simpelweg niet meer ontvangen, tenzij ze actief een JA-JA sticker op de deur zullen plakken. Het bereik is in deze gemeenten flink gekelderd.

Markteffect heeft daartoe een onderzoek uitgevoerd om inzicht te krijgen in deze ontwikkeling om daarmee te achterhalen hoe groot de impact is op het bereik voor retailers en hoe retailers hier vervolgens het beste mee om kunnen gaan. Hoe kunnen ze de consument nu wel bereiken en via welke kanalen kan dat dit dan beste wat worden gedaan?

In deze sessie presenteert Michael Petit, Manager Marketing bij Markteffect, een aantal van de resultaten uit dit onderzoek.

Thema('s):

Marketing