De duurzamere reis van Studio Anneloes
Laura Koedijk
Sustainability manager (Studio Anneloes)
De kleding van Studio Anneloes is designed to empower. Sinds 2006 wil het merk een wereld creëren waarin vrouwen zich sterk, zelfverzekerd en comfortabel voelen. Met respect voor elkaar en voor de omgeving. Studio Anneloes heeft een verkoopnetwerk van meer dan driehonderd winkels en een krachtige webshop en app, waar inspiratie, beleving en advies belangrijke pijlers zijn. Duurzaamheid is voor dit merk een even belangrijke pijler. In deze sessie hoor je hoe Studio Anneloes duurzaamheid heeft geïntegreerd in hun bedrijfsvoering. Met de circulaire principes 'Made to Wear,' 'Made to Care,’ en 'Made to Last' als basis, richten zij zich op vooruitgang boven perfectie. Studio Anneloes zet zich in voor de planeet en haar mensen, en probeert elke dag bewustere keuzes te maken, wetende dat dit een voortdurende reis is.
Transparantie speelt hierin een grote rol. Met het oog op de wetgevingen die de Europese commissie gaat uitrollen, probeert Studio Anneloes een koploper te zijn in het zetten van stappen naar een duurzamere textielindustrie. Hoe je dat doet in de praktijk laten zij zien met voorbeelden als hun tweedehands platform ‘Retravel’ en het Digitaal Product Paspoort (DPP). Vanaf 2027 moeten alle textielproducten in de EU voorzien zijn van een DPP. Dit is onderdeel van de EU Green Deal, een plan voor duurzame ontwikkeling en groei in Europa. Studio Anneloes ziet wetgeving niet alleen als verplichting, maar ook als kans. In 2023 zijn zij gestart met het brengen van hun eerste Digitaal Product Paspoort. Inmiddels heeft zo’n 80% van hun collectie een QR-code in het waslabel. Dit paspoort biedt informatie over de herkomst, samenstelling en onderhoudsinstructies van het artikel. In deze sessie vertelt Studio Anneloes over hun ervaring met het opzetten van het DPP. Ze geven praktische tips hoe je kunt beginnen, wat er nodig is en wie. Maar ook welke uitdagingen er kunnen zijn, en welke plannen er zijn voor de verdere ontwikkeling van het DPP.
De kleding van Studio Anneloes is designed to empower. Sinds 2006 wil het merk een wereld creëren waarin vrouwen zich sterk, zelfverzekerd en comfortabel voelen. Met respect voor elkaar en voor de omgeving. Studio Anneloes heeft een verkoopnetwerk van meer dan driehonderd winkels en een krachtige webshop en app, waar inspiratie, beleving en advies belangrijke pijlers zijn. Duurzaamheid is voor dit merk een even belangrijke pijler. In deze sessie hoor je hoe Studio Anneloes duurzaamheid heeft geïntegreerd in hun bedrijfsvoering. Met de circulaire principes 'Made to Wear,' 'Made to Care,’ en 'Made to Last' als basis, richten zij zich op vooruitgang boven perfectie. Studio Anneloes zet zich in voor de planeet en haar mensen, en probeert elke dag bewustere keuzes te maken, wetende dat dit een voortdurende reis is.
Transparantie speelt hierin een grote rol. Met het oog op de wetgevingen die de Europese commissie gaat uitrollen, probeert Studio Anneloes een koploper te zijn in het zetten van stappen naar een duurzamere textielindustrie. Hoe je dat doet in de praktijk laten zij zien met voorbeelden als hun tweedehands platform ‘Retravel’ en het Digitaal Product Paspoort (DPP). Vanaf 2027 moeten alle textielproducten in de EU voorzien zijn van een DPP. Dit is onderdeel van de EU Green Deal, een plan voor duurzame ontwikkeling en groei in Europa. Studio Anneloes ziet wetgeving niet alleen als verplichting, maar ook als kans. In 2023 zijn zij gestart met het brengen van hun eerste Digitaal Product Paspoort. Inmiddels heeft zo’n 80% van hun collectie een QR-code in het waslabel. Dit paspoort biedt informatie over de herkomst, samenstelling en onderhoudsinstructies van het artikel. In deze sessie vertelt Studio Anneloes over hun ervaring met het opzetten van het DPP. Ze geven praktische tips hoe je kunt beginnen, wat er nodig is en wie. Maar ook welke uitdagingen er kunnen zijn, en welke plannen er zijn voor de verdere ontwikkeling van het DPP.
Terug naar het overzicht
Andere interessante lezingen
PLNTS.com - Van Stageproject tot Wereldwijde Community van Plantenliefhebbers
Met de lancering van een nieuwe webshop en een heldere e-commerce strategie zette PLNTS.com in op de kracht van sociale media om hun product én community te laten bloeien. Via Instagram startte de verkoop en groeide er een hechte online community van plantenliefhebbers, met inmiddels meer dan 130.000 volgers die samen hun liefde voor groen delen. Deze community fungeert als platform voor het uitwisselen van plantentips en interieurideeën, wat bijdraagt aan een levendige klantrelatie en positieve merkbeleving.
Woensdag 11.15-11.45
70.000 verliefde vrouwen: Het succesverhaal van Dutchies in een overvolle markt
Hoe een nieuw merk binnen 2 jaar uitgroeide tot een miljoenenbedrijf in telefoonaccessoires: Gefrustreerd door het gebrek aan een mooi en praktisch telefoonhoesje, besloot ik om zelf de perfecte hoes te ontwikkelen en op de markt te brengen. Met een insteek op luxe, fashion en functionaliteit, bedienen wij een doelgroep die door de traditionele aanbieders nauwelijks wordt aangesproken.
Woensdag 11.15-11.45
Mis het niet: jouw sleutel tot digitale groei!
Laten we samen jouw uitdaging oplossen
Het grootste digital commerce event van de Benelux met de beste digital commerce sprekers en leveranciers.
Blogs
AI en E-commerce: hype of blijvertje?
Duurzaamheid is meer dan een mooi praatje, je moet het ook echt uitdragen
Meld je aan voor de nieuwsbrief
© Organisatie Groep Zuid
naar boven