Zoeken...

Nederlands

English Nederlands

Login exposanten

25 & 26 maart 2026

Voor bezoekers

Over deze editie

Over WWV

Programma

Sprekers

Exposantenlijst

Premium tickets

Terugblik

Bekijk editie 2025

Nieuw

Praktische informatie

Plattegrond

2025

Locatie & Openingstijden

WWV Connect App

Samenwerkingen

Sponsoren

Partners

Voor exposanten

Deelnemen aan de beurs

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Sponsor worden

Lezing geven

Stand reserveren

Testimonials

Praktische informatie

Bezoekersprofiel

Contact de specialisten

Locatie en openingstijden

Brochure aanvragen

Geïnteresseerd in deelname aan WWV? Vraag de brochure aan.

Sprekers

Over deze editie

Sprekers

2025

Lezing geven

Testimonial sprekers

Programma Blog & Kennis

Ontdek

Blogs

Podcasts

Uitgelicht

AI en E-commerce: hype of blijvertje?

Blog

Duurzame groei | SCAYLE

Podcast

Contact Exposant worden
25 & 26 maart 2026 Jaarbeurs Utrecht Exposant worden Voor bezoekers

Voor bezoekers

Over deze editie

Over WWV

Programma

Sprekers

Exposantenlijst

Premium tickets

Terugblik

Bekijk editie 2025

Nieuw

Praktische informatie

Plattegrond

2025

Locatie & Openingstijden

WWV Connect App

Samenwerkingen

Sponsoren

Partners

Voor exposanten

Voor exposanten

Deelnemen aan de beurs

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Sponsor worden

Lezing geven

Stand reserveren

Testimonials

Praktische informatie

Bezoekersprofiel

Contact de specialisten

Locatie en openingstijden

Brochure aanvragen

Geïnteresseerd in deelname aan WWV? Vraag de brochure aan.

Sprekers

Sprekers

Over deze editie

Sprekers

2025

Lezing geven

Testimonial sprekers

Programma Blog & Kennis

Blog & Kennis

Ontdek

Blogs

Podcasts

Uitgelicht

AI en E-commerce: hype of blijvertje?

Blog

Duurzame groei | SCAYLE

Podcast

Contact

Nederlands

nl

English

Nederlands

Login exposanten

Exposant worden
Exposant Lezingen Growth strategies

4 minuten lezen

'We stimuleren de groei van onze partners, juist nu'

Consumenten in Nederland en België zijn de afgelopen decennia veel meer online gaan winkelen. Als platform met 13,7 miljoen klanten en 47.000 verkooppartners heeft bol in die jaren grote groeistappen gezet. Maar de marktomstandigheden zijn veranderd, onder meer door inflatie, toegenomen internationale concurrentie en regeldruk. ‘De winkel van ons allemaal’ draait aan verschillende knoppen om de verkopen van partners te stimuleren. ‘We maken het makkelijker om bij ons zaken te doen en om samen slimmer te groeien.’

'We stimuleren de groei van onze partners, juist nu'" height="56.5%" width="960" type="cover" height-mobile="66%" video="" mute >

Aan het woord is Joris Drabbe. Als Senior Director is hij verantwoordelijk voor de afdeling Partner Network, die bol vorige zomer heeft opgezet. ‘We hebben verschillende activiteiten voor verkooppartners samengevoegd die eerder verspreid waren door het bedrijf. Denk aan onze partnerservice, kwaliteitsmonitoring, accountmanagement en b2b-marketing. Zo kunnen we partners beter bedienen, ook in de communicatie.

Rem op groei
Drabbe, die in 2018 begon bij het grootste e-commercebedrijf van de Benelux, heeft de markt zien veranderen. Zorgde corona voor veel dynamiek en een versnelde adoptie van online winkelen, andere ontwikkelingen zetten nu een rem op de groei van e-commerce. ‘We gaan voorzichtig weer de goede kant op, maar de tijd van double digits (groeipercentages met twee cijfers voor de komma, red.) is voorbij. Inmiddels hebben de meeste online productverkopers te maken met lagere single digits en die cijfers zijn ook nog eens opgedreven door inflatie.’

Internationale platforms
De daadwerkelijke marktontwikkeling is minder positief, toont Drabbe zich realistisch. Hij geeft er een paar verklaringen voor. Allereerst diezelfde inflatie, die drukt op het consumentenvertrouwen. ‘Daarnaast is de concurrentiedruk toegenomen door de groei van internationale platforms. Die ontwikkeling zet door. Dan heb ik het niet alleen over Chinese aanbieders als Temu, AliExpress en Shein, maar ook over nieuwkomers als TikTok Shop of marketplaces die vanuit omringende landen onze markt gaan betreden.’

Europese regeldruk
Ook hebben online verkopers hier te maken met hoge Europese regeldruk, vervolgt Drabbe. ‘Neem de Digital Services Act. Om daaraan te voldoen moet van elk artikel de zogenoemde verantwoordelijke marktdeelnemer in de EU bekend zijn. Dat is de fabrikant, importeur of bijvoorbeeld distributeur voor wie juridische productverplichtingen gelden. Wij hebben ervoor gezorgd dat verkooppartners die informatie eenvoudig zelf kunnen beheren.’

Assortiment 
Drabbe zegt dat bol’s nieuwe organisatieopzet helpt om de groei van partners te stimuleren in de uitdagende markt van vandaag. ‘Met het Partner Network maken we gedegen programma’s, bijvoorbeeld op het gebied van assortimentsbeheer. We helpen onze partners gericht om hun bestaande assortiment op de site beter te verkopen, maar ook om assortiment toe te voegen. Zo geven we duidelijker aan waarom bepaalde producten die wel zijn geüpload niet worden aangeboden. Dat kan komen door de prijs, de levertijd, de content of de afwezigheid van bepaalde keurmerken. Door daar goed over te communiceren, kunnen we het assortiment samen uitbreiden en de aantrekkelijkheid van het platform verder vergroten.’

2024_Q4_B2B_EVB_Assortiment_37_1 (1)

Adverteren via bol
Bol heeft het volgens Drabbe laagdrempeliger gemaakt om producten te promoten, ook door de verschillende mogelijkheden beter uit te leggen. Er komen steeds opties bij om te adverteren via bol, aldus de Senior Director Partner Network: ‘Merken kunnen zich nu prominenter presenteren tussen de zoekresultaten. Daarnaast hebben we zogenoemde branded shelves geïntroduceerd, etalages waarmee merken zich kunnen laten zien op onze site. Er was veel vraag naar dit soort oplossingen hoger in de funnel. Het uitgangspunt is altijd dat advertenties zo relevant mogelijk zijn, want dat komt uiteindelijk de conversie ten goede.’ Ondertussen draait er een pilot waarin partners kunnen aanhaken op de Select Deals voor loyale klanten van bol.

Strikes
Ook op logistiek gebied zet bol stappen om zijn aantrekkelijkheid voor partners en consumenten te vergroten, bijvoorbeeld door de logistieke diensten Verzenden via bol en Logistiek via bol verder te verbeteren. Daarnaast test het bedrijf aanpassingen aan het strikes-systeem, dat is gebaseerd op tijdige levering. Haalt een partner de logistieke normen herhaaldelijk niet, dan kan hij van het platform worden verwijderd. Volgens Drabbe leidde het systeem ertoe dat partners ruimere levertijden gingen hanteren, om binnen de bandbreedtes te blijven: ‘Er is een spanningsveld: je wilt dat verkopers hun beloftes nakomen, maar ook dat klanten zien dat ze een artikel snel in huis kunnen hebben. We zagen dat partners door dat zwaard van Damocles hun levertijden gingen oprekken. We zijn bezig daar een nieuwe weg in te vinden, bijvoorbeeld door te onderzoeken of het loslaten van strikes bij partners met een goed trackrecord niet ten koste gaat van de leverkwaliteit. De signalen die we daarover ontvangen zijn positief.’

2024_Q4_B2B_AVB_Tips_33

Ecosysteem
Drabbe wijst verder op de ontwikkeling van bol’s ecosysteem van apps en diensten waar verkooppartners hun voordeel mee kunnen doen. ‘Daarmee dekken we inmiddels zo’n beetje alle aspecten van retail, van hulp bij prijsstelling en voorraadbeheer tot sponsored products. In het ecosysteem zitten bijvoorbeeld integrators die ervoor zorgen dat aanbod goed op onze site verschijnt. We zijn verkooppartners wat actiever gaan wijzen op de bewezen ontzorging die onze partnerships kunnen brengen, waarbij het veel gaat over automatisering. Uit de cijfers blijkt dat partners die veel gebruik maken van het ecosysteem beter scoren.’

Partnerervaring
Ten slotte wijst Drabbe op de investeringen die bol doet in de communicatie met verkopers op het platform: ‘Denk aan de bereikbaarheid van onze partnerservice, maar ook aan het feit dat we meer partners helpen met een accountmanager. Verder kijken we echt goed naar de inhoud en de timing van de boodschappen en campagnes die we uitsturen, om het duidelijker en gestroomlijnder te krijgen.’

De verschillende verbeteringen maken het makkelijker om zaken bij bol te doen, aldus Drabbe: ‘Samen slimmer groeien is de opdracht die we aan onszelf gesteld hebben. Dat zit niet in één ding, het gaat om de som der delen. Er zijn duizend knopjes om aan te draaien, dat is ook het mooie aan retail.’

Bol op de Webwinkel Vakdagen
Drabbe kijkt uit naar de Webwinkel Vakdagen, waar bol veel (potentiële) verkooppartners zal ontmoeten. ‘Ik zie het als een hele goede gelegenheid om feedback te krijgen op wat wij doen. Daarnaast zijn wij meer dan bereid om antwoord te geven op vragen.’

Bol is tijdens de Webwinkel Vakdagen te bezoeken op stand 296. Ze verzorgen ook twee lezingen: Product Marketingmanager Keimpe Veldboom vertelt op woensdag 2 april (11.15 uur in zaal 8) hoe bol webwinkels kan helpen bij snelle, flexibele en betrouwbare levering. Zijn collega Daan van Outeren, Lead Ecosystem Partnerships, spreekt donderdag 3 april op dezelfde tijd en plaats over slimme groei door automatisering. Gratis tickets voor de Webwinkel Vakdagen zijn hier te bestellen.

maart 28, 2025

WWV

De Webwinkel Vakdagen is het grootste digital commerce event van de Benelux. Hier vind je kennis, inspiratie en externe expertise die jou helpen om de volgende digitale stap te zetten.

Terug naar alle artikelen