Zoeken...

Nederlands

English Nederlands

Login exposanten

25 & 26 maart 2026

Voor bezoekers

Over deze editie

Over WWV

Programma

Sprekers

Exposantenlijst

Premium tickets

Terugblik

Bekijk editie 2025

Nieuw

Praktische informatie

Plattegrond

2025

Locatie & Openingstijden

WWV Connect App

Samenwerkingen

Sponsoren

Partners

Voor exposanten

Deelnemen aan de beurs

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Sponsor worden

Lezing geven

Stand reserveren

Praktische informatie

Bezoekersprofiel

Contact de specialisten

Locatie en openingstijden

Brochure aanvragen

Geïnteresseerd in deelname aan WWV? Vraag de brochure aan.

Sprekers

Over deze editie

Sprekers

2025

Lezing geven

Testimonial sprekers

Programma Blog & Kennis

Ontdek

Blogs

Podcasts

Uitgelicht

AI en E-commerce: hype of blijvertje?

Blog

Duurzame groei | SCAYLE

Podcast

Contact Exposant worden
25 & 26 maart 2026 Jaarbeurs Utrecht Exposant worden Voor bezoekers

Voor bezoekers

Over deze editie

Over WWV

Programma

Sprekers

Exposantenlijst

Premium tickets

Terugblik

Bekijk editie 2025

Nieuw

Praktische informatie

Plattegrond

2025

Locatie & Openingstijden

WWV Connect App

Samenwerkingen

Sponsoren

Partners

Voor exposanten

Voor exposanten

Deelnemen aan de beurs

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Sponsor worden

Lezing geven

Stand reserveren

Praktische informatie

Bezoekersprofiel

Contact de specialisten

Locatie en openingstijden

Brochure aanvragen

Geïnteresseerd in deelname aan WWV? Vraag de brochure aan.

Sprekers

Sprekers

Over deze editie

Sprekers

2025

Lezing geven

Testimonial sprekers

Programma Blog & Kennis

Blog & Kennis

Ontdek

Blogs

Podcasts

Uitgelicht

AI en E-commerce: hype of blijvertje?

Blog

Duurzame groei | SCAYLE

Podcast

Contact

Nederlands

nl

English

Nederlands

Login exposanten

Exposant worden
Growth strategies Growth Hacks

4 minuten lezen

Dutchies: ‘Heb je een droom? Ga er gewoon voor!’

Anne de Korte had een mooie baan in de IT. Keurig gestudeerd, jaren achtereen hard gewerkt, twee kinderen gekregen, maar het knaagde: was dit het nou? Ze stapte ‘uit het hamsterwiel’, trok met haar gezin door Afrika en kwam terug met het plan voor Dutchies. Op de Webwinkel Vakdagen vertelde ze hoe ze met luxe telefoonhoesjes al zeventigduizend vrouwen verliefd wist te maken. Wat zijn haar growth hacks?

Dutchies: ‘Heb je een droom? Ga er gewoon voor!’" height="56.5%" width="960" type="cover" height-mobile="66%" video="https://5688345.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/5688345/WWV/Website/Blogs/duchties-anne-de-korte.jpg" mute >

Haar man had het ook, zo’n vier jaar geleden: het gevoel dat het leven in hoog tempo voorbij ging. Druk, druk, druk, maar waarheen waarvoor? Ze besloten de boel de boel te laten en met hun gezin een jaar op reis te gaan door Afrika. ‘Offroad Dutchies’ stond op hun terreinwagen.

Elegante oplossing

Tijdens de reis kwam Anne de Korte op het idee voor haar huidige bedrijf, een elegante oplossing voor gehannes met smartphones. ‘Ik was mijn telefoon nog wel eens kwijt, hij belandde in het zand, of ik was bang dat ‘ie gestolen zou worden. Ik vroeg mijn moeder een telefoonhoesje met een koord op te sturen naar Malawi. Het ding was roze – best wel een statement bij mijn outfits.’

Het bracht haar aan het denken: er zijn tassen in alle soorten en maten, van Hema tot Chanel, maar waarom zie je de variëteit niet terug bij telefoonhoesjes met koord? Ze zag ruimte voor een fashionable oplossing en zo ontstond Dutchies: luxe leren telefoonhoesjes, met ruimte voor pasjes aan de achterkant, aan verschillende koordjes. Stijlvol en functioneel. Zo creëerde ze feitelijk een hoger segment in de nog vrij jonge productcategorie. ‘Ik wilde echt een goed product op de markt brengen, van hoge kwaliteit.’

‘Als je een gat in de markt hebt gevonden, betekent dat nog niet dat de bestellingen binnenstromen’
- Anne de Korte

Ondernemersavontuur

Na het Afrikaanse avontuur begon het ondernemersavontuur: Anne ging op zoek naar leveranciers en ze begon met verkopen vanuit de schuur in Benschop. Het gaf een geweldige kick toen de eerste orders van onbekende mensen binnenkwamen: ‘Wij bedenken iets en het werkt!’ Monique Smit deed de eerste bestelling van een bekende Nederlander, door De Korte met zorg afgeleverd in Volendam. Ze legden het moment vast met een foto.

Dutchies groeide hard toen het bedrijf de Shopping Award voor de beste starter in de wacht sleepte. Daar kwam eind 2024 nog de verkiezing tot beste product van het jaar bovenop. In thuisbasis Benschop, nabij Utrecht, openden in december de deuren van een pop-up store, die nog steeds open is.

Dit jaar verwacht De Korte nog meer te groeien, voor de helft te danken aan internationale orders. ‘Zo’n snelle groei is ook een enorme chaos’, doelt ze op voorraadtekorten en douaneproblemen de voorbije jaren.

Inmiddels werkt Anne met 15 fte aan de groei van haar bedrijf. De fulfilment doet Dutchies zelf, net als de marketing. ‘Als je een gat in de markt hebt gevonden, betekent dat nog niet dat de bestellingen binnenstromen’, benadrukt de succesvolle ondernemer. Hoe heeft ze dat dan wel voor elkaar gekregen?

dutchies 3

Growth hacks

Anne de Korte definieert vier growth hacks die Dutchies hebben gemaakt tot wat het nu is. Op de Webwinkel Vakdagen vertelde ze over deze drivers van groei. ‘Geen wetenschappelijke studie’, aldus de webwinkelier gekscherend, wel beginselen waar andere ondernemers misschien hun voordeel mee kunnen doen. Hieronder komen ze een voor een aan bod.

1. Build a brand they want to belong to
Dutchies is een merk dat zorgvuldig wordt opgebouwd. Concreet betekent het dat het bedrijf geen concessies doet aan productkwaliteit en dat het consistent is: in alles zit een Dutchies-idee, van de lettertypes tot de verpakkingen en van de influencers tot de magazines waarin de telefoonhoesjes voorbij komen. Behalve concessieloos en consistent is Dutchies inspirerend, aldus Anne: ‘Onze pay-off luidt: “Grab life with both hands.” We willen mensen aanmoedigen om keuzes te durven maken. Live your story. We hebben de kettingen in onze Power Woman-collectie vernoemd naar vrouwelijke beroemdheden als Coco Chanel en Florence Nightingale. Heb je een droom? Ga er gewoon voor, is wat we willen uitstralen.’ Dat betekent ook dat Dutchies veel ruimte geeft aan werknemers en dat het bedrijf per verkocht hoesje een euro doneert aan een atelier in Johannesburg. ‘Ook daar stimuleren we de vrijheid om keuzes te kunnen maken.’ Om te bevorderen dat mensen zich identificeren met het merk, deelt het bedrijf veel op verschillende social media.

'Een vraag die ik veel kreeg was of Dutchies niet minder leuk of minder eigen zou worden met personeel. Maar onze uitbreiding heeft het er alleen maar beter op gemaakt, zoveel talent …’
- Anne de Korte

2. Trust the team
Een tweede groeipijler zit hem in de vertrouwensrelatie met werknemers. De Korte: ‘Een vraag die ik veel kreeg was of Dutchies niet minder leuk of minder eigen zou worden met personeel. Maar onze uitbreiding heeft het er alleen maar beter op gemaakt, zoveel talent …’ Give freedom, get greatness, is een van Annes motto’s. Zo liet ze zich bijvoorbeeld door collega’s overtuigen om mee te doen aan de Elle Smart Shopping Day en om live te gaan op TikTok (‘We zijn toch geen zestien!?, was mijn eerste gedachte’). Het bleek beide een succes. Op een inkoopreis zei een aangenomen collega dat een bepaalde leersoort die Anne heel mooi vond ‘niet echt Dutchies’ was. De grondlegger vond het alleen maar mooi: ‘Je kunt het niet allemaal zelf bedenken.’

3. Create your own hype
‘We hebben goede producten, maar Dutchies is ook de hype’, stelt De Korte. En hypes kun je zelf helpen creëren: desire builds hype, ook zo’n motto van Anne. Haar bedrijf bracht het in de praktijk met de eerste Dutchies Day, op 22 februari dit jaar, onder de aandacht gebracht met influencers, gerichte advertenties en een e-mailcampagne. Fans van Dutchies konden vroege toegang krijgen tot de uitverkoopdag, om de urgentie en het community-gevoel te versterken. In een normaal gesproken lauwe periode van het jaar brak Dutchies het eigen verkooprecord. Behalve uit meer dan tweeduizend orders bestond de opbrengst onder meer uit drieduizend nieuwe e-mailadressen. ‘Onze beste dag ooit.’

4. F*ck it and just do it
Ten slotte gelooft Anne de Korte in een slogan van een bekend sportmerk: Just do it. Ze had geen gedetailleerd businessplan toen ze begon met Dutchies, wel het gevoel dat er ruimte lag en vooral veel zin om aan het avontuur te beginnen. Zo leidt ze haar bedrijf nog steeds: ‘Je kunt heel veel dingen óverdenken, zeg ik wel eens, en dan besluiten om iets niet te doen. Wij zitten er anders in.’ Dutchies staat voor doeners met goede moed: ‘En stel dat iets misschien net even wat anders uitpakt, wat is dan het ergste wat er kan gebeuren?’

Anne de Korte is de Happy Owner van Dutchies, de elegante webshop voor luxe telefoonhoesjes. Tijdens de Webwinkel Vakdagen 2025 was zij één van onze sprekers en deelde zij haar verhaal en growth hacks aan andere ondernemers. 

april 9, 2025

WWV

De Webwinkel Vakdagen is het grootste digital commerce event van de Benelux. Hier vind je kennis, inspiratie en externe expertise die jou helpen om de volgende digitale stap te zetten.

Terug naar alle artikelen