A Beautiful Story deelt ook online hun merkverhaal en sociale missie

14:45 - 15:15

Dit is een presentatie van 2023

Shopware

Juist online is het belangrijk om je verhaal te vertellen. Als fairtrade-merk ben je vrijwel altijd duurder dan je concurrent. Daarom moet je de kwaliteit van je product laten zien; uitleggen waarom je product duurder is. Een webshop is daarvoor een mooi medium: je kunt daar de volledige breedte van je merk laten zien, zowel het volledige assortiment én de verhalen erachter.

Bij A Beautiful Story vind je de mooiste handgemaakte fairtrade sieraden met edelstenen en cadeaus. Het bedrijf heeft een sociale missie: een positieve impact maken met producten op zowel de gevers als de makers van ervan. Elk item heeft een uniek, eigen verhaal en het doel geluk te brengen.

Sinds de oprichting in 2006 had het merk al verschillende webshops, van op maat gemaakte shops tot standaard platforms als Magento. Maar die voldeden niet aan de wensen van de organisatie. Cathelijne Lania, oprichter en eigenaar van A Beautiful Story: “We willen ons merkverhaal delen. Dus was het tijd voor een platform met meer mogelijkheden. De keuze viel op Shopware; hun visie sprak ons aan. Dat we nu niet meer voor elke aanpassing een developer nodig hebben, maar we zelf ruimte en flexibiliteit krijgen om te werken met een oplossing die ook op lange termijn schaalbaar is, is een fantastische bijvangst.”

Voor het realiseren en doorontwikkelen van de webshop, haakte A Beautiful Story implementatiepartner Sition aan. Die hielp bij het ontwikkelen van het custom design dat het verhaal en de look en feel van het merk uitstraalt. Om het merkverhaal en de sociale missie van A Beautiful Story direct terug te laten komen in de webshop, werd namelijk via Shopware een aantal belangrijke elementen ingeregeld.

Het creëren van werkgelegenheid in Nepal en India is een belangrijk deel van de sociale missie van A Beautiful Story. Om dat tastbaarder te maken voor klanten, zien zij op de productpagina’s direct hoeveel werkgelegenheid de aankoop van een bepaald product oplevert. Bij een paar oorbellen is dat bijvoorbeeld 70 minuten werkgelegenheid, bij een ring 8 minuten. In het winkelmandje krijgt de klant vervolgens een overzicht van de gecreëerde werkgelegenheid van zijn of haar aankoop. Zo zien klanten direct de positieve impact van hun aankoop.

Sinds het gebruik van Shopware zijn de resultaten van A Beautiful Story verbeterd. De omzet verdubbelt jaarlijks, de time-on-site steeg en het aantal online verkopen groeit. De mooie uitkomst prikkelt het merk voor nieuwe toekomstplannen. Zoals het verder toepassen van storytelling en het onderzoeken van mogelijkheden om off- en online verkoop meer samen te brengen.

Cathelijne Lania, “We willen retailers binnen onze multichannelstrategie laten profiteren van ons online platform, want storytelling kan hun verkopen óók positief beïnvloeden. Het is fijn dat we nu een platform hebben dat ons daarin ondersteunt.”