Strakke voorbereiding en gestructureerde follow-ups werpen vruchten af voor ISM

Hoe succesvol een beurs is, is vandaag de dag prima te meten. Dat is ook wat ISM eCompany – full service e-commercebureau - doet bij de Webwinkel Vakdagen. “En dus hebben we op basis van de beursdata gezien dat de WWV 2019 opnieuw succesvoller was dan de edities in de jaren ervoor”, vertelt Rianne van Dongen, Eventmanager bij de Rotterdamse onderneming.

Van Dongen is verantwoordelijk voor de laatste drie beursdeelnames van ISM aan de WWV. Ze heeft de WWV een professionaliseringsslag zien maken, van een evenement waar de nodige eenmanswebshopleveranciers en studenten hun opwachting maakten tot een beurs met een strenger deurbeleid. “Dat laatste is positief voor ons omdat we daarmee op de beursvloer kwalitatief betere bezoekers ontmoeten.”

Kwaliteit bezoekers

Waar het aankomt op het organiseren van events, waar deze aan moeten voldoen en hoe je ze meetbaar succesvol kunt maken, heeft Van Dongen de nodige ervaring. Bij ISM is ze onder andere verantwoordelijk voor het organiseren van alle interne en externe evenementen, van masterclasses, webinars en partnerdiners tot de aanwezigheid op de Webwinkel Vakdagen. Wat haar aanspreekt aan de WWV is dat er voldoende ruimte is om ergens met iemand te gaan zitten en dat er jaar in jaar uit meer en kwalitatief betere bezoekers naartoe komen. “Maar ook dat de organisatie een goede afweging maakt wie ze wel en niet uitnodigen voor een presentatie.”

ISM eCompany stand

Verzamelen leads

Voor ISM is de WWV één van de grootste evenementen van het jaar. “Hét moment waarop onze doelgroep start met het opdoen van inspiratie. Wij willen daarbij aanwezig zijn.” Van Dongen schetst hoe groot het aandeel WWV is in het aantal contacten dat ISM in een jaar verzameld: “Het is ons doel om dit jaar veel nieuwe contacten te verzamelen. De WWV alleen al zorgde voor bijna één derde aan personen en bedrijven. We geloven in inboud marketing. Daarbij ontwikkelen we content die onze doelgroep helpt. We willen zoveel mogelijk mensen en bedrijven inspireren en verder helpen met het professionaliseren van e-commerce in Nederland. Daarbij is de Webwinkel Vakdagen een onmisbaar onderdeel in onze strategie. Als ISM bereiken we tijdens deze twee dagen een groot aantal directieleden en e-commercemanagers. De bezoekers op de WWV geven onze sessies vaak topbeoordelingen en dat leidt ook tot trouwe volgers van onze andere content uitingen.” Dat er tussen het leggen van een contact en het afsluiten van een contract met de partij best een behoorlijke tijd kan zitten beaamt Van Dongen ook. “Dat is prima, we hebben geen haast en het heeft ook geen zin om het sluiten van een deal te overhaasten. We leggen precies vast welke contacten we hebben, welk soort contact het is, op welke manier we deze personen benaderen en wie dit doet.” 

Follow-up contacten

Bezoekers van de ISM-sessies krijgen na het beursbezoek de vraag of ze op de hoogte willen worden gehouden door ISM. “Een contact kan zelf aangeven waarin hij of zij wel of geen interesse heeft en toestemming geven.” Uit de WWV 2019-editie kwam al één platformklant voort. “Meestal duurt het langer, want het opzetten van een hele nieuwe webshop is een behoorlijke klus en dus nemen bedrijven de tijd voor de aankoopbeslissing.” Uit de voorgaande beursdeelnames haalde ISM telkens direct aantoonbaar een handvol nieuwe klanten binnen, met nog eens een aantal op de middellange termijn. “Het leggen van een contact doen we het liefst ongedwongen. Ook horen we reacties als ‘ik heb jullie twee jaar geleden op de WWV gezien, daarna een webinar gevolgd en nu lijkt het me tijd om een afspraak te maken om eens verder te praten’.”

Afstemming sessies

Aan het verzamelen van de nieuwe contacten gaat een uitgebreide voorbereiding vooraf. ISM wil herkenbaar zijn op de beurs. “Dat deden we in het verleden met een grote rode bal boven de stand. Op het moment dat we die bal een jaar niet boven de stand hingen kregen we daarover direct opmerkingen. Dus hangt hij er nu weer. De nadruk lag en ligt tijdens de beursdagen op het organiseren van sessies waar bezoekers echt iets aan hebben. “We praten liever niet dertig minuten over onszelf, maar over hoe je met een webwinkel echt succesvoller kunt zijn. Op de stand zul je ook weinig poespas zien. Dat hoort niet bij ISM, wij willen helderheid uitstralen. Je krijgt als klant wat je ziet.” Tijdens de afstemming over de sessies is er uitgebreid contact tussen de afdelingen sales en marketing en de specialisten. Daarin komen de gewenste sprekers aan bod en in hoeverre onderwerpen aansluiten op het publiek. “Bij het bepalen wie we laten spreken houden we ook rekening met het feit dat er best wat mensen in de zaal kunnen zitten. Het is wel gebeurd dat er bijna driehonderd mensen zaten in een zaal waar maar honderd stoelen stonden.” 

Aangepaste focus WWV 2020

Gaat ISM opnieuw voor een groei van het aantal contacten en sessie-bezoekers? “Dat durf ik niet te garanderen. Immers, 1.100 unieke deelnemers aan veertien sessies is al best veel. Hetzelfde geldt voor het aantal contacten. Groeidoelstellingen hebben we heus wel, maar het blijft verrassen dat we die jaar in jaar uit waarmaken. De WWV is wel een fantastisch platform als grootste e-commerce event van de Benelux. Als professioneel e-commerce bedrijf – zowel aan de klant- als de bureaukant, moet je  absoluut aanwezig zijn.” ISM moet de focus voor de WWV 2020 nog bepalen, maar de kans is volgens Van Dongen groot dat er meer nadruk op groothandels en B2B komt te liggen dan tijdens voorgaande edities.  
 

Brochure aanvragen

Na het invullen van het formulier ontvang je een digitale brochure en neemt een van onze accountmanagers contact met je op voor een maatwerkoplossing.

Kunnen wij je helpen?

Kunnen wij je helpen met meer informatie of een advies op maat?

Roy Faas
ROY FAAS
Account Manager
roy@ogz.nl
+31 (0)40 280 84 09

 

Ylona
YLONA ROOIJAKKERS
Commercieel Manager
ylona@ogz.nl
+31 (0)40 280 84 09