Zoeken...

Nederlands

English Nederlands

Login exposanten

25 & 26 maart 2026

Voor bezoekers

Over deze editie

Over WWV

Programma

Sprekers

Exposantenlijst

Premium tickets

Terugblik

Bekijk editie 2025

Nieuw

Praktische informatie

Plattegrond

2025

Locatie & Openingstijden

WWV Connect App

Samenwerkingen

Sponsoren

Partners

Voor exposanten

Deelnemen aan de beurs

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Sponsor worden

Lezing geven

Stand reserveren

Praktische informatie

Bezoekersprofiel

Contact de specialisten

Locatie en openingstijden

Brochure aanvragen

Geïnteresseerd in deelname aan WWV? Vraag de brochure aan.

Sprekers

Over deze editie

Sprekers

2025

Lezing geven

Testimonial sprekers

Programma Blog & Kennis

Ontdek

Blogs

Podcasts

Uitgelicht

AI en E-commerce: hype of blijvertje?

Blog

Duurzame groei | SCAYLE

Podcast

Contact Exposant worden
25 & 26 maart 2026 Jaarbeurs Utrecht Exposant worden Voor bezoekers

Voor bezoekers

Over deze editie

Over WWV

Programma

Sprekers

Exposantenlijst

Premium tickets

Terugblik

Bekijk editie 2025

Nieuw

Praktische informatie

Plattegrond

2025

Locatie & Openingstijden

WWV Connect App

Samenwerkingen

Sponsoren

Partners

Voor exposanten

Voor exposanten

Deelnemen aan de beurs

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Sponsor worden

Lezing geven

Stand reserveren

Praktische informatie

Bezoekersprofiel

Contact de specialisten

Locatie en openingstijden

Brochure aanvragen

Geïnteresseerd in deelname aan WWV? Vraag de brochure aan.

Sprekers

Sprekers

Over deze editie

Sprekers

2025

Lezing geven

Testimonial sprekers

Programma Blog & Kennis

Blog & Kennis

Ontdek

Blogs

Podcasts

Uitgelicht

AI en E-commerce: hype of blijvertje?

Blog

Duurzame groei | SCAYLE

Podcast

Contact

Nederlands

nl

English

Nederlands

Login exposanten

Exposant worden

5 minuten lezen

‘Wij hebben het AI-denkwerk al voor klanten gedaan’

Mark van den Berg was de afgelopen jaren betrokken bij een indrukwekkende reeks bedrijfsovernames. Als marketingvoorman integreert hij de merken in de Spotler Group, waar nu zo’n driehonderd mensen werken. De Nederlandse aanbieder van datagedreven marketingsoftware is de trotste platinum sponsor van de Webwinkel Vakdagen. Een gesprek over e-mail en data, het toenemende belang van klantloyaliteit, panklare predictive AI en uiteraard over de aanstaande beurs: ‘De Webwinkel Vakdagen zijn een jaarlijks hoogtepunt voor ons.’

‘Wij hebben het AI-denkwerk al voor klanten gedaan’" height="56.5%" width="960" type="cover" height-mobile="66%" video="https://5688345.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/5688345/WWV/Blogs/Nieuwsbrief%20800x600%20SPOTLER.jpg" mute >

Never a dull moment voor Mark van den Berg. Sinds hij in 2014 aan de slag ging bij Blinker en zusterbedrijf MailPlus (samen verder gegaan als Spotler Nederland) is er een hele hoop gebeurd. Sleutelwoord: groei. ‘Aan de ene kant organische groei van alle losse bedrijven, aan de andere kant groei door onze buy-and-build-strategie. Onze doelstelling was eerst om via overnames Europa’s grootste ESP (e-mailserviceprovider, red.) te worden, later hebben we de koers verlegd.’

‘We zagen in dat e-mail een kanaal is voor marketeers, maar dat goede data cruciaal zijn om klanten gericht te kunnen bereiken. Via e-mail of welk kanaal dan ook.'

- Mark van den Berg

Van e-mail naar data

De focus verschoof van e-mail naar data, vervolgt Van den Berg in het nieuwe Spotler-kantoor in Den Haag. ‘We zagen in dat e-mail een kanaal is voor marketeers, maar dat goede data cruciaal zijn om klanten gericht te kunnen bereiken. Via e-mail of welk kanaal dan ook. En dus hebben we bredere acquisities gedaan, onder andere op het gebied van websitepersonalisatie, klantenservice en b2b leadmanagement.’

Cruciaal voor Spotlers e-commercetak was de overname van Squeezely en een aantal andere CDP’s (customer data platforms), die zijn geoptimaliseerd en gerebrand naar Spotler Activate. ‘Dat is het hart van onze e-commerce-oplossing geworden. Een cockpit, goed te integreren met e-commerceplatforms zoals Shopware, Shopify, Magento en CloudSuite aan de achterkant en met marketingkanalen aan de voorkant. Denk aan oplossingen voor e-mailmarketing, social media, Google Ads en WhatsApp. Het CDP bevat daarnaast een native integratie met shops om deze volledig te kunnen personaliseren op basis van het profiel van de bezoeker. Zo hebben we een marketingmachine gebouwd die het e-commercebedrijven een stuk makkelijker maakt om impact te maken. We mikken op middelgrote en grotere e-commercebedrijven, maar los daarvan bieden we ook datagedreven marketingcommunicatie-oplossingen voor b2b- en non-profitorganisaties.’

Naar één Spotler.com

Flowmailer, Measuremail, Tripolis Solutions, Webpower, Squeezely, Pure360, Obi4One, Sooqr, Wireless Services, ShoppingMinds, Really Simple Systems, Datatrics, Buckles, CrossEngage, Momice, Evisit, RedEye. De (hier niet uitputtende) lijst met Spotler-acquisities is lang. Was Van den Berg lange tijd managing director van de Nederlandse organisatie, sinds begin 2024 is hij CMO van de overkoepelende groep, die ook kantoren en hubs heeft in andere landen. ‘Vorig jaar hebben we hard gewerkt om alle bedrijven internationaal onder dat ene Spotler-merk te brengen. We zijn bijvoorbeeld van ruim twintig websites naar één website gegaan, we hebben dit kantoor in Den Haag betrokken en natuurlijk hebben we gezorgd voor de naadloze integratie van de software. Of we nu klaar zijn met acquisities? Dat valt nooit met zekerheid te zeggen. We kijken altijd naar hoe de markt zich ontwikkelt en naar puzzelstukjes die ons aanbod verder kunnen aanvullen.’ 

‘Onze ambitie is nu om de grootste Europese speler in data driven marketing te worden’, vervolgt de Brabander, ‘in de breedste zin van het woord. We bieden tooling waarmee marketingprofessionals betere resultaten kunnen boeken in zo’n beetje alle denkbare kanalen in minder tijd. En waarmee we een einde maken aan het hoofdpijndossier van overal losse data.’

Loyalty

Van den Berg heeft de e-commercemarkt groter zien worden, volwassener ook. Zeker de laatste jaren is het besef gegroeid dat klantenwerving niet zaligmakend is. ‘Ik zie een shift. Bedrijven met een stabiele klantenbase realiseren zich dat ze meer uit bestaande klanten kunnen halen als ze hen gericht aanspreken. En dat dat goedkoper is dan steeds maar weer nieuwe klanten te werven, wel zes tot zeven keer volgens onderzoek van Harvard. Als je de retentie met 5 procent kunt verhogen, gaat de omzet met 25 procent omhoog. Loyalty is veel meer dan een programmaatje, het wordt steeds strategischer ingezet. Ook dat wordt meer en meer datagedreven, bijvoorbeeld met een CDP.’

Zo’n platform kost geld en vergt enige schaal, maar zeker zo belangrijk is het strategische commitment binnen een organisatie volgens Van den Berg: ‘Een CDP rendeert goed als bedrijven hun marketeers stimuleren om datagedreven te werken. Of als ze samenwerken met gespecialiseerde bureaus. Anders levert het niet zoveel op.’

'Loyalty is veel meer dan een programmaatje, het wordt steeds strategischer ingezet.'

- Mark van den Berg

Predictive AI 

Een nieuwe loot aan de Spotler-stam is een module voor AI-gedreven predictive modelling. ‘Eén add-on op ons CDP’, zegt Van den Berg, ‘die helpt bij het verhogen van de CLV (customer lifetime value, red.) en het tegengaan van churn. Via de overname van het Duitse bedrijf CrossEngage hebben we de technologie verkregen en gestandaardiseerd, use cases ontwikkeld en gemodelleerd. Op basis van aanwezige data en modellen voorspelt de technologie hoe groot de kans is dat een bepaalde klant binnen 30, 60 of 90 dagen iets koopt en voor welk bedrag. Vervolgens worden klanten ingedeeld in een hoog of laag CLV-segment.’

Dit maakt gerichte marketing mogelijk, vervolgt de CMO: ‘Klanten met een hoog predicted CLV krijgen premium-aanbiedingen, terwijl klanten met een laag predicted CLV uitgesloten kunnen worden of een aangepast aanbod ontvangen. Daarnaast geeft de technologie aan welke klanten at risk zijn, oftewel: klanten die mogelijk afhaken en niet meer terugkomen. Ook hier kunnen bedrijven direct op inspelen met gerichte acties, zoals kortingen of andere prikkels. De verschillende customer journeys om upselling en herhaalaankopen te stimuleren staan al klaar.’
 
Spotler is de module volop aan het testen en de resultaten zijn goed volgens Van den Berg: ‘Make money, save money met predictive AI’ is dan ook de belofte die hij onlangs deed aan geïnteresseerde partijen op het Haagse kantoor. ‘We bieden AI als add-on, klanten hoeven er niks mee als ze dat niet willen. Maar het is panklaar, direct in te zetten, zonder dat bedrijven zelf met eigen modellings aan de slag hoeven. Dat denkwerk hebben wij al voor hen gedaan. Een volgende stap is dat klanten die dat willen zelf rulings kunnen instellen binnen ons platform, eventueel geholpen door geavanceerde e-commercebureaus. Zij kunnen de machine straks als het ware adopteren, om klanten nog meer geld te laten verdienen of besparen.’

Webwinkel Vakdagen

Mark van den Berg kijkt uit naar de Webwinkel Vakdagen, ‘hét podium om je oplossingen te laten zien aan e-commerce Nederland’ volgens de marketeer. ‘De vibe is altijd goed, het is een jaarlijks hoogtepunt voor ons, we leven ernaar toe. We zijn trots om ons verhaal te kunnen delen, op de stand en op verschillende podia, samen met partners en klanten. Het is een ideaal platform om te netwerken, nieuwe relaties aan te gaan en om zelf ook weer nieuwe kennis op te doen.’

Formule 1 

Formule 1 is dit jaar het thema van de platinum sponsor op de beurs. ‘We hebben twee simulaties van raceauto’s staan waarin bezoekers tegen elkaar kunnen strijden’, belooft Van den Berg. ‘Net als de Formule 1 staan wij voor technologische innovatie en vooruitgang. Ook aan de snelheid, sensatie en sterke marketing in de racerij spiegelen wij ons graag.’ 

E-commerce Monitor
Samen met FRMWRK, Sendcloud, Neople en Commerce Network presenteert Spotler op de Webwinkel Vakdagen de eerste E-commerce Monitor, een uitgebreid onderzoek naar de staat van e-commerce in Nederland. Mark van den Berg vertelt er op donderdag 3 april om 14.00 uur over in zaal 6, samen met Thomas van Rooijen, managing partner van FRMWRK.

maart 10, 2025

WWV

De Webwinkel Vakdagen is het grootste digital commerce event van de Benelux. Hier vind je kennis, inspiratie en externe expertise die jou helpen om de volgende digitale stap te zetten.

Terug naar alle artikelen