Data

Van data verzamelen tot de slimme inzet van AI

Data en Kunstmatige Intelligentie (AI) zijn onmisbaar voor organisaties die vooruit willen. Data verzamelen en op een slimme manier gebruiken is één, de overstap maken naar kunstmatige intelligentie is een flinke stap twee. Binnen het Thema Data neemt AI een bijzondere plaats in. Het is voor veel bedrijven de horizon waar ze naar toe werken of willen gaan werken.

Verkoopdata en voorspellingen
Het verzamelen van data is binnen een webshop een vereiste voor wie verbeterslagen wil kunnen doorvoeren. Vrijwel elke webshop verzameld gebruikersdata, heeft inzicht in verkoopdata en kan op basis daarvan én historische data ook voorspellingen doen voor replenishment acties. AI daarentegen is voor veel webshops (en andere organisaties) nog een stap verder.

AI voor marketingafdelingen
Toch is AI zeker niet langer iets wat exclusief is gereserveerd voor overgekwalificeerde data scientists. Althans, dat stelt Growth Tribe in een van de datapresentaties. Machine Learning en AI hebben al stevige invloed op marketinginitiatieven. Koplopers omarmen de technologieën. Growth Tribe richt zich onder andere op het leren omgaan met de technologieën aan niet al te technisch geschoolde personen, waaronder marketingmedewerkers. Tijdens de WWV presentaties laat het bedrijf zien welke bruikbare tools er zijn die organisaties gebruik laten maken van AI. 

Prikkelende voorbeelden
De mogelijkheden die data en AI bieden zijn enorm. Eén bedrijf, Parfumado, verrast abonnees op basis van reviews en algoritmes maandelijks met een nieuw parfum. De techniek zou inmiddels effectiever zijn dan verkopers in parfumwinkels. Voor wie deze voorbeelden prikkelend werken zijn er op de WWV binnen het Thema Data voorbeelden te over om inspiratie op te doen.

Bekijk de presentaties over dit thema