Marketplaces: bekende merken verkopen of een eigen merk lanceren?
Greetje Raaijmakers
E-commerce manager (PimXL)
PimXL verkoopt sinds 2013 zo’n 5500 artikelen via marketplaces in binnen- en buitenland. Elke maand verwerken ze 15.000 orders. En dat bereiken ze grotendeels zonder eigen merken!
Al jaren wordt gezegd dat de enige kans om langdurig te overleven op marketplace het lanceren van een eigen merk is. Maar, wat nou als alle 60.000 bol verkopers dat zouden doen? Welke waarde heeft een merk dan nog?
Langdurig een winstgevende marketplace operatie draaien heeft meer met waarde toevoegen te maken dan met het lanceren van een eigen merk. Er zijn legio voorbeelden van gelanceerde eigen merken, die in de praktijk niet meer waren dan een logo op een product dat door 10 andere “merken” ook verkocht werd. Denk maar eens aan dat telefoonhoesje met een logootje.
PimXL voegt waarde toe aan de marketplace keten met merken van andere bedrijven. Dat doen ze door een hoog volume, bekende producten, snel te leveren tegen de beste prijzen en levertijd. De operatie is daarvoor gestroomlijnd, o.a. met automatisering van EffectConnect. Daardoor is de marketplace operatie langdurig winstgevend en biedt het kansen voor groei.
In deze sessie nemen Greetje (PimXL) en Bart (EffectConnect) je mee in hoe PimXL waarde kan bieden met andermans merken, dat winstgevend kan doen en hoe dat geleid heeft tot de ontwikkeling van eigen merken.
Bart Vintcent
Founder (EffectConnect)
PimXL verkoopt sinds 2013 zo’n 5500 artikelen via marketplaces in binnen- en buitenland. Elke maand verwerken ze 15.000 orders. En dat bereiken ze grotendeels zonder eigen merken!
Al jaren wordt gezegd dat de enige kans om langdurig te overleven op marketplace het lanceren van een eigen merk is. Maar, wat nou als alle 60.000 bol verkopers dat zouden doen? Welke waarde heeft een merk dan nog?
Langdurig een winstgevende marketplace operatie draaien heeft meer met waarde toevoegen te maken dan met het lanceren van een eigen merk. Er zijn legio voorbeelden van gelanceerde eigen merken, die in de praktijk niet meer waren dan een logo op een product dat door 10 andere “merken” ook verkocht werd. Denk maar eens aan dat telefoonhoesje met een logootje.
PimXL voegt waarde toe aan de marketplace keten met merken van andere bedrijven. Dat doen ze door een hoog volume, bekende producten, snel te leveren tegen de beste prijzen en levertijd. De operatie is daarvoor gestroomlijnd, o.a. met automatisering van EffectConnect. Daardoor is de marketplace operatie langdurig winstgevend en biedt het kansen voor groei.
In deze sessie nemen Greetje (PimXL) en Bart (EffectConnect) je mee in hoe PimXL waarde kan bieden met andermans merken, dat winstgevend kan doen en hoe dat geleid heeft tot de ontwikkeling van eigen merken.
PimXL verkoopt sinds 2013 zo’n 5500 artikelen via marketplaces in binnen- en buitenland. Elke maand verwerken ze 15.000 orders. En dat bereiken ze grotendeels zonder eigen merken!
Al jaren wordt gezegd dat de enige kans om langdurig te overleven op marketplace het lanceren van een eigen merk is. Maar, wat nou als alle 60.000 bol verkopers dat zouden doen? Welke waarde heeft een merk dan nog?
Langdurig een winstgevende marketplace operatie draaien heeft meer met waarde toevoegen te maken dan met het lanceren van een eigen merk. Er zijn legio voorbeelden van gelanceerde eigen merken, die in de praktijk niet meer waren dan een logo op een product dat door 10 andere “merken” ook verkocht werd. Denk maar eens aan dat telefoonhoesje met een logootje.
PimXL voegt waarde toe aan de marketplace keten met merken van andere bedrijven. Dat doen ze door een hoog volume, bekende producten, snel te leveren tegen de beste prijzen en levertijd. De operatie is daarvoor gestroomlijnd, o.a. met automatisering van EffectConnect. Daardoor is de marketplace operatie langdurig winstgevend en biedt het kansen voor groei.
In deze sessie nemen Greetje (PimXL) en Bart (EffectConnect) je mee in hoe PimXL waarde kan bieden met andermans merken, dat winstgevend kan doen en hoe dat geleid heeft tot de ontwikkeling van eigen merken.
Terug naar het overzicht
Andere interessante lezingen
PLNTS.com - Van Stageproject tot Wereldwijde Community van Plantenliefhebbers
Met de lancering van een nieuwe webshop en een heldere e-commerce strategie zette PLNTS.com in op de kracht van sociale media om hun product én community te laten bloeien. Via Instagram startte de verkoop en groeide er een hechte online community van plantenliefhebbers, met inmiddels meer dan 130.000 volgers die samen hun liefde voor groen delen. Deze community fungeert als platform voor het uitwisselen van plantentips en interieurideeën, wat bijdraagt aan een levendige klantrelatie en positieve merkbeleving.
Woensdag 11.15-11.45
70.000 verliefde vrouwen: Het succesverhaal van Dutchies in een overvolle markt
Hoe een nieuw merk binnen 2 jaar uitgroeide tot een miljoenenbedrijf in telefoonaccessoires: Gefrustreerd door het gebrek aan een mooi en praktisch telefoonhoesje, besloot ik om zelf de perfecte hoes te ontwikkelen en op de markt te brengen. Met een insteek op luxe, fashion en functionaliteit, bedienen wij een doelgroep die door de traditionele aanbieders nauwelijks wordt aangesproken.
Woensdag 10.30-11.00 uur
Mis het niet: jouw sleutel tot digitale groei!
Laten we samen jouw uitdaging oplossen
Het grootste digital commerce event van de Benelux met de beste digital commerce sprekers en leveranciers.
Blogs
AI en E-commerce: hype of blijvertje?
Duurzaamheid is meer dan een mooi praatje, je moet het ook echt uitdragen
Meld je aan voor de nieuwsbrief
© Organisatie Groep Zuid
naar boven