Duurzaamheid als kans, zo communiceer je daarover
Irene Jonkman
Project Manager Sustainability (Thuiswinkel.org)
Meer over deze spreker
Duurzaamheid wordt door veel webwinkels nog gezien als een risico of kostenpost, terwijl het juist grote kansen biedt voor efficiëntie, innovatie en klantloyaliteit. Tegelijkertijd worstelen veel organisaties met de vraag wat ze wel en niet kunnen communiceren. De angst voor greenwashing, kritiek van consumenten of handhaving door de ACM leidt steeds vaker tot greenhushing: helemaal niets meer zeggen.
In deze sessie laat Thuiswinkel.org zien hoe je duurzaamheid positioneert als kans én hoe je daar verantwoord over communiceert. Je krijgt inzicht in de juridische kaders rondom duurzaamheidsclaims, maar ook in hoe je duurzaamheid strategisch inzet in marketing en communicatie, zonder reputatie- of juridische risico’s.
We starten bij de basis: wat zeggen de ACM-richtlijnen over duurzaamheidsclaims? Aan de hand van herkenbare praktijkvoorbeelden laten we zien waar het vaak misgaat, zoals bij vage termen, absolute claims of onvoldoende onderbouwing. Je leert waar de grenzen liggen en hoe je daarbinnen helder en overtuigend communiceert.
Daarna zoomen we in op de kansen. Duurzaamheid is een ontwikkeling, geen eindpunt. Je hoeft niet perfect te zijn om erover te communiceren, alle stappen helpen. Zolang je eerlijk bent over wat je doet, waar je staat en wat je ambities zijn. We laten zien hoe je open communiceert over stappen en dilemma’s, zonder jezelf vast te zetten of onnodige risico’s te nemen. Zo voorkom je greenwashing én greenhushing.
Tot slot laten we zien hoe duurzaamheid bijdraagt aan zakelijke doelen. Aan de hand van voorbeelden uit de e-commercepraktijk, zoals MetOlijf.nl en Bever, tonen we hoe slimme keuzes in verpakkingen, assortiment en processen kunnen leiden tot kostenbesparing, efficiëntie en sterkere klantrelaties. Ook ontkrachten we een aantal hardnekkige fabels over duurzaamheid met behulp van onderzoek en data.
Na deze sessie weet je waar je wettelijk op moet letten bij duurzaamheidsclaims, hoe toezichthouders en rechters naar greenwashing kijken, waar jouw organisatie kansen laat liggen door greenhushing en hoe je duurzaamheid strategisch, onderbouwd en geloofwaardig communiceert. Zonder wolligheid, zonder angst en met oog voor kansen.
Camille de Regt- Harvey
Project Manager Sustainability (Thuiswinkel.org)
Meer over deze spreker
Duurzaamheid wordt door veel webwinkels nog gezien als een risico of kostenpost, terwijl het juist grote kansen biedt voor efficiëntie, innovatie en klantloyaliteit. Tegelijkertijd worstelen veel organisaties met de vraag wat ze wel en niet kunnen communiceren. De angst voor greenwashing, kritiek van consumenten of handhaving door de ACM leidt steeds vaker tot greenhushing: helemaal niets meer zeggen.
In deze sessie laat Thuiswinkel.org zien hoe je duurzaamheid positioneert als kans én hoe je daar verantwoord over communiceert. Je krijgt inzicht in de juridische kaders rondom duurzaamheidsclaims, maar ook in hoe je duurzaamheid strategisch inzet in marketing en communicatie, zonder reputatie- of juridische risico’s.
We starten bij de basis: wat zeggen de ACM-richtlijnen over duurzaamheidsclaims? Aan de hand van herkenbare praktijkvoorbeelden laten we zien waar het vaak misgaat, zoals bij vage termen, absolute claims of onvoldoende onderbouwing. Je leert waar de grenzen liggen en hoe je daarbinnen helder en overtuigend communiceert.
Daarna zoomen we in op de kansen. Duurzaamheid is een ontwikkeling, geen eindpunt. Je hoeft niet perfect te zijn om erover te communiceren, alle stappen helpen. Zolang je eerlijk bent over wat je doet, waar je staat en wat je ambities zijn. We laten zien hoe je open communiceert over stappen en dilemma’s, zonder jezelf vast te zetten of onnodige risico’s te nemen. Zo voorkom je greenwashing én greenhushing.
Tot slot laten we zien hoe duurzaamheid bijdraagt aan zakelijke doelen. Aan de hand van voorbeelden uit de e-commercepraktijk, zoals MetOlijf.nl en Bever, tonen we hoe slimme keuzes in verpakkingen, assortiment en processen kunnen leiden tot kostenbesparing, efficiëntie en sterkere klantrelaties. Ook ontkrachten we een aantal hardnekkige fabels over duurzaamheid met behulp van onderzoek en data.
Na deze sessie weet je waar je wettelijk op moet letten bij duurzaamheidsclaims, hoe toezichthouders en rechters naar greenwashing kijken, waar jouw organisatie kansen laat liggen door greenhushing en hoe je duurzaamheid strategisch, onderbouwd en geloofwaardig communiceert. Zonder wolligheid, zonder angst en met oog voor kansen.
Duurzaamheid wordt door veel webwinkels nog gezien als een risico of kostenpost, terwijl het juist grote kansen biedt voor efficiëntie, innovatie en klantloyaliteit. Tegelijkertijd worstelen veel organisaties met de vraag wat ze wel en niet kunnen communiceren. De angst voor greenwashing, kritiek van consumenten of handhaving door de ACM leidt steeds vaker tot greenhushing: helemaal niets meer zeggen.
In deze sessie laat Thuiswinkel.org zien hoe je duurzaamheid positioneert als kans én hoe je daar verantwoord over communiceert. Je krijgt inzicht in de juridische kaders rondom duurzaamheidsclaims, maar ook in hoe je duurzaamheid strategisch inzet in marketing en communicatie, zonder reputatie- of juridische risico’s.
We starten bij de basis: wat zeggen de ACM-richtlijnen over duurzaamheidsclaims? Aan de hand van herkenbare praktijkvoorbeelden laten we zien waar het vaak misgaat, zoals bij vage termen, absolute claims of onvoldoende onderbouwing. Je leert waar de grenzen liggen en hoe je daarbinnen helder en overtuigend communiceert.
Daarna zoomen we in op de kansen. Duurzaamheid is een ontwikkeling, geen eindpunt. Je hoeft niet perfect te zijn om erover te communiceren, alle stappen helpen. Zolang je eerlijk bent over wat je doet, waar je staat en wat je ambities zijn. We laten zien hoe je open communiceert over stappen en dilemma’s, zonder jezelf vast te zetten of onnodige risico’s te nemen. Zo voorkom je greenwashing én greenhushing.
Tot slot laten we zien hoe duurzaamheid bijdraagt aan zakelijke doelen. Aan de hand van voorbeelden uit de e-commercepraktijk, zoals MetOlijf.nl en Bever, tonen we hoe slimme keuzes in verpakkingen, assortiment en processen kunnen leiden tot kostenbesparing, efficiëntie en sterkere klantrelaties. Ook ontkrachten we een aantal hardnekkige fabels over duurzaamheid met behulp van onderzoek en data.
Na deze sessie weet je waar je wettelijk op moet letten bij duurzaamheidsclaims, hoe toezichthouders en rechters naar greenwashing kijken, waar jouw organisatie kansen laat liggen door greenhushing en hoe je duurzaamheid strategisch, onderbouwd en geloofwaardig communiceert. Zonder wolligheid, zonder angst en met oog voor kansen.