Uit de praktijk: hoe je als ecommerce partij ook zonder te adverteren flink kunt groeien
Melissa Buijens
DGA (Zandcompleet)
Als familiebedrijf transformeerden we in 2012 ons traditionele zandbedrijf van 100% offline naar 100% online. Online zand en bodemmaterialen verkopen. Weinig terugkerende klanten. Groot en zwaar transport. Voor deze uitdaging stonden we in 2012. In plaats van te kiezen voor snelle omzet gekocht met advertenties, besloten we het anders aan te pakken. We focusten ons op organische groei en merkbekendheid. Organische groei betekende investeren in sterke content, slimme funnel strategieën en alternatieve kanalen inzetten voor kennis (zoals boeken). Merkbekendheid creëren bleek uitdagender dan gedacht en duurde jaren. Want wat maakt je nu echt uniek? En hoe ontdek je nu wat jouw verhaal is? Is zand niet gewoon zand? Nu ruim 13 jaar later blijkt onze strategie met alle veranderingen in het online speelveld relevanter dan ooit. We delen graag ons verhaal, de uitdagingen en onze strategie hoe we van niets een miljoenenbedrijf bouwde in online zand en grind verkopen.
Kortom: een praktijkverhaal dat laat zien dat duurzame e-commerce groei mogelijk is – ook zonder advertentiebudget.
Als familiebedrijf transformeerden we in 2012 ons traditionele zandbedrijf van 100% offline naar 100% online. Online zand en bodemmaterialen verkopen. Weinig terugkerende klanten. Groot en zwaar transport. Voor deze uitdaging stonden we in 2012. In plaats van te kiezen voor snelle omzet gekocht met advertenties, besloten we het anders aan te pakken. We focusten ons op organische groei en merkbekendheid. Organische groei betekende investeren in sterke content, slimme funnel strategieën en alternatieve kanalen inzetten voor kennis (zoals boeken). Merkbekendheid creëren bleek uitdagender dan gedacht en duurde jaren. Want wat maakt je nu echt uniek? En hoe ontdek je nu wat jouw verhaal is? Is zand niet gewoon zand? Nu ruim 13 jaar later blijkt onze strategie met alle veranderingen in het online speelveld relevanter dan ooit. We delen graag ons verhaal, de uitdagingen en onze strategie hoe we van niets een miljoenenbedrijf bouwde in online zand en grind verkopen.
Kortom: een praktijkverhaal dat laat zien dat duurzame e-commerce groei mogelijk is – ook zonder advertentiebudget.
Terug naar het overzicht
Andere interessante lezingen
PLNTS.com - Van Stageproject tot Wereldwijde Community van Plantenliefhebbers
Met de lancering van een nieuwe webshop en een heldere e-commerce strategie zette PLNTS.com in op de kracht van sociale media om hun product én community te laten bloeien. Via Instagram startte de verkoop en groeide er een hechte online community van plantenliefhebbers, met inmiddels meer dan 130.000 volgers die samen hun liefde voor groen delen. Deze community fungeert als platform voor het uitwisselen van plantentips en interieurideeën, wat bijdraagt aan een levendige klantrelatie en positieve merkbeleving.
Woensdag 11.15-11.45
70.000 verliefde vrouwen: Het succesverhaal van Dutchies in een overvolle markt
Hoe een nieuw merk binnen 2 jaar uitgroeide tot een miljoenenbedrijf in telefoonaccessoires: Gefrustreerd door het gebrek aan een mooi en praktisch telefoonhoesje, besloot ik om zelf de perfecte hoes te ontwikkelen en op de markt te brengen. Met een insteek op luxe, fashion en functionaliteit, bedienen wij een doelgroep die door de traditionele aanbieders nauwelijks wordt aangesproken.
Woensdag 10.30-11.00 uur
Mis het niet: jouw sleutel tot digitale groei!
Laten we samen jouw uitdaging oplossen
Het grootste digital commerce event van de Benelux met de beste digital commerce sprekers en leveranciers.
Blogs
AI en E-commerce: hype of blijvertje?
Duurzaamheid is meer dan een mooi praatje, je moet het ook echt uitdragen
Meld je aan voor de nieuwsbrief
© Organisatie Groep Zuid
naar boven